Zoom neemt cloud callcenter ontwikkelaar Five9 over

Zoom neemt cloud callcenter ontwikkelaar Five9 over

Het videochat platform betaalt daarvoor bijna 15 miljard dollar, in aandelen

Vorig artikel Volgend artikel

Videochat platform Zoom is een van de ‘winnaars’ van de coronacrisis. Videobellen, -conferencing en -meeting werd tijdens de lockdowns en alle contact beperkende maatregelen zoals verplicht thuiswerken, noodgedwongen, enorm populair. Dat legde platforms zoals Zoom bepaald geen windeieren. De goede resultaten stelt deze platforms nu in staat (fors) door te ontwikkelen en uit te breiden. De overname van Five9 door Zoom, voor een bedrag van bijna 15 miljard dollar dat overigens helemaal in aandelen betaald wordt, is daar een voorbeeld van.

Logische uitbreiding voor Zoom

Five9 is een ontwikkelaar van cloudbased callcenter software. Volgens de CEO van Zoom past de overname van die ontwikkelaar precies in de strategie voor het uitbreiden van het videochatplatform. “Het is voor Zoom een natuurlijke uitbreiding die onze klanten nog meer geluk en waarde zal opleveren”, aldus Eric S. Yuan. Het is niet de eerste overname die Zoom sinds de coronacrisis doet, maar qua waarde wel verreweg de grootste.

Hoewel beide partijen het dus al eens zijn over het bedrag en de voorwaarden van de overname, zal deze nog wel getoetst, en goedgekeurd, moeten worden door zowel de aandeel- als toezichthouders. Zoom en Five9 streven ernaar de overname voor de zomer van volgend jaar (2022) af te kunnen ronden.

zoom-five9
Zoom betaalt bijna 15 miljard dollar, in aandelen, voor Five9.

Five9 en Zoom

Five9 is een leverancier van cloudbased call- en contactcenter oplossingen met inmiddels meer dan 2000 klanten, wereldwijd. Het bedrijf werd in 2001 opgericht. Na de overname zal Zoom de oplossingen van Five9 als aparte operationele business unit integreren. De huidige CEO van Five9 zal, voorlopig althans, aanblijven.

“Five9 is een pionier op het gebied van cloudbased contact- en callcentersoftware. De veilige en schaalbare oplossingen leveren een uitgebreide suite van gebruiksvriendelijke applicaties waarmee klantinteracties via veel verschillende kanalen kunnen worden beheerd en geoptimaliseerd. Het combineren van de Contact Center as a Service ("CCaaS")-oplossing van Five9 met het brede communicatieplatform van Zoom, zal de manier waarop bedrijven contact maken met hun klanten transformeren. Op die manier willen wij het klantbetrokkenheidsplatform van de toekomst bouwen”, aldus Yuan.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies