Social Media28.12.2011

Harvard-onderzoek onderschrijft filter bubble, hoe los je dit op?


harvard-onderzoek-onderschrijft-filter-b.jpg
harvard-onderzoek-onderschrijft-filter-b.jpg

Facebook-vrienden beïnvloeden elkaars smaak amper, maar worden vooral vrienden met mensen met dezelfde smaak en voorkeuren. De Universiteit van Harvard volgde 200 studenten 4 jaar lang – vanaf het begin van hun studieperiode tot het einde – om te kijken hoe sociale media hun leven beïnvloeden. De resultaten van deze studie werden vorige week gepubliceerd door het tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

De onderzoekers concludeerden dat studenten die een bijzondere smaak in bijvoorbeeld muziek en films deelden, eerder met elkaar bevriend raakten op sociale netwerken, in plaats van dat ze deze smaken overdragen aan andere vrienden. De studie ondersteunt eerdere bevindingen dat vrienden op social netwerken vaak dezelfde achtergrond en interesses hebben.

Omdat sociale netwerken een steeds belangrijkere rol innemen in informatievoorziening – 75 procent van de Amerikanen op sociale netwerken gebruikt dezen ook voor nieuwsvoorziening – dreigen we in een filter bubble terecht te komen, stelt Eli Pariser in zijn boek The Filter Bubble. Door de personalisatie van informatie via sociale netwerken worden we met steeds minder nieuwe informatie geconfronteerd. Hierdoor wordt ons wereldbeeld beperkter. Daarnaast kunnen we bijna niet meer zonder die sociale netwerken om voor ons de krenten uit de pap te vissen in de enorme stroom aan informatie die iedere dag online komt.

Nine connections probeert precies dit probleem te tackelen, door het nieuws te personaliseren via een viraal nieuwsnetwerk in plaats van door sociaal netwerk. Mensen zijn uitstekende nieuwskanalen – om die krenten uit de pap te vissen en samen die enorme hoeveelheid aan informatie door te spitten. Maar vrienden zijn dus slecht voor nieuws, die gebruiken dezelfde bronnen en liken dezelfde dingen. Ze zwemmen in cirkeltjes en dat zorgt niet alleen voor weinig variatie in het nieuwsaanbod, maar zorgt ook voor sociale vertraging in nieuwsvoorziening. Daarom limiteert nine connections het aantal connecties op negen. Wel kun je verschillende thema-grids aanmaken, als nieuwskanalen voor verschillende interessegebieden.

Vervolgens wordt niet alleen gekeken naar wat de negen (of minder) connectors delen, maar wordt  diep in het netwerk gekeken naar wie interessante connecties voor jou zijn. Dit gebeurt op basis van gedrag, in hoeverre jij op de aangeboden nieuwsartikelen klikt. Blijkt een verre connector belangrijk voor jou te zijn qua nieuwsvoorziening, komt het nieuws de volgende keer sneller bij jou terecht en krijg je meer via dit pad in het netwerk. Waarbij overigens de andere paden niet worden afgesloten, bij nine connections staat serendipiteit hoog in het vaandel. Zo kun jij aan jouw filter bubble ontsnappen. Bij nieuwsvoorziening geldt: beter een verre connector dan een goede vriend.

Dit artikel is onderdeel van de DutchCowboys-startupserie ‘Van alpha naar beta’ en is geschreven door sociale-mediaredacteur Heleen van Lier voor nine connections (voorheen FdForward).

...

Verder lezen over Facebook

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook en Instagram, blijft zijn focus op innovatie vergroten met nieuwe functies voor zijn sociale media-app Threads. Het bedrijf test momenteel AI-gegenereerde samenvattingen in de "Trending Now"-sectie van Threads, exclusief beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten.

Social Media03.12.2024

Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!