15.07.2025
Search

Wat de nieuwe aanpassing aan Google Discover betekent voor jouw site

By: Laura Jenny

BlogSearch

Google Discover moet er ook aan geloven: AI-samenvattingen. Google test momenteel het geven van een samenvatting van een artikel op Google Discover en dat kan grote invloed hebben op je website.

AI-samenvattingen

Veel websites hebben via Google een paar manieren om gezien te worden. Mensen komen de website tegen in de zoekresultaten van de zoekmachine, mensen zien de website in Discover of de website komt voorbij bij nieuws of shopping. Via de zoekresultaten op Google is het steeds moeilijker om verkeer op je website te krijgen, omdat mensen het antwoord op hun vraag in de AI-samenvatting al krijgen. De bronvermelding is er wel, maar waarom zou je daar nog op klikken: je weet immers al wat je moet weten?

Een soortgelijke destilleerfunctie komt nu naar Google Discover op Google. Discover is een persoonlijke newsfeed waarin interessante artikelen staan over onderwerpen waar je vaker nieuws en artikelen over leest. Je vindt het in de Google-app, maar het is ook te vinden op de startpagina van Chrome op Android. Wat je ziet wordt daarnaast gebaseerd op je zoekgeschiedenis, wat je doet in Google-diensten zoals YouTube en op je locatie.

Google Discover

Er staan allemaal artikelen van websites op. Op dit moment zie je het logo van die site, de naam, vervolgens de hoofdafbeelding van het artikel en de kop van het artikel. De bedoeling is dat je vervolgens doorklikt naar het artikel als het onderwerp je interesseert. Het is heel rechttoe-rechtaan, heel duidelijk, maar dat gaat veranderen. Google gaat je door middel van kunstmatige intelligentie een samenvatting geven van het artikel waar je naar gaat doorklikken. En ja, dan is het als je de site runt die dit artikel bracht toch de vraag of mensen inderdaad nog wel doorklikken als de samenvatting al wordt gegeven. 

 

Als er bijvoorbeeld normaliter een kop zou staan met: ‘De prijs van de nieuwe ASUS Rog Ally is gelekt’, dan staat er nu alvast een samenvatting bij waarin waarschijnlijk de prijs al wordt genoemd. Weinig reden dus voor de lezer om door te klikken naar het eigenlijke artikel dat het nieuws brengt. Dit geeft precies hetzelfde probleem als bij de AI Overviews en AI Mode: het verkeer komt minder snel naar je site, omdat er minder reden is om door te klikken. 

Het is problematisch, omdat het weer een manier is waarop Google van websites steelt zonder dat ze er echt iets voor terugkrijgen. Normaliter krijg je op je site vaak verkeer vanuit ofwel Google Zoeken ofwel Google Discover, maar waarom zou dat verkeer nog naar je site doorklikken als het eigenlijke nieuws al vermeld staat? Erg zonde, want Discover is zoals de naam al doet vermoeden juist opgezet als manier om nieuwe sites te ontdekken die over je favoriete onderwerpen schrijven.

Meer kans

Er is nog wel een silver lining, want Google gaat het meer per onderwerp doen, dus als meerdere sites over die prijs van de Rog Ally hebben geschreven, dan staan er meerdere sites boven de afbeelding op een rij. De afbeelding is van een van die sites, maar er is een soort ‘lees meer’-blok waarop je kunt zien welke bronnen er zoal zijn gebruikt. Dat brengt mogelijkheden naar media, omdat zij meer kans hebben dat ze in de Discover voorbijkomen, aangezien er meerdere bronnen kunnen worden weergegeven. Dat was eerst niet het geval.

Het is afwachten wat al die AI zal betekenen voor websites en misschien zelfs wel het internet in het algemeen. Er zijn veel uitgevers en internetbedrijven tegen deze praktijken van Google, dus het is ook de vraag of het uberhaupt mag wat de zoekmachine nu doet.

Share this post