Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Een maand geleden werd bekend dat de Europese Unie het serveren van gepersonaliseerde advertenties op basis van profieldata in apps zoals Facebook, WhatsApp en Instagram wil verbieden. De mogelijkheid om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden is een van de belangrijkste inkomstenbronnen van Meta. Echter, zo stelt de Ierse Data Protection Commission, gaat Meta flink de fout in voor wat betreft het vragen om toestemming aan haar gebruikers voor het aanbieden van dergelijke advertenties. Daarom heeft Meta nu twee boetes gekregen, eentje van 210 miljoen euro voor Facebook en een van 180 miljoen voor Instagram.
Klap voor Meta’s verdienmodel
Zowel de op handen zijnde nieuwe regelgeving voor gepersonaliseerde advertenties, die door de Europese Commissie al goedgekeurd zou zijn, als de nu opgelegde boete, zijn het gevolg van een zaak die oorspronkelijk in Oostenrijk tegen Meta aangespannen werd.
Het draait om de manier waarop Meta stelt dat klanten toestemming geven voor het gebruik van profieldata ten behoeve van het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties. Volgens de Europese regels moeten klanten expliciet gevraagd worden of ze het eens zijn met het gebruik van persoonlijke (profiel)data voor commerciële doeleinden.
Meta vindt, daarvoor paste het bedrijf enkele jaren geleden haar gebruiksvoorwaarden aan, dat klanten met het accorderen van de algemene voorwaarden, als ze een account openen, die toestemming impliciet ook geven. Die aanpassing van de gebruiksvoorwaarden kwam op het moment dat de nieuwe Europese privacywetgeving (AVG/GDPR) eraan zat te komen. Dat leidde tot nogal wat discussie en onvrede, met name bij privacy-watchers.
In 2019 protesteerde privacy-watcher Max Schrems daar al tegen het besluit van Meta om haar privacy-policy aan te passen. “In plaats van een ja/nee-optie voor gepersonaliseerde advertenties hebben de toestemmingsclausule in de algemene voorwaarden verplaatst”, aldus Schrems. Volgens hem een poging om de Europese privacyregels (AVG/GDPR) te omzeilen. Zo denken de EU-commissie en de Ierse privacy waakhond er dus ook over, blijkt nu.
Ierse waakhond had een duwtje nodig
Echter, in eerste instantie oordeelde de Ierse Data Protection Commission dat de aangepaste gebruiksvoorwaarden niet in strijd was met de AVG/GDPR. Op aandringen van tien andere Europese toezichthouders, die het niet met het Ierse besluit eens waren, is de Ierse DPC uiteindelijk ook overstag gegaan. Daar was wel de tussenkomst van de European Data Protection Board voor nodig. Zie hebben zich over de zaak gebogen en nu dus besloten dat Meta’s gebruiksvoorwaarden – en de manier waarop het bedrijf die toepast, in strijd zijn met de AVG/GDPR.
Verder lezen over Facebook
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Verder lezen over Instagram
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media21.07.2024
Deze Week Viral: rockversies van popnummers, Vierdaagse malaise en meer
Social Media18.07.2024
Instagram krijgt nieuwe zwevende reacties met houdbaarheidsdatum
Social Media14.07.2024
Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi
Social Media07.07.2024
Deze week viral: nieuwe Golf GTI, Zuck op de surf en dj-prank
Social Media05.07.2024
5 dingen die leuk zijn aan Threads
Social Media02.07.2024
Instagram noemt zijn AI-labels anders door boosheid gebruikers
Verder lezen over Privacy
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline15.02.2024
Je AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld
Doe het veiligCybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Online23.01.2024
Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel
Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?Nieuws15.01.2024
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023
Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijsAdvertising10.01.2024