Je kunt op steeds meer plekken afbeeldingen maken met AI. Dat is hilarisch als je een presentatie maakt en je bijvoorbeeld wil zorgen dat er vast een bepaald gevoel wordt overgebracht, maar het heeft ook nadelen. Waar Spotify hard moet strijden tegen met AI gemaakte muziek (maar dan ook weer niet alle muziek, de Beatles wonnen er immers recent nog een Grammy mee), daar heeft Pinterest ook duidelijk een AI-probleem. Maar daar wordt wel iets aan gedaan.
Door AI-afbeeldingen weet je amper nog wat realiteit is en wat niet. Als je goed kijkt kun je het vaak wel zien, maar AI is soms zo goed in elkaar gezet dat het steeds moeilijker wordt om nep nog van echt te onderscheiden. Dat is niet altijd vervelend, maar het kan wel vermoeiend zijn als je steeds maar met AI-beeld te maken hebt, terwijl je misschien juist echte producten zoekt voor bijvoorbeeld een bruiloft of een babyshower. Pinterest gaat er nu iets aan doen, want het ziet ook dat het platform er niet altijd beter van wordt, al die AI.
Of eigenlijk: al die onduidelijkheid over AI. Het is vrij laat, maar het komt net als een social medium als Instagram met een label om op AI-afbeeldingen te plakken. Hiermee wordt er automatisch een label op een afbeelding geplakt wanneer een afbeelding als AI-afbeelding naar voren komt. Daarnaast gaat Pinterest ze ook minder belangrijk maken: je komt AI-beelden straks dus minder tegen als je op Pinterest kijkt.
Pinterest zegt dat het hoopt dat het gebruik van Pinterest hierdoor prettiger wordt voor iedereen. Je kunt zien dat iets waarschijnlijk AI is aan het nieuwe label ‘AI modified ‘ dat linksonderin staat nadat je een pin hebt aangeklikt. Je ziet het dus niet meteen staan, maar moet er wel wat voor doen. Hoe het systeem weet dat er sprake is van een AI-afbeelding? Dat is waarschijnlijk met Google SynthID gecheckt. Er wordt daarbij vooral gekeken naar de metadata van een afbeelding. Maar ook zonder metadata is er een systeem beschikbaar dat toch nog kan zien of je met kunstmatige intelligentie te maken hebt.
Er is vooral op Pinterest veel weerstand tegen AI, omdat het zorgt dat veel creatieven minder worden ingehuurd. Bovendien zijn veel artiesten op zoek naar referenties uit de echte wereld en dan wil je niet dat die met kunstmatige intelligentie zijn gemaakt: dat moet zo echt mogelijk zijn. Ook is het irritant dat wanneer een product heel erg leuk is, het helemaal niet kan worden gekocht omdat het helemaal niet bestaat. Er wordt hierdoor een hele wereld gecreerd waar je eigenlijk weinig mee kan. Heb je een leuke commode gezien voor de babykamer, is het een AI-afbeelding.
Er is dus zeker nog veel te halen als het gaat om het duidelijk maken dat iets AI is op Pinterest, maar of het er allemaal uitgefilterd kan worden: waarschijnlijk niet. Houd dus altijd een slag om de arm, en mocht iets wel te koop lijken, check dan goed of de winkel wel betrouwbaar is.