Automotive01.10.2021

Benzine kost nu twee euro per liter


Olieprijs is de hoofdschuldige, maar klopt dat wel?

Alles wordt duurder, dat is een feit. Maar de benzineprijzen rijzen inmiddels de pan uit. Zeker bij ons in Nederland. Vandaag werd een bijzonder record gebroken. Voor het eerst in de geschiedenis kwam de adviesprijs voor een liter Euro 95 (E10) boven de twee euro. Oplettende autorijders zullen meteen denken ‘Maar ik zie bij sommige pompen toch al langer prijzen van meer dan twee euro?’ Dat klopt, maar dat is dan voor speciale benzinesoorten, zoals Shell V-Power. Daarvoor betaal je, zeker op de autosnelweg, al langer meer dan twee euro per liter.

Hoge olieprijs vs benzineprijs

De hoge olieprijs wordt genoemd als de hoofdschuldige voor de hoge benzineprijs. Kijkend naar de ontwikkeling van de olieprijs lijkt dat echter niet helemaal te kloppen. Op dit moment kost een vat (Brent) olie rond de 80 dollar. Ik ga voor het gemak even voorbij aan het feit dat de olieprijs van dit moment niet direct invloed heeft op de benzineprijs van hetzelfde moment. Dat heeft te maken met voorraden, raffinage en dergelijke. Olie die nu ingekocht wordt arriveert immers niet al binnen enkele dagen aan de pomp als benzine.

Volgens Shell is de prijs van benzine maar voor iets meer dan een vijfde (21%) afhankelijk van de kosten voor ruwe olie. Daar komt dan nog zo’n twee procent bij voor de raffinagekosten. Ongeveer vijftien procent van de prijs van een liter benzine (Euro 95) wordt bepaald door transport- en exploitatiekosten. Verreweg het grootste deel van de twee euro die nu voor een liter Euro betaald moet worden gaat naar de staat. De BTW en accijnzen zijn goed voor 63 procent van de benzineprijs. Met andere woorden: van elke liter benzine gaat ruim 1 euro en 25 cent de schatkist in.

Benzine duurder dan in 2013, toen olie veel duurder was

Wat mij echter verbaast is dat de prijs van ruwe olie, nu dus rond de 80 dollar per vat, tussen 2011 en 2014 nog veel hoger lag. In die jaren schommelde de olieprijs tussen de 100 en 110 dollar. Zo’n 30 procent meer dan nu dus. In die jaren was de benzine ook al duur, maar lang niet zo duur als nu. De prijs van een liter Euro schommelde in diezelfde periode tussen de €1,75 en €1,85, ofwel 10 tot 15 procent goedkoper dan nu.

De afgelopen jaren is de accijns op benzine niet verhoogd. Personeels-, transport en productiekosten zijn uiteraard wel ietwat gestegen, maar die bepalen samen maar zo’n 15 procent van de prijs van een liter benzine volgens de berekeningen van Shell. De inflatie zal ook een rol spelen natuurlijk, maar dan nog vind ik de extreem hoge benzineprijs, vergeleken met die van een jaar of acht geleden, moeilijk te verklaren.

Tanken is in Nederland nu duurder dan ooit
Tanken is in Nederland nu duurder dan ooit

Dan maar elektrisch rijden?

Nu moet ik natuurlijk oppassen dat ik niet de hele EV-community over mij heen krijg. Als ik de soms verhitte discussies zie tussen ‘EV’- en ‘Benzine’- rijders, dan krijg ik een Apple vs Android deja-vu uit de tijd dat ik nog Mobile Cowboy was. Maar goed, ik doe een poging, zonder te oordelen, om de kosten van een EV even ruwweg te vergelijken met die van een benzineverbruiker (BV).

Een EV is momenteel nog een behoorlijk stuk duurder dan een BV. Een nieuwe VW Golf 8 begint bij, afgerond, 26.000 euro. Voor de e-Golf betaal je minimaal 33.000 euro. Een verschil dat je aan de pomp terug zal moeten verdienen. Met een liter benzine rijdt de Golf 8 gemiddeld 1 op 20. De e-Golf verbruikt gemiddeld 1 op 6 (zes kilometer met 1 kWh). Aan de pomp kost een liter benzine dus 2 euro. De prijs van een kilowattuur kost, bij de snellaadstations zoals FastNed en Shell Recharge gemiddeld 60 cent. Ofwel, 20 kilometer met de e-Golf verbruikt… hey, dat is gek… 2 euro aan elektriciteit (3,33 x € 0,60).

