Nieuws19.07.2021

Zoom neemt cloud callcenter ontwikkelaar Five9 over


Het videochat platform betaalt daarvoor bijna 15 miljard dollar, in aandelen

Videochat platform Zoom is een van de ‘winnaars’ van de coronacrisis. Videobellen, -conferencing en -meeting werd tijdens de lockdowns en alle contact beperkende maatregelen zoals verplicht thuiswerken, noodgedwongen, enorm populair. Dat legde platforms zoals Zoom bepaald geen windeieren. De goede resultaten stelt deze platforms nu in staat (fors) door te ontwikkelen en uit te breiden. De overname van Five9 door Zoom, voor een bedrag van bijna 15 miljard dollar dat overigens helemaal in aandelen betaald wordt, is daar een voorbeeld van.

Logische uitbreiding voor Zoom

Five9 is een ontwikkelaar van cloudbased callcenter software. Volgens de CEO van Zoom past de overname van die ontwikkelaar precies in de strategie voor het uitbreiden van het videochatplatform. “Het is voor Zoom een natuurlijke uitbreiding die onze klanten nog meer geluk en waarde zal opleveren”, aldus Eric S. Yuan. Het is niet de eerste overname die Zoom sinds de coronacrisis doet, maar qua waarde wel verreweg de grootste.

Hoewel beide partijen het dus al eens zijn over het bedrag en de voorwaarden van de overname, zal deze nog wel getoetst, en goedgekeurd, moeten worden door zowel de aandeel- als toezichthouders. Zoom en Five9 streven ernaar de overname voor de zomer van volgend jaar (2022) af te kunnen ronden.

Zoom betaalt bijna 15 miljard dollar, in aandelen, voor Five9.
Zoom betaalt bijna 15 miljard dollar, in aandelen, voor Five9.

Five9 en Zoom

Five9 is een leverancier van cloudbased call- en contactcenter oplossingen met inmiddels meer dan 2000 klanten, wereldwijd. Het bedrijf werd in 2001 opgericht. Na de overname zal Zoom de oplossingen van Five9 als aparte operationele business unit integreren. De huidige CEO van Five9 zal, voorlopig althans, aanblijven.

“Five9 is een pionier op het gebied van cloudbased contact- en callcentersoftware. De veilige en schaalbare oplossingen leveren een uitgebreide suite van gebruiksvriendelijke applicaties waarmee klantinteracties via veel verschillende kanalen kunnen worden beheerd en geoptimaliseerd. Het combineren van de Contact Center as a Service (“CCaaS”)-oplossing van Five9 met het brede communicatieplatform van Zoom, zal de manier waarop bedrijven contact maken met hun klanten transformeren. Op die manier willen wij het klantbetrokkenheidsplatform van de toekomst bouwen”, aldus Yuan.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Chat

​Discord wordt nog meer een gameplatform

MSN had het vroeger en MS Teams heeft het als het goed is ook: de mogelijkheid om spelletjes te spelen in de chat. Er is nu een nieuw platform dat het krijgt en dat is geen verrassing, gezien het grootste onderwerp op da...

Gaming12.03.2024

​Discord wordt nog meer een gameplatform

​Je kunt bij ChatGPT AI-chatbots shoppen voor allerlei functies

OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, heeft een winkel gemaakt waarin je allerlei verschillende chatbots kunt kopen. Het idee is dat je bijvoorbeeld als je in het onderwijs werkt, een specifieke GPT kunt kopen voor jouw va...

Online11.01.2024

​Je kunt bij ChatGPT AI-chatbots shoppen voor allerlei functies

Welkom in de GPT Store
​5 tips om meer uit je Discord-account te halen

Discord begon ooit als een kleine site waarop je kon chatten met andere gamers op een Slack-achtige manier. Tegenwoordig is het echter zoveel meer. Haal jij alles uit deze app? Met deze tips maak je optimaal gebruik van...

Gaming02.01.2024

​5 tips om meer uit je Discord-account te halen

Coolblue integreert AI en komt met Chat G-Piet

Ieder jaar lukt het Coolblue om de Sinterklaas periode af te trappen met een unieke stunt. Dat is uiteraard ook dit jaar weer het geval. De online winkelgigant introduceert namelijk; Chat G-Piet. Chat G-Piet is de slimm...

Online20.11.2023

Coolblue integreert AI en komt met Chat G-Piet

Chat G-Piet strooit met gedichtjes
Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?

Voordat we WhatsApp kenden, voordat we de TMF Chatbox kenden, voordat we zelfs maar MSN Messenger kenden, was er ICQ. Een afgeleide van I Seek You, kortom, een plek om in contact te komen met anderen. En dat kon via het...

Online06.11.2023

Tijdmachine: wat was jouw ICQ-nummer?

​Tijdmachine: MSN Messenger maakte alle ouders boos

In onze nieuwe rubriek Tijdmachine stappen we in een tijdmachine en bekijken we een bepaalde tool of object van vroeger even van wat dichterbij. Wat maakte het nou zo’n succes? Wie gebruikte het? Waarom heeft het de ta...

Online16.10.2023

​Tijdmachine: MSN Messenger maakte alle ouders boos

​Zo kan jij je bedrijf versterken met een chatbot

In de moderne zakenwereld, waar concurrentie hevig is en klanten hoge verwachtingen hebben, is het van cruciaal belang om innovatieve manieren te vinden om je bedrijf te versterken en te laten groeien. Een van de meest v...

DC Business27.09.2023

​Zo kan jij je bedrijf versterken met een chatbot

​Google’s AI Bard is nu beter in Nederlands

Gebruik jij kunstmatige intelligentie al regelmatig? Mocht je antwoord ja zijn, dan is de kans groot dat je daarvoor ChatGPT gebruikt. Het is interessante technologie, maar wist je dat Google Bard ook helemaal niet zo sl...

Online19.09.2023

​Google’s AI Bard is nu beter in Nederlands