Apple komt app-ontwikkelaars weer wat meer tegemoet

Apple komt app-ontwikkelaars weer wat meer tegemoet

Vorig artikel Volgend artikel

Het is al geruime tijd een hekel punt, het provisie systeem van Apple voor aanbieders van betaalde apps. Niet alleen klagen veel ontwikkelaars over de hoogte van die provisie, maar vooral ook over het feit dat Apple het tot dit jaar niet toestond dat aanbieders van apps klanten een eigen, of andere, betaalmethode aanboden om zo de provisie te omzeilen. Dat mocht nu formeel dus wel, maar de ontwikkelaars mochten voor het benaderen van die klanten geen (concact)gegevens uit de app gebruiken. Daar komt nu ook verandering in.

Apple kiest eieren voor haar geld

Apple heeft deze week bekend gemaakt dat, als onderdeel van een schikkingsvoorstel dat nog door de rechtbank getoetst moet worden, ontwikkelaars die contactgegevens toch mogen gaan gebruiken. Uiteraard moeten ze daarvoor via de app wel eerst toestemming vragen aan de gebruikers van de apps. Vooralsnog geldt de nieuwe policy alleen voor gebruikers en ontwikkelaars in de VS.

Met deze beleidswijziging lijkt Apple eieren voor haar geld te kiezen. Er lopen namelijk al diverse rechtszaken en juridische procedures, om nog maar te zwijgen over de ruzie met Fortnite en Epic, over de handelswijze van Apple als het gaat om het ‘uitknijpen’ van app-ontwikkelaars.

Apple-AppStore
Het nieuwe beleid van Apple maakt de App Store weer iets aantrekkelijker voor kleinere ontwikkelaars.

Ook voor kleine ontwikkelaars

In het persbericht wordt ook een update gegeven van de vorderingen in de onderhandelingen die Apple voert met eisers van een zogenoemde classaction rechtszaak. In die zaak hebben Apple en de tegenpartij een overeenkomst gesloten met een zevental afspraken met betrekking tot de voorwaarden en uitzonderingen op de ‘strakke’ App store policies. Ook die overeenkomst zal nog wel door de rechter getoetst moeten worden.

De overeenkomst behelst onder andere:

  • De tijdelijke korting op de provisie blijft nog minimaal drie jaar geldig voor ontwikkelaars die minder dan 1 miloen dollar omzet per jaar genereren. Normaliter moeten die 30 procent van de omzet uit de apps aan Apple afdragen. Dat werd tijdelijk verlaagd naar 15 procent. Die verlaging is dus verlengd.
  • Apple gaat het aantal prijspunten dat beschikbaar is voor ontwikkelaars voor abonnementen, in-app-aankopen en betaalde apps uitbreiden van minder dan 100 naar meer dan 500. Ontwikkelaars mogen hun eigen prijzen blijven bepalen.
  • Apple paste eerder al het algoritme en de regels aan op basis waarvan apps in de zoekresultaten gepositioneerd worden. Ook die aanpassing zal de komende drie jaar in tact blijven. Dit betekent dus dat apps op objectieve kenmerken zoals downloads, sterbeoordelingen, tekstrelevantie en signalen van gebruikersgedrag in de zoekresultaten worden geplaatst.

Medio oktober zal de rechter zich over het schikkingsvoorstel buigen. Dan wordt duidelijk of Apple haar beleid, naar de maatstaven van de rechterlijke macht, voldoende aangepast heeft, of niet.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies