Social Media07.12.2022

Europa pakt gepersonaliseerd advertentiemodel Meta aan


Advertenties gebaseerd op data uit gebruikersprofiel, zonder expliciete toestemming, worden verboden.

Meta mag straks ik Europa geen gepersonaliseerde advertenties meer serveren die gebruik maken van de persoonlijke data die klanten in hun profiel van apps als Facebook, Instagram en Whatsapp hebben staan. Dat besluit zou inmiddels al door de Europese Commissie genomen zijn, melden anonieme bronnen die bij deze kwestie betrokken zijn aan Reuters. Het is nu nog wachten op een besluit van de Ierse privacy-waakhond hierover. Die moeten zich buigen over het bindende besluit van de European Data Protection Board (EDPB), omdat Meta’s Europese hoofdkantoor nu eenmaal gevestigd is in Dublin, Ierland.

Klap voor Meta’s advertentiemodel

Als dit daadwerkelijk erdoor komt, dan is dat een flinke tegenslag voor Meta’s advertentiemodel dat het grotendeels moet hebben van de mogelijkheid om gebruikers van haar platforms advertenties te tonen die overeenkomen met hun persoonlijke voorkeuren. Volgens de nieuwe regels kan Meta die data dan alleen nog gebruiken als de gebruikers daar expliciet toestemming voor gegeven hebben, voor elke app en platform (Facebook, Instagram, Twitter).

De gegevens die gebruikers over zichzelf en hun interesses, plus wat ze ‘liken’ en waarop ze reageren in hun profiel verzamelen zijn voor Meta van levensbelang. Adverteerders zijn immers veel eerder geneigd hun beurs te trekken als ze met enige vorm van zekerheid kunnen voorspellen dat Meta hun advertenties vooral ook toont aan gebruikers wiens interesses in de buurt komen van de producten en diensten die deze adverteerders aanbieden.

Deze nieuwe Europese regels, als ze bekrachtigd worden, zullen de omzet en winst van Meta zo mogelijk nog verder onder druk zetten. En het ging de afgelopen maanden al niet heel erg goed met ze.

Oostenrijks succes

Deze zaak kwam aan het rollen naar aanleiding van een procedure die een Oostenrijkse privacy-watcher, Max Schrems, in 2018 tegen Facebook aanspande. Die protesteerde tegen het besluit van Meta om haar privacypolicy aan te passen. “In plaats van een ja/nee-optie voor gepersonaliseerde advertenties hebben de toestemmingsclausule in de algemene voorwaarden verplaatst”, aldus Schrems. Volgens hem een poging om de Europese privacyregels (AVG/GDPR) te omzeilen. Zo denkt de EU-commissie, en de Ierse privacywaakhond, er dus ook over, blijkt nu.

Dit is niet alleen oneerlijk, maar ook duidelijk onwettig. We zijn niet op de hoogte van enig ander bedrijf dat heeft geprobeerd de AVG te negeren in zo’n arrogante manier’, zei Schrems in een verklaring.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt