Social Media06.01.2022

5 social media trends in 2022


Het nieuwe jaar is gestart, dus doen experts en trendwatchers weer volop voorspellingen voor 2022. Zo ook voor social media. Zoals we allemaal wel weten volgen de ontwikkelingen elkaar op socials in een razend tempo op. Algoritmes wijzigen, de voorkeur voor communicatiemiddelen verandert en er ontstaan nieuwe platforms. Net als in 2021 kijken we ook dit jaar vooruit op wat we kunnen verwachten het komende jaar.

1. Korte video’s worden de nieuwe norm

Video scoort al een aantal jaar goed op de social mediakanalen. Zeker korte filmpjes. Denk aan Reels op Instagram, maar ook de video’s die je daar als gebruiker in de story’s kunt plaatsen (maximaal 15 seconden per filmpje). Dit moedigt gebruikers van het platform aan om de video’s vooral kort te houden. Creatieve, vermakelijke video’s doen het op Instagram goed en dat is ook precies wat ze willen zien, liet Adam Mosseri (Head of Instagram) onlangs weten. Meer filmen dus de komende periode! Die korte filmpjes passen weer goed bij wat ‘wij’ gebruikers willen, want onze aandachtsspanne is kort.

Een Reel mag maximaal 30 seconden duren, een video op TikTok 60 seconden en op Twitter 2 minuten en 20 seconden. Meer zin in uitgebreide content? Dat vind je vooral op het nog immer populaire YouTube.

2. Facebook richt zich meer op subculturen en kanalen

Facebook is een soort verzamelplek geworden van allerlei groepen en sub-platforms. Dat is al jaren aan de gang, maar wordt in 2022 steeds belangrijker. Het is voor Facebook dé manier om gebruikers aan zich te blijven binden. Niet onbelangrijk, want die 2,9 miljard actieve gebruikers zijn natuurlijk goud waard. In ieder geval hun data. Het aantal groepen op Facebook is de afgelopen jaren hard gegroeid en blijkt behoorlijk succesvol. In die subculturen voelen gebruikers zich thuis. Ook Facebook Marketplace is populair en doet het in Nederland goed. Zeker als je Marktplaats zat bent is dit een prima alternatief.

3. Social audio wordt populairder

In 2021 vloog Clubhouse als een paddenstoel uit de grond. Iedereen wilde een ‘invite’ ontvangen en meeluisteren in ‘rooms’. Zo snel als het opkwam, verdween de audio-app weer. Het was even razend populair, maar toen het nieuwe er eenmaal af was verdwenen de gebruikers in rap tempo. De oorzaak? Misschien heeft het te maken met het live aanwezig moeten zijn. Terugluisteren is namelijk niet mogelijk in de app en laten we eerlijk zijn, dan krijgt het al snel het karakter van een podcast. Toch is de verwachting dat dit jaar social audio populairder wordt. Audio-content past goed bij de tijd waarin we leven. Je ziet het alleen al aan de toename van het aantal podcasts.

4. Influencer marketing is een blijvertje

Er wordt veel over gezegd en geschreven, maar influencer marketing is here to stay. De impact van een campagne kan voor merken enorm zijn en veel lucratiever dan bijvoorbeeld een reguliere advertentiecampagne. Voor grote influencers is marketing zelfs de voornaamste inkomstenbron. Soms is het een perfecte match tussen de promotor en het merk, soms wringt ergens de schoen. Zo zag ik deze week al volop commentaar over influencers die bekendstaan om hun ‘selflove’ die nu reclame maken voor diëten. Voor merken blijft de samenwerking een interessant marketingmiddel, dus reken maar dat het een blijvertje is. Niet alleen grote influencers worden ingezet, ook kleinere accounts worden vaker benaderd voor promotie. Als de juiste persoon past bij een merk kan het een uitstekende samenwerking zijn.

5. Er komt meer aandacht voor inclusiviteit

Inclusieve marketing staat hoog op de agenda van grote merken. Het beeld was jarenlang nogal eenzijdig, maar daar lijkt langzaam verandering in te komen. We zien meer mensen met verschillende achtergronden, meer vormen en meer diverse beelden. Met goede inclusieve communicatie spreek je zoveel mogelijk mensen aan en sluit je niemand uit. Social media is net zo divers als de samenleving, dat hebben veel merken inmiddels wel begrepen. De aandacht voor inclusieve marketing neemt dus toe, de juiste invulling verdient soms nog wel wat aandacht.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Verder lezen over Instagram

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

Instagram kiest ook meer de privékant met zijn nieuwe functie, het delen van je live locatie. Je deelt hem niet met iedereen: het is (nog) geen Snapchat.

Social Media26.11.2024

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer

Deze week hebben we enorm uiteenlopende virals gezien, waarvan Strava Art waarschijnlijk een van de prominentere virals was.

Social Media24.11.2024

Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Je kunt zelf een AI-foto uploaden, maar Instagram wil het duidelijk heel makkelijk maken voor mensen om voor een AI-profielfoto te kiezen.

Social Media12.11.2024

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Verder lezen over Sociale netwerken

Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog

We schrijven wat af op het internet en daarbij schromen we steeds minder om kunstmatige intelligentie te gebruiken. Vooral op LinkedIn.

Social Media02.12.2024

Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

Deze week zagen we vooral een TikTok-trend viral gaan, namelijk een vrij gevaarlijke, zo blijkt ook uit TikTok-video's.

Social Media01.12.2024

Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer

In Australië geen social media meer onder de 16 jaar

Sociale media zijn allang geen nieuw verschijnsel meer: we hebben inmiddels bergen aan data en onderzoeken over het gebruik van sociale media.

Social Media29.11.2024

In Australië geen social media meer onder de 16 jaar

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

Instagram kiest ook meer de privékant met zijn nieuwe functie, het delen van je live locatie. Je deelt hem niet met iedereen: het is (nog) geen Snapchat.

Social Media26.11.2024

Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen

LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt

LinkedIn geeft aan dat het vanaf 2 december niet meer mogelijk is om audio-events te starten.

Social Media22.11.2024

LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Het is een nieuw dieptepunt in een relatie die al nagenoeg niet slechter kon: Meta brengt al bepaalde dingen niet zomaar uit in de EU.

Social Media15.11.2024

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties