16.06.2025
Search

Dit is het verschil tussen AI Mode en AI Overviews van Google

By: Jeroen de Hooge

BlogSearch

Google is steeds meer aan het toevoegen aan Google Zoeken om op die manier te zorgen dat het de concurrentie voor blijft. Concurrentie is allang niet meer Duck Duck Go of Bing: het is TikTok, het is ChatGPT. Vooral die laatste is de laatste tijd enorm opkomend als het gaat om zoekopdrachten. Er komen echter in een korte tijd zoveel nieuwe mogelijkheden aan bij Google, dat je af en toe niet meer weet wat je nu precies kunt verwachten. Zeker AI Mode en AI Overviews hebben veel overeenkomsten: waar zit dan het verschil?

AI Overviews en AI Mode

Eerder schreven we al over AI Overviews dat het een nieuwe functie is die als volgt werkt: je zoekt iets op Google. Het moet niet te feitelijk zijn, zoals ‘Hoe hoog is Everest’, maar het mag een iets diepere vraag zijn, zoals: ‘Wat heb je nodig om Mount Everest te beklimmen?’ Je ziet dan niet alleen de zoekresultaten zoals je die altijd zag: een kleine snippit en daaronder de link van de website waarop meer informatie te zien is. Je ziet dat AI iets boven die zoekresultaten genereert. 

Het is een tekst. Zo staat er: “Om Mount Everest te beklimmen, heb je een combinatie van fysieke, mentale, financiële en logistieke voorbereiding nodig. Dit omvat:“ Daarna volgt een opsomming met achter elk item een klein linktekentje waarmee je naar de website kunt gaan waar Google de informatie vandaan haalt. Zo staan er diverse linkjes in, die verder niet benoemen welke website het is: pas als je erop klinkt zie je waar Google zijn informatie vandaan haalt: bijvoorbeeld deze site. 

Websites als bron

Het is een spannende toevoeging, want er wordt al zoveel informatie aan de zoeker gegeven, dat het de vraag is of de websites die het eigenlijke werk hebben verricht, namelijk het schrijven van die content en het onderzoeken van dat onderwerp, nog wel worden bezocht. AI Overviews is pas kort in Nederland aanwezig, dus daar kunnen we nu nog weinig over zeggen.

Dit was AI Overviews in een notendop, maar hoe zit het dan met AI Mode? AI Mode is nog niet in Nederland uit, maar dat zit er wel aan te komen. Het is straks op Google.nl te vinden in de vorm van een nieuw icoon in de zoekbalk, namelijk met een vergrootglas met sterretje, omlijnd met de bekende Google-kleuren. Klik of tik erop en er opent een chatscherm met ‘Ask AI Mode’, waarna je een tekst kunt typen of een foto of video kunt sturen. Spraak is ook een optie. Je kunt diezelfde vraag over Everest stellen en je krijgt dan informatie van andere websites met een linkje naar die site. Dat klinkt heel erg hetzelfde, maar er is een verschil tussen de twee: AI Mode maakt een samenvatting voor je, terwijl je vervolgens op dat onderwerp kunt doorgaan door opvolgende vragen te stellen. Het is dus veel meer een gesprek. Sowieso dat je foto’s kunt insturen en zelfs Google Lens kunt gebruiken om iets te laten zien aan de AI maakt het al veel interactiever dan de AI Overviews-variant.

AI  Mode kan moeilijkere vragen beantwoorden en hij bekijkt niet maar een site voor zijn antwoord: hij combineert informatie die het leest op verschillende sites tot een verhaal. Ook hierbij is het nog afwachten hoe uitgevers erop reageren: ook hier wordt wederom informatie en onderzoek van andere sites gebruikt om de zoeker eerder bij een antwoord te laten komen: is de uitklik naar de bron dan nog echt nodig? 

Advertenties

Het zijn intense tijden in de wereld van zowel AI als zoeken: kan Google het hoofd boven water houden, terwijl er meerdere concurrenten aan zijn stoelpoot zagen? Tegelijkertijd heeft Google altijd een troef achter de hand: advertenties. Er zijn nog steeds veel mensen die Google gebruiken. Niet alleen de zoekmachine, maar ook Gmail, Maps, enzovoort. Het blijft als voordeel hebben dat het er al lang is en dat het al een heel advertentiesysteem heeft gebouwd. Iets waar zijn concurrenten toch net even minder ervaring mee hebben.

Share this post