​Dit zijn de nadelen van dropshippen

​Dit zijn de nadelen van dropshippen

Vorig artikel Volgend artikel

Ben jij een webshop eigenaar en ben je recent overgestapt naar dropshippen? Dan ervaar je ongetwijfeld enorm veel voordelen. Maar, ieder voordeel komt met een nadeel. Naast dat dropshippen een geweldige manier is van online ondernemen, is het belangrijk om je ook bewust te zijn van enkele nadelen die het kan hebben. Daarover vertellen we je meer in dit blog!

Ben je nog niet bekend met dropshipping? Lees dan het blog wat is dropshipping en leer alles over deze manier van online ondernemen.

1. Aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid

Heerlijk, dat verzenden via andere leveranciers. Je hebt niet langer te maken met grote voorraden en de leveranciers doen het werk voor je als het gaat om het verzenden van bestellingen. Gelukkig zijn er veel leveranciers die waarde hechten aan het bouwen van goede relaties met hun wederverkopers. Maar houd er rekening mee dat je als webshop eigenaar altijd aansprakelijk en verantwoordelijk bent voor de verzendingen naar klanten toe. Ja, ook al heb je het pakketje niet zelf verstuurd. Mocht er dus een garantie of andere claim binnenkomen, ga er dan niet zomaar vanuit dat de leverancier dit oplost.

Het is goed om te weten dat je hier als vast aanspreekpunt fungeert voor de eind consument, maar leveranciers in Europa hebben flexibele regels omtrent retouren.

2. Een lagere marge op producten

De kosten van opslag en inkoop bespaar je, net als de waarde van een restvoorraad. We horen je denken: wat is dan het nadeel? Dat heeft te maken met de marge op de producten. Wanneer je kiest voor dropshippen is het vrij lastig om een goede marge op je producten te houden. Dropshipping-leveranciers berekenen de kostenbesparing van opslag en voorraden vaak door in de prijs, waardoor er minder marge overblijft voor jou als webwinkelier. Daarom is het belangrijk om een goede selectie van leveranciers te hebben waar je de marges met elkaar kan vergelijken.

3. Houd rekening met langere levertijden

Vandaag besteld is morgen in huis. Iets dat veel webshops kunnen garanderen, maar wat in het geval van dropshippen erg afhankelijk is van de snelheid van de leverancier. Dit is een praktisch nadeel aan het niet op voorraad hebben van een product. Heb je leveranciers in het buitenland zitten? Dan kun je verwachten dat levertijden een grote rol spelen. Geduld is een schone zaak, maar helaas zullen er klanten zijn die hierdoor afhaken. Probeer daarom gebruik te maken van leveranciers die binnen 1-3 dagen kunnen leveren.

4. Hoge concurrentie op productaanbod

Dropshippen is hip and happening, en je bent waarschijnlijk zeker niet de enige aanbieder van producten in een specifieke productcategorie. Vaak leveren dropshipping-leveranciers aan nog tientallen andere ondernemers. Het assortiment blijft per webshop hetzelfde. Zeker bij het starten van een webshop zul je er rekening mee moeten houden dat je veel concurrenten hebt, met vaak al een vaste klantenkring. Ben je een ervaren webshop eigenaar? Dan hoeft dit niet altijd een probleem te zijn!

5. Kennis maakt professioneel

Wanneer je jouw productaanbod uitbreidt met behulp van dropshipping kun je verwachten dat klanten vragen gaan stellen. Deze vragen kunnen gaan over productkenmerken of informatie over een merk, maar ook heel inhoudelijk over de werking van bepaalde producten. Er wordt als eigenaar van je verwacht dat je perfecte productkennis hebt. Het kan echter zo zijn dat je bepaalde vragen niet kunt beantwoorden. Dit kan voor klanten minder professioneel overkomen. Met een vast contactpersoon bij een merk of leverancier kan je vaak de informatie opvragen zodat je altijd een antwoord hebt voor de consument.

6. Minder persoonlijk

Vind jij het leuk om veel aandacht te besteden aan het klaarmaken van verzendingen? Die ene mooie verpakking, of het handgeschreven briefje. Al deze extra’s zorgen voor een betere klantervaring en stimuleren het bouwen van een sterke klantrelatie. Zodra je gaat dropshippen, worden verzendingen al snel minder persoonlijk omdat je dit allemaal niet kunt doen. De webshop wordt hierdoor minder persoonlijk en dit is iets dat zowel voor webshop eigenaren als voor klanten als nadeel kan worden gezien.

Ondanks deze nadelen moet je de voordelen van dropshippen niet uit het oog verliezen. Het bespaart je namelijk een enorme voorraad aan producten en geeft ruimte voor creatieve vrijheid. Lees het blog over de 8 voordelen van dropshippen om te ontdekken wat dropshippen voor jouw webwinkel kan betekenen. Wil je snel van start gaan met dropshippen? Bezoek dan eens de website van Droppery. Met hun SaaS-oplossing kun je eenvoudig leveranciers, en hun producten, toevoegen aan jouw webshop. Door je bewust te zijn van de voordelen én de nadelen van dropshippen maak je van jouw online winkel gegarandeerd een succes!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Begonnen als content creator, en inmiddels verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies