Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De zomervakanties staan voor de deur. Voor veel mensen een dure tijd. Een paar dagen of weken vakantie is een flinke aanslag op je uitgaven. Helaas komt daar op 1 juli nog een onprettige verrassing bij. Eentje die meer dan een jaar geleden al aangekondigd werd, maar dat zal bij velen waarschijnlijk niet meer zo vers in het geheugen liggen. Op 1 april – en dat was geen grap – 2022 werd door de explosief stijgende olieprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne, door het kabinet besloten om de accijnzen op benzine, diesel en LPG tijdelijk te verlagen. Op dat moment kostte een liter Euro95 ruim 2,50. Een groot deel van die accijnsverlaging wordt op 1 juli a.s. (2023 dus) weer teruggedraaid.
Euro95 bijna 14 cent duurder
Dat betekent dat de prijzen van brandstof op 1 juli een kleine 14 cent duurder worden, 13,8 om precies te zijn. Inmiddels liggen de brandstofprijzen weliswaar een stuk lager dan ruim een jaar geleden, rond de 1,85 voor een liter Euro95, maar het is toch een onprettige verhoging. Zeker omdat de inflatie het afgelopen jaar in Nederland (en de rest van Europa) maand na maand naar recordhoogtes steeg.
Hoe dan ook, vanaf 1 juli kost een liter Euro95 weer tegen de 2 euro. Op autosnelwegen gaat die prijs er dan ver overheen. Overigens waren de tijdelijke accijnsverlagingen op diesel en LPG niet zo hoog. Voor diesel was dat 9,9 cent en voor LPG slechts 3,2 cent.
Mocht je nu niet, zoals veel grensbewoners, in de gelegenheid zijn om in België of Duitsland te gaan tanken, probeer dan in ieder geval je tank nog even vlak voor 1 juli vol te gooien. Overigens zijn de prijsverlagingen in onze buurlanden al een hele tijd geleden afgeschaft. In Duitsland gebeurde dat zelfs al op 1 september van het vorige jaar. Daardoor was het prijsverschil met Nederland niet meer heel erg groot. Hooguit 10 tot 15 cent, op de meest gunstige momenten. Vanaf 1 juli wordt dat dan dus weer 25 tot 30 cent, zoals het voor de oorlog in de Oekraine ook was. Het prijsverschil met België is vaak nog iets groter. Dat kan zomaar nog eens 5 cent per liter extra schelen. Dat worden weer lange rijen bij de tankstations vlak over de grens.
Eind dit jaar nog een accijnsverhoging
Nederland heeft ervoor gekozen om het terugdraaien van de ‘oorlogskorting’ op de brandstofaccijnzen in twee stappen te verdelen. Op 1 januari volgt de tweede stap. De accijns op een liter benzine gaat dan nog eens 8,7 cent omhoog. Voor diesel wordt dat 5,4 cent en voor LPG nog eens 1,9 cent per liter.
Verder lezen over Auto
Automotive01.05.2024
Nieuwe MINI Aceman moet ultieme kartgevoel geven in de stad
Lifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoAutomotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugLifestyle09.04.2024
De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie
Innovatieve producten voor een grondige schoonmaakAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive11.03.2024