De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De Reclamecode Social Media (RSM) is vandaag aangenomen door het bestuur van de Stichting Reclame Code. De bijzondere reclamecode social media wordt met ingang van 1 januari 2014 opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. De Code geeft het bedrijfsleven handvatten bij het ontwikkelen van reclamecampagnes met gebruik van Social media als Facebook en Twitter.
“Het is voor consumenten soms volstrekt onduidelijk dat bedrijven betalen voor berichten op social media. De Code verbiedt deze praktijk niet, maar verplicht je wel hier eerlijk over te communiceren, bijvoorbeeld door #spon aan je bericht toe te voegen,” aldus Prisca Ancion, directeur Stichting Reclame Code. De regels gelden voor het hele adverterend bedrijfsleven.
Noodzaak
De afgelopen maanden was er een levendige discussie over de noodzaak tot een Code Social Media. Dat reclame herkenbaar moet zijn staat immers al in artikel 11 van de Nederlandse Reclame Code. Diana Janssen, directeur DDMA zegt hierop: “Voor juristen zijn de regels misschien gesneden koek, maar de consument en onze marketeers weten vaak niet wat dit concreet voor hen betekent. We zien met enige regelmaat voorbeelden van blogs, posts of tweets die niet aan de algemene regels voldoen. Mensen worden beloond om een bericht door te plaatsen. Dit is reclame en dus moet je dat aan je lezers duidelijk maken.”
Diverse stakeholders, waaronder brancheverenigingen als BVA en Thuiswinkel.org, zijn betrokken geweest bij de totstandkoming van de nieuwe regels. Janssen: “Samen met de adverteerders en de e-commercesector zetten we een standaard voor verantwoorde reclame op social media.”
Misleiding
In de Code staat onder meer dat indien een adverteerder iemand voordeel biedt voor het verspreiden van reclame via social media én dit voordeel de geloofwaardigheid van de betreffende uiting beïnvloedt, de relatie tussen de adverteerder en de consument die de uiting verspreid duidelijk moet zijn. Dit betekent dat wanneer bijvoorbeeld een consument of een BN’er een vergoeding (in euro’s of natura) krijgt om een nieuw product te reviewen, hij dit moet melden. Bijvoorbeeld door te zeggen “Ik kreeg deze tablet gratis om hem te testen”. Daarnaast zegt de Code dat een adverteerder uitingen op eigen (social) media niet dusdanig mag wijzigen zodat er een misleidend beeld ontstaat. “Een adverteerder mag op een eigen forum niet zomaar alle negatieve reacties verwijderen, dat is misleidend”, aldus Janssen.
Inwerkingtreding
De Code wordt onderdeel van de Nederlandse Reclame Code waardoor hij bindend is voor alle adverteerders. Indien een adverteerder de regels niet naleeft, kan een klacht worden ingediend bij de Reclame Code Commissie. De Code treedt 1 januari 2014 in werking.
Verder lezen over 2014
Online31.01.2015
Infographic: 10 interessante internet-feitjes over 2014
Online13.01.2015
Een minuut op het internet [Infographic]
Wat plaatsen we allemaal online in 60 seconden?Online24.12.2014
De Dutchcowboys top 10 van 2014
Wat waren de best scorende artikelen van het afgelopen jaar!Social Media23.12.2014
Het allesomvattende social media lijstje van 2014!
Wat werd afgelopen jaar op Facebook, YouTube, Instagram en Twitter het meest bekeken?Online17.12.2014
Een jaaroverzicht om niet te vergeten
Entertainment17.12.2014
Final Cut 2014: 330 films in een supertrailer
Search16.12.2014
De populairste zoekopdrachten van 2014 – Google Year in Search
WK, Utopia, ebola, Tinder & Sven Kramer scoren hoog in Nederland.Social Media09.12.2014
Facebook kijkt terug op 2014
Wereldkampioenschap voetbal was het populairste onderwerp.Verder lezen over Reclame
Advertising08.12.2024
Dit zijn de leukste kerstcommercials van 2024
Advertising27.11.2024
Kerstcommercials worden kerstfilms waarbij je spullen koopt via je tv
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024