Social Media06.03.2020

Stories ook op Twitter? ‘Fleets’ worden nu getest!


Stories zijn niet meer weg te denken van social media. Eerder deze week schreven we al dat LinkedIn test met zakelijke stories op het platform en nu lijkt ook Twitter overstag te gaan. Beiden zijn een beetje ‘late to the party’, aangezien Snapchat, Instagram, Facebook en WhatsApp hier al veel langer mee bezig zijn. Twitter maakte bekend dat zij bezig zijn met de ontwikkeling van ‘Fleets’, de eigen naam voor de stories op het platform is een combinatie van ‘fleeting’ en ’tweets. Ze komen, net als op Instagram, bovenaan de tijdlijn te staan.

Fleets 24 uur lang zichtbaar

Twitter test de Fleets nu uit in Brazilië. Gebruikers kunnen foto’s, video’s, tekst en GIF’s posten die vervolgens 24 uur lang te zien zijn voordat ze verdwijnen. Klinkt dat bekend? Ook op Instagram en Facebook zijn stories exact 24 uur te zien en de mogelijkheden om deze te personaliseren nemen steeds verder toe.

Fleets kunnen niet worden gedeeld of geliket. Twitter laat weten dat, juist omdat de Fleets zo vluchtig zijn, mensen sneller geneigd zijn om dagelijkse beslommeringen te delen. “We hope that people who don’t usually feel comfortable Tweeting use Fleets to share musings about what’s on their mind”, luidt de verklaring van Twitter.

Fleets zijn openbaar

Fleets zijn zichtbaar voor alle Twitter gebruikers, dus niet alleen je volgers kunnen deze zien. Op de inhoud ervan kan trouwens niet gezocht worden. Het unieke karakter van Twitter zou volgens veel gebruikers verdwijnen met de komst van Fleets. Het idee is in ieder geval niet bijster origineel, hoewel we kunnen begrijpen waarom Twitter hiermee begint. Maar, zoals al eerder gezegd, ze komen er wel rijkelijk laat mee.

#RIPTwitter

Gebruikers van Twitter lijken in eerste instantie helemaal niet enthousiast over de mogelijke wereldwijde lancering van Fleets. Volgens hen ontbreken er nog genoeg andere functies die veel meer prioriteit hebben dan het toevoegen van stories. Zoals een edit-functie, waarmee berichten bewerkt kunnen worden. Andere gebruikers klagen dat het platform op deze manier steeds meer gaat lijken op Instagram en Facebook. Feedback van gebruikers lijkt niet overgenomen te worden door de ontwikkelaars van het platform.

Snapchat begon in 2013 met ‘snaps’, de eerste versie van stories. In 2016 introduceerde Instagram stories en die werden een doorslaand succes. Op Facebook en WhatsApp vind je ze trouwens ook. En binnenkort op LinkedIn en Twitter. Ook YouTube en Spotify hebben hun eigen variant op stories. Want vind jij, is er ruimte voor de Fleets of zijn we nu wel klaar met alle stories?

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Twitter

X toont je straks helemaal geen likes meer

Likes zijn niet meer te zien op X. Het is niet zo dat de likes helemaal verdwijnen, maar net als op Instagram zie je niet wie liket..

Social Media12.06.2024

X toont je straks helemaal geen likes meer

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Deze week viral heeft weer een aantal prachtige viralposts gevonden, waaronder de comeback van Let's Go!

Social Media09.06.2024

Deze week viral: kermisjongen, post-it-keuzes en Ajax

Porno mag nu officieel op X/Twitter

We schreven eerder al dat Communities deze NSFW-content konden gaan plaatsen, maar nu is het dus eigenlijk overal toegestaan, behalve in je profielfoto en banner.

Social Media03.06.2024

Porno mag nu officieel op X/Twitter

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Er zijn meer afbeeldingen en video’s die viral gaan, waarvan de Paws Challenge deze week een van de grootste hits is.

Social Media01.06.2024

Deze Week Viral: Paws Challenge, Joost Klein spreekt en de kapsonesmakreel

Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes

Je zou denken dat misschien jongeren dit doen, omdat die wat meer beïnvloedbaar zijn, maar niets is minder waar. Het zijn de rijpere dames die verantwoordelijk zijn voor het verspreiden van al dat nepnieuws.

Social Media31.05.2024

Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes

Zo zit het met de All eyes on Rafah-post die nu viral gaat

Je hoeft je Instagram maar te openen of je ziet hem: All eyes on Rafah. Hoe zit het met deze post, die door zoveel mensen wordt opgepakt?

Social Media29.05.2024

Zo zit het met de All eyes on Rafah-post die nu viral gaat

Deze week viral: kip bakken in de trein en worm charming

We kunnen weer door met onze wekelijkse rubriek Deze week viral. Hierin delen we diverse social media-posts en video's die om een verscheidenheid aan redenen viraal gingen.

Social Media25.05.2024

Deze week viral: kip bakken in de trein en worm charming

Social medium X gaat echt niet terug naar Twitter

X is definitief X. Het heeft heel lang gebruikgemaakt van de domeinnaam van Twitter, maar dat is nu voorbij.

Social Media17.05.2024

Social medium X gaat echt niet terug naar Twitter