Nu kan ik natuurlijk heel kort door de bocht redeneren en roepen dat elektrisch rijden niet goedkoper is dan het rijden met een benzineauto. En, de aanschafprijs meegerekend, zelfs duurder. Maar dat is niet eerlijk. Een EV heeft minder onderhoud en slijtage onderdelen. Bovendien nemen veel EV-rijders een laadpaal aan huis waardoor ze voor minimaal de helft van de kosten hun auto kunnen opladen. Of een abonnement bij FastNed of een andere aanbieder van snellaadstations zodat de prijs per kW ook veel lager wordt.

Kortom, de benzine is duurder dan ooit, maar daar begon ik dit verhaal ook mee. Het is een voldongen feit waar we al vele jaren mee moeten dealen. Gelukkig woon ik dicht bij de Belgische en Duitse grens, waar je nog voor rond de 1 euro 50 kunt tanken. En als ik een dik uurtje rij, dan zit ik in Luxemburg, waar de benzine nog eens zo’n 10 cent goedkoper is. Ik ken genoeg provinciegenoten die regelmatig met een kofferbak vol jerrycans heen en weer rijden naar het Groot Hertogdom om daar 100 tot 200 liter ‘op te halen’. Scheelt toch zo’n 50 tot 100 euro voor een tripje dat, met een zuinige auto, zo’n 15 liter benzine kost. Ik zie ze daar met de huidige brandstofprijzen nog niet snel mee stoppen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Auto

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

De airbags van Takata blijken zodanig onveilig dat er vier automerken zijn die grote terugroepacties hebben.

Automotive11.07.2024

Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags

Eerste teaser voor Apple’s F1-film bevat glimp van Max Verstappen

Apple werkt met Brad Pitt al een hele tijd aan een film over de Formule 1. Geen Drive to Survive-praktijken, maar over het racen zelf: F1.

Automotive08.07.2024

Eerste teaser voor Apple’s F1-film bevat glimp van Max Verstappen

Uber betaalt Amerikanen 1.000 dollar om hun auto te laten staan

Een opmerkelijk aanbod van Uber voor Noord-Amerikanen. Als ze hun auto vijf dagen laten staan, dan krijgen ze 1.000 dollar. Een flink bedrag.

Automotive28.06.2024

Uber betaalt Amerikanen 1.000 dollar om hun auto te laten staan

Flitsmeister-alternatieven voor wie geen abonnement wil

Flitsmeister wil dat je geld betaalt voor het gebruik van zijn app met je infotainmentsysteem van de auto. Helaas, want het is veel veiliger om met CarPlay en Android Auto te rijden. Gelukkig zijn er alternatieven.

Automotive20.06.2024

Flitsmeister-alternatieven voor wie geen abonnement wil

Een gek gezicht: deze menselijk uitziende robot in een auto

Schattig of schrikbarend: een menselijke robot die in de bestuurdersstoel zit van een auto en er ook daadwerkelijk -zij het tergend langzaam- mee rijdt.

Automotive17.06.2024

Een gek gezicht: deze menselijk uitziende robot in een auto

8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken

Rijd je rond in Amsterdam en weet je niet waar je allemaal kunt parkeren? Of heb je niet zoveel tijd om een parkeerkaartje te halen? Parkeren is een stuk makkelijker geworden sinds er apps zijn waarmee je dat heel eenvoudig kunt doen.

Automotive13.06.2024

8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken

Nog een Delfts succes: waterstofauto is geschikt voor openbare weg

De studenten van TU Delft zijn lekker bezig. Eerder kwam er al goed nieuws binnen over de hyperloop, en nu ook over de waterstofauto.

Automotive11.06.2024

Nog een Delfts succes: waterstofauto is geschikt voor openbare weg

Voordelig reizen door heel Nederland. Met deze tips kunnen autoreizigers geld besparen op hun reis

Elke reis vereist voorbereiding en planning. Als mensen op reis gaan, zoeken ze op de een of andere manier naar de beste opties op basis van hun financiële mogelijkheden. En, om zo eerlijk mogelijk te zijn, het is onwaarschijnlijk dat iemand zou weigeren om geld te besparen op zijn reis, omdat dit geld kan worden besteed aan verschillende soorten entertainment.

Lifestyle29.05.2024

Voordelig reizen door heel Nederland. Met deze tips kunnen autoreizigers geld besparen op hun reis