Als je een vraag stelt en het antwoord al krijgt, ga je dan nog verder op onderzoek? Google denkt van wel, onderzoek bewijst dat dat flink tegenvalt. De context? Google’s nieuwe AI-toevoeging aan de zoekmachine: AI Overviews.
Sinds Google AI Overviews heeft geïntroduceerd, zijn veel mensen met een website nerveus. Als je nu iets zoekt op Google Zoeken, dan geven die AI Overviews het antwoord vaak al. Het baseert het op content die door andere sites zijn gemaakt, maar mensen klikken niet meer door naar de bron. Ze krijgen immers hun antwoord al. Google zegt dat dat niet zo is, maar nu bewijst een studie dat dat wel het geval is.
Onderzoek van het Pew Research Center toont aan websites wel degelijk minder kliks vanuit Google Zoeken krijgen door de AI Overviews. Het opvallende hierin is dat niet alleen de website waar Google het materiaal van ‘leent’ geen kliks krijgt: Google zelf moet er ook nadeel van ondervinden. Omdat de AI Overviews zoveel informatie geven op zo’n behapbare manier, zoeken mensen ook op Google Zoeken zelf niet door. Waarschijnlijk kijken ze ook niet meer naar advertenties, want ze zijn gefocust op de AI Overview die overal pal bovenaan komt te staan met precies wat ze zoeken: antwoord.
AI Overviews hebben een immens grote invloed op het internet en het is maar de vraag of dat wenselijk is. Verschillende uitgevers hebben de EU al aangeschreven over de impact die AI Overviews hebben en dit onderzoek onderschrijft dat. Ook het grote internetbedrijf Cloudflare is bezig met maatregelen tegen het opgenomen worden in AI Overviews, al is het tegelijkertijd de vraag of je dat moet doen als je een site hebt. Als jouw site niet wordt gescraped door de AI-bots van Google, dan komt hij dus niet meer voor in de AI Overviews, maar dan natuurlijk wel de content van je concurrent. Zo weten nog minder mensen je te vinden. Ook zijn sites bang dat ze dan ook niet meer zo goed naar voren komen in de gewone zoekresultaten.
Grote onrust dus, en dit onderzoek bewijst dat dat niet zomaar is. Er werden 900 Amerikanen in het onderzoek gevraagd om Google te gebruiken en het verschil is groot. Maar 1 procent van de gebruikers klikken op linkjes vanuit AI Overviews. 26 procent van de zoekopdrachten met AI Overviews zijn ook meteen het einde van de gebruiker op Google Zoeken. De onderzoekers stellen bovendien: “Slechts 8% van de gebruikers klikt op een link op een pagina met AI-overzichten, tegenover 15% bij traditionele zoekresultaten, een daling van bijna 50%.”
Google stelt dat het de linkjes juist heel prominent toont, maar dat zegt natuurlijk niet dat mensen er ook op klikken. Daar is toch weinig reden toe als je je antwoord al hebt. Google reageert nu ook op de studie, het zegt:
“Mensen voelen zich aangetrokken tot AI-aangedreven ervaringen, en AI-functies in Search stellen mensen in staat om nog meer vragen te stellen, waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan voor mensen om in contact te komen met websites. Deze studie maakt gebruik van een gebrekkige methodologie en een vertekende queryset die niet representatief is voor het zoekverkeer. We leiden dagelijks miljarden klikken naar websites en hebben geen significante dalingen in het totale webverkeer waargenomen, zoals wordt gesuggereerd.”
AI Overviews en AI Mode zijn heel behulpzaam voor de gebruiker, maar dat is misschien alleen direct. Indirect zullen gebruikers gaan ervaren dat steeds meer websites verdwijnen, omdat ze zonder verkeer geen inkomsten hebben. Het laatste woord is zeker nog niet gezegd over AI Overviews, en het is ook de vraag wie het laatste woord krijgt. Dat is dan weer iets waar AI Overviews nog even geen antwoord op kan geven.