Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Wie wel eens in een vliegtuig stapt heeft de oproep, of eigenlijk verplichting, om het toestel uit of in vliegtuigstand te zetten ongetwijfeld wel eens gehoord en opgevolgd. Technisch gezien is daar echter al vele jaren geen enkele reden meer voor. Toch wordt nog steeds geadviseerd om mobiele toestellen, en andere apparaten met mobiele zendapparatuur (wifi bijvoorbeeld) tijdens de zogenoemde kritische momenten van een vlucht – het opstijgen en landen – uit te zetten.
Mobiele toestellen kunnen vluchtsystemen niet meer verstoren
Waar aanvankelijk nog werd gevreesd voor mogelijke verstoringen in de elektronische systemen van vliegtuigen door de straling van mobiele telefoons, en later dus smartphones, is dat gevaar al lang geweken. Deels omdat de systemen in vliegtuigen zo ontworpen zijn dat straling van mobiele devices geen invloed meer kunnen hebben.
Vorig jaar was er wel nog even paniek rondom de uitrol van 5G in de VS. De zogenoemde C-band van 5G netwerken, die opereert in het spectrum van 3,7 tot 3,9 GHz kon storingen (interferentie) veroorzaken bij sommige hoogtemeters voor landingssystemen van bepaalde vliegtuigen. Het betreft in het bijzonder de hoogtemeters die via een signaal in de 4,2 tot 4,4 GHz band de afstand tot het aardoppervlak meten.
Even was er wat paniek en werd besloten de uitrol van 5G, deels, op te schorten in de buurt van luchthavens waar toestellen afhankelijk waren van de betreffende hoogtemeters. Uiteindelijk bleek het een storm in een glas water. Dat wil zeggen, bij 180 toestellen moest de ‘oude’ hoogtemeter vervangen worden, en bij nog eens enkele duizenden toestellen kon het probleem – dat overigens nooit tot ongelukken leidde – met een update verholpen worden.
Frustratie en ‘air rage’
Waarom is dat (dwingende) verzoek dan toch nog steeds onderdeel van de veiligheidswaarschuwingen tijdens een vlucht? Welnu, volgens ‘luchtvaartprofessor’ Doug Drury, is het toch nog steeds aan te raden om mobiele toestellen, met name tijdens het opstijgen en landen, uit te zetten en niet te gebruiken. De reden die hij daarvoor geeft is, mijns inziens, nogal vergezocht.
Drury claimt dat wanneer ‘alle’ passagiers tegelijk proberen hun mobiele telefoon te gebruiken, tijdens de landing bijvoorbeeld, dat tot frustratie kan leiden. Waarom? Omdat dan honderden personen met hun smartphone tegelijk met dezelfde zendmast – waar het toestel overheen vliegt – contact maken. Dat kan leiden tot overbelasting van het mobiele netwerk op die locatie. Drury is ‘bang’ dat de frustratie die daardoor ontstaat bij de bellende en appende passagiers weer tot agressie kan leiden. ‘Air rage’ noemt hij het.
Mwah, zoals gezegd, wat vergezocht als je het mij vraagt. Als er al een geldige reden zou zijn waarom je vooral tijdens het opstijgen je smartphone even links moet laten liggen, dan is dat toch wel het feit dat je dan al je aandacht kunt schenken aan de algemene veiligheidsinstructies die het cabinepersoneel geeft. De bekende instructies voor gordels, reddingsvesten en nooduitgangen.
Verder lezen over Smartphone
Mobile19.04.2024
OPPO introduceert nieuw Reno-toestel: OPPO Reno11 F 5G
Automotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Mobile16.04.2024
Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola
aangedreven door moto AIOnline30.03.2024
10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie
Gaming26.03.2024
Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party
Mobile18.03.2024
Waarom je gedreven blijft om Duo Lingo of Candy Crush te doen
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Verder lezen over Vliegtuig
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024
Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft
Oh AIr Canada...Online13.02.2024
5 tips om goedkoop een vlucht te boeken
Technology22.01.2024
Buitenkansje op eBay; een originele straalmotor van een Concorde
Technology15.01.2024
NASA gaat testen met de supersonische en stille X59
Komt er dan toch nog een opvolger voor de ConcordeAutomotive12.01.2024
Xpeng AeroHT onthult vliegende auto met ingebouwde drone
Nieuws09.01.2024