Social Media02.04.2020

Hoe online community’s Nederlanders dichter bij elkaar brengen


9 tips om meer uit je Facebookgroep te halen

Het is hartverwarmend. In korte tijd zijn er veel online community’s ontstaan voor mensen die – direct of indirect – getroffen zijn door het coronavirus. Veelal in de vorm van Facebookgroepen, maar ook op persoonlijke profielen en op eigen websites zijn mooie initiatieven te zien. In tijden van crisis hebben we meer dan ooit de behoefte aan echte en oprechte connecties, willen we elkaar helpen en graag ergens bij horen. Inmiddels zijn 8 miljoen Nederlanders lid van een actieve Facebookgroep. Maar hoe haal je het meest uit zo’n online community? Hoe activeer je de leden?

Maartje Blijleven, founder van We love communities en de Online Community Academy, zet 9 belangrijke tips voor je op een rij en geeft bij elke tip een voorbeeld van een sociaal initiatief op Facebook of Instagram in deze crisistijd. Deze initiatieven zijn soms heel lokaal en dichtbij, en soms voor het hele land. Laat je inspireren:

Online communities
Online communities

1: Bedenk een creatief idee dat mensen makkelijk kunnen delen

Deze grafisch ontwerper bedacht bijvoorbeeld een actie om ouderen een kaartje te sturen en je telefoonnummer door te geven om een praatje te maken. Een simpel idee met een creatieve uitwerking, en daardoor heel krachtig.

2: Weet voor wie je iets doet en waarom

Houd een duidelijke strategie met een specifieke doelgroep voor ogen. Zoals deze ouder die al thuisonderwijs gaf en nu tips en tricks deelt met andere ouders. Bonustip: Facebook heeft de optie om bestanden te delen met je communityleden, zoals de ouder in deze groep oefeningen deelt om andere ouders te helpen.

3: Werk samen met anderen

Als groep kun je meer bereiken dan alleen. Bijvoorbeeld deze moslimjongeren uit Culemborg, die gezamenlijk hulp aanbieden via deze oproep. Door dat met een groep te doen, verdeel je de taken. Bovendien is het ook fijn om samen te helpen en ervaringen te delen.

4: Vergeet de communityregels niet

Natuurlijk wil je wel de juiste informatie delen en geen vervelende mensen in je groep. Daarom is het slim om communityregels op te stellen. Bijvoorbeeld zoals de groep Coronavirus Nederland & Wereldwijd heeft gedaan.

5: Plaats aansprekende content en wees consequent

Als mensen thuis zitten, komen er ook leuke creatieve uitingen voorbij om andere mensen blij te maken. Zoals op het Instagramaccount Tussen kunst en quarantaine, dat nu al bijna honderdduizend volgers heeft. Vergelijkfoto’s en ‘voor en na’-plaatjes doen het vaak goed.

6: Activeer je leden voor donaties

Met oproepjes kun je je leden activeren. Laat dus bijvoorbeeld ook donaties voor een goed doel via je community lopen, zoals de Voedselbank Stichtse Vecht deed. Maar ook via Facebook zelf kun je makkelijk doneren, aan het Rode Kruis bijvoorbeeld. Bonustip: vergeet niet je bericht op ‘openbaar’ te zetten, zodat je netwerk de oproep kan delen en je meer mensen bereikt.

7: Groei organisch via ambassadeurs en mond-tot-mondreclame

Je kunt ook LIVE gaan en op die manier relevante content delen. Zo streamt het Concertgebouw elke avond LIVE een concert via Facebook. Omdat dit uniek is en openbaar, zullen fans dit via virtuele mond-tot-mondreclame doorvertellen. Zo kan je online community gratis groeien.

8: Blijf leren en optimaliseren

Luister goed naar de behoeften van je leden en blijf leren en optimaliseren. Een grotere groep onderverdelen in lokale subgroepen kan bijvoorbeeld slim zijn, omdat veel initiatieven lokaal zijn. Ook Coronahulp Durf te vragen / helpen was eerst een grote groep, maar bestaat nu uit meerdere subgroepen of niche-community’s. Zo kunnen ze nog relevanter zijn en kunnen meer mensen elkaar helpen.

9: Leer van aansprekende voorbeelden

Er zijn veel voorbeelden van online community’s die opgezet zijn om anderen in deze tijd te helpen. Leer daarvan in plaats van het wiel zelf uit te vinden. We love communities en Facebook Benelux organiseerden een gratis online webinar voor iedereen die in deze tijd een online community is gestart om anderen te helpen. In deze webinar leer je hoe je met je community nóg meer en mooiere dingen bereikt en mensen aanmoedigt om anderen een handje te helpen. Met veel voorbeelden. Heb je de webinar gemist? Je kunt hier de opname bekijken.

Picture credits: Adobe Stock

Verder lezen over Facebook

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik