Apple en Amazon hebben Musk en Twitter al ‘vergeven’

Apple en Amazon hebben Musk en Twitter al ‘vergeven’

Vorig artikel Volgend artikel

Amerikaanse bedrijven hebben geen moraal. Nadat Elon Musk Twitter overnam, het bedrijf met een bulldozer platwalste – hij noemde dat een noodzakelijke reorganisatie waarbij de helft van het personeel ontslagen werd en nog eens vele honderden de eer aan zichzelf hielden – en de nodige omstreden geblokkeerde tweeps onder het motto ‘vrijheid van meningsuiting’ Twitter amnestie verleende, schreeuwden grote adverteerders moord en brand. Want, dat kon toch écht niet, zoals Musk met Twitter en haar personeel omging.

Apple en Amazon: grote mond, geen ballen

Apple en Amazon waren twee van die bedrijven. Zij beperkten, of stopten, hun advertentiecampagnes op Twitter. Apple dreigde nog een stapje verder te gaan door ook te dreigen dat ze de nieuwe Twitter-app uit de App Store zou weren. Inmiddels lijkt het erop dat zowel Apple als Amazon hun oren in woord en daad alweer hebben laten hangen naar de almachtige dollar.

Het is immers december, de maand waarin bedrijven zoals Amazon en Apple doorgaans hun grootste omzetten boeken. Reclame maakt daar een belangrijk onderdeel van uit. En dus lijken zowel Apple als Amazon hun advertentiecampagnes en -budgetten op Twitter alweer in volle glorie hersteld te hebben. Sterker nog, Amazon overweegt op dit moment zelfs om haar advertentiebudget voor Twitter te verhogen tot zo’n 100 miljoen dollar per jaar. Het bedrag dat Apple zo ongeveer ook elk jaar aan advertenties op Twitter besteedt. De 'actie' tegen Twitter was dus een typisch gevalletje: Grote mond, maar geen ballen!

De mededeling dat Apple haar strijd tegen Twitter heeft gestaakt is afkomstig van Musk persoonlijk. Na de ‘ruzie’ over de nieuwe Twitter-app is Musk bij Tim Cook langsgegaan om de zaak uit te spreken en bedankte hij de Apple baas ook voor de fraaie rondleiding in Cupertino. Hij tweette dit weekend vervolgens nog een persoonlijk bedankje aan het adres van alle adverteerders die weer teruggekeerd zijn op het sociale netwerk.

De berichten over Amazons hervatte advertentiecampagne, en de plannen om die budgetten te verhogen, komen van de hoofdredacteur van Platformer. Amazon zou bovendien op geen enkel moment haar advertentiecampagnes bij Twitter stopgezet hebben, maar zich hebben beperkt tot het pauzeren van bepaalde campagnes.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...