Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Het nieuwe jaar is gestart, dus doen experts en trendwatchers weer volop voorspellingen voor 2022. Zo ook voor social media. Zoals we allemaal wel weten volgen de ontwikkelingen elkaar op socials in een razend tempo op. Algoritmes wijzigen, de voorkeur voor communicatiemiddelen verandert en er ontstaan nieuwe platforms. Net als in 2021 kijken we ook dit jaar vooruit op wat we kunnen verwachten het komende jaar.
1. Korte video’s worden de nieuwe norm
Video scoort al een aantal jaar goed op de social mediakanalen. Zeker korte filmpjes. Denk aan Reels op Instagram, maar ook de video’s die je daar als gebruiker in de story’s kunt plaatsen (maximaal 15 seconden per filmpje). Dit moedigt gebruikers van het platform aan om de video’s vooral kort te houden. Creatieve, vermakelijke video’s doen het op Instagram goed en dat is ook precies wat ze willen zien, liet Adam Mosseri (Head of Instagram) onlangs weten. Meer filmen dus de komende periode! Die korte filmpjes passen weer goed bij wat ‘wij’ gebruikers willen, want onze aandachtsspanne is kort.
Een Reel mag maximaal 30 seconden duren, een video op TikTok 60 seconden en op Twitter 2 minuten en 20 seconden. Meer zin in uitgebreide content? Dat vind je vooral op het nog immer populaire YouTube.
2. Facebook richt zich meer op subculturen en kanalen
Facebook is een soort verzamelplek geworden van allerlei groepen en sub-platforms. Dat is al jaren aan de gang, maar wordt in 2022 steeds belangrijker. Het is voor Facebook dé manier om gebruikers aan zich te blijven binden. Niet onbelangrijk, want die 2,9 miljard actieve gebruikers zijn natuurlijk goud waard. In ieder geval hun data. Het aantal groepen op Facebook is de afgelopen jaren hard gegroeid en blijkt behoorlijk succesvol. In die subculturen voelen gebruikers zich thuis. Ook Facebook Marketplace is populair en doet het in Nederland goed. Zeker als je Marktplaats zat bent is dit een prima alternatief.
3. Social audio wordt populairder
In 2021 vloog Clubhouse als een paddenstoel uit de grond. Iedereen wilde een ‘invite’ ontvangen en meeluisteren in ‘rooms’. Zo snel als het opkwam, verdween de audio-app weer. Het was even razend populair, maar toen het nieuwe er eenmaal af was verdwenen de gebruikers in rap tempo. De oorzaak? Misschien heeft het te maken met het live aanwezig moeten zijn. Terugluisteren is namelijk niet mogelijk in de app en laten we eerlijk zijn, dan krijgt het al snel het karakter van een podcast. Toch is de verwachting dat dit jaar social audio populairder wordt. Audio-content past goed bij de tijd waarin we leven. Je ziet het alleen al aan de toename van het aantal podcasts.
4. Influencer marketing is een blijvertje
Er wordt veel over gezegd en geschreven, maar influencer marketing is here to stay. De impact van een campagne kan voor merken enorm zijn en veel lucratiever dan bijvoorbeeld een reguliere advertentiecampagne. Voor grote influencers is marketing zelfs de voornaamste inkomstenbron. Soms is het een perfecte match tussen de promotor en het merk, soms wringt ergens de schoen. Zo zag ik deze week al volop commentaar over influencers die bekendstaan om hun ‘selflove’ die nu reclame maken voor diëten. Voor merken blijft de samenwerking een interessant marketingmiddel, dus reken maar dat het een blijvertje is. Niet alleen grote influencers worden ingezet, ook kleinere accounts worden vaker benaderd voor promotie. Als de juiste persoon past bij een merk kan het een uitstekende samenwerking zijn.
5. Er komt meer aandacht voor inclusiviteit
Inclusieve marketing staat hoog op de agenda van grote merken. Het beeld was jarenlang nogal eenzijdig, maar daar lijkt langzaam verandering in te komen. We zien meer mensen met verschillende achtergronden, meer vormen en meer diverse beelden. Met goede inclusieve communicatie spreek je zoveel mogelijk mensen aan en sluit je niemand uit. Social media is net zo divers als de samenleving, dat hebben veel merken inmiddels wel begrepen. De aandacht voor inclusieve marketing neemt dus toe, de juiste invulling verdient soms nog wel wat aandacht.
Verder lezen over Facebook
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Verder lezen over Instagram
Social Media26.11.2024
Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen
Social Media24.11.2024
Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Verder lezen over Sociale netwerken
Social Media02.12.2024
Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media29.11.2024
In Australië geen social media meer onder de 16 jaar
Social Media26.11.2024
Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen
Social Media22.11.2024
LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024