Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
UPDATE (19-01, 08u25): Providers gebruiken frequenties nog niet bij vliegvelden, eerste vluchten wel al geannuleerd.
De angst van de luchtvaartmaatschappijen voor de activering van de 5G C-band in de VS is groot. In de uren nadat een aantal grote luchtvaartmaatschappijen de noodklok luidden (zie oorspronkelijke artikel hieronder), meldden AT&T als Verizon dat de uitrol vandaag weliswaar doorgaat, maar dat beide providers de betreffende frequentiebanden rond luchthavens niet zullen inzetten.
Die beslissing heeft de angst en voorzichtigheid van een aantal luchtvaartmaatschappijen echter niet kunnen wegnemen. De eerste maatschappijen hebben al aangekondigd dat bepaalde vluchten naar bepaalde Amerikaanse steden geannuleerd zijn. Dat geldt onder andere voor Emirates. Zij vliegen, tot nader order, niet meer op Boston, Chicago, Dallas-Fort Worth, Houston, Miami, Newark, Orlando, San Francisco en Seattle. New York, Washington DC en Los Angeles staan wel nog op de lijst van actieve bestemmingen in de VS.
Andere luchtvaartmaatschappijen die al aangekondigd hebben vluchten naar bepaalde Amerikaanse bestemmingen op te schorten, zijn Air India, Japan Airlines en ANA. De Japanse luchtvaartmaatschappij heeft besloten om de Boeing 777 voorlopig niet in te zetten op vluchten naar de VS. Die routes worden nu met een 787 gevlogen, al lukt dat niet voor alle bestemmingen. Die vluchten worden geannuleerd.
Omdat de woensdag in de VS pas net begint (het was daar op het moment van deze update tussen middernacht en drie uur in de ochtend), zijn er nog geen berichten over annuleringen van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Ik heb inmiddels ook een vraag uitgezet bij KLM. Zij vliegen vanuit Amsterdam op Houston, Los Angeles, San Francisco, Las Vegas, Atlanta, Chicago, Minneapolis, New York, Washington DC en Boston. Als ik een reactie krijg, dan voeg ik die in een volgende update hier toe.
UPDATE (14u15):
UPDATE (14u40): KLM laat in een eerste reactie weten dat ze de situatie rondom 5G en vluchten naar de VS op dit moment nog aan het bekijken zijn. Een klein, eigen, onderzoekje naar KLM vluchten die momenteel onderweg zijn naar de VS laat zien dat die momenteel met een Airbus (Boston, Salt Lake City en Atlanta) of Boeing 787 (Los Angeles, Houston en San Francisco) uitgevoerd worden. Let wel, daar zitten ook vluchten bij die met toestellen van Delta uitgevoerd worden, als onderdeel van het SkyTeam. Die vluchten hebben ook een KLM-vluchtnummer.
UPDATE (15u25): Aanvankelijk had Boeing het advies uitgebracht om de 777 niet meer in te zetten voor vluchten naar bepaalde luchthavens in de VS. Japan Airlines meldt zojuist dat de vliegtuigfabrikant dat advies weer ingetrokken heeft. De FAA heeft de betreffende luchtvaartmaatschappijen al geïnformeerd dat de Boeing 777 GEEN last heeft van de 5G-netwerk storingen en dat het toestel gewoon overal naar toe mag vliegen.
“Today on January 19, we have received confirmation from the FAA (Federal Aviation Administration) that there is no longer a problem with the operation of the Boeing 777 and we will resume service to the U.S. mainland with Boeing 777 from January 20”, aldus Japan Airlines op haar website.
UPDATE (15u50): Inmiddels benoemt een van de andere luchtvaartmaatschappijen, ANA, specifiek dat de telecomproviders besloten zouden hebben de uitrol van C-Band 5G gedeeltelijk (langer) uit te stellen. Dat is de reden dat deze airline vanaf morgen (20 januari) weer normaal, ook met de 777, op de VS zal vliegen. “As the launch of the 5G service in the U.S. has now been partially postponed, operation of ANA flights from Jan. 20 will follow the normal schedule based on FAA notification that there is no safety issue with the operation of Boeing 777 aircraft to the U.S. airports that we serve.”
In de afgelopen uren hebben maatschappijen, waaronder Lufthansa, British Airways en Singapore Airlines besloten om, waar mogelijk, de 777 niet in te zetten op vluchten naar de VS. Vluchten waarbij dat niet mogelijk is, worden geannuleerd. Op dit moment houden zij nog vast aan dat besluit, zo meldt Reuters.
UPDATE (20-01, 19u15): KLM heeft vandaag ook een officieel statement gepubliceerd over de 5G-situatie in de VS. De airline gaat, op basis van instructies van vliegtuigfabrikanten, de toesteltypes per vlucht naar de VS, waar nodig, wijzigen. De verwachting is dat dit slechts een minimale impact zal hebben op het vluchtschema. Het volledige statement staat hieronder.
Veiligheid heeft de hoogste prioriteit voor KLM. We hebben de ontwikkelingen over de verdere uitrol van 5G-netwerken in de VS daarom de afgelopen tijd op de voet gevolgd. Het besluit om door te zetten met de verdere uitrol van 5G in de Verenigde Staten, levert voor de luchtvaart mogelijk risico’s op. Deze risico’s door 5G bestaan alleen in de Verenigde Staten.
IATA, Boeing, Airbus en de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten hebben bekeken hoe er veilig naar de VS gevlogen kan blijven worden. KLM heeft de instructies ingeregeld en daarmee is de impact op ons vluchtschema minimaal.
Omdat niet alle type toestellen in de KLM-vloot hetzelfde zijn, zijn de effecten van de 5G uitrol anders en kunnen er daardoor type wijzigingen nodig zijn naar bepaalde bestemmingen in de VS. KLM zal vanzelfsprekend onze passagiers zo goed mogelijk hierover informeren.
Oorspronkelijke artikel:
Het is al een aantal maanden een punt van discussie. Vormen 5G netwerken een gevaar voor het vliegverkeer? Dat klinkt erg verontrustend, maar verdient wel wat nadere uitleg. Het betreft namelijk het gebruik van het spectrum in de zogenoemde C-band. Dat zijn de 3,5+ GHz 5G-frequenties. De storingen zouden veroorzaakt worden door het spectrum tussen 3,7 tot 3,98 GHz. Die liggen, zo is al uit diverse tests gebleken, te dicht bij de frequentieband die door bepaalde landingssystemen van luchthavens gebruikt worden voor de communicatie tussen de ‘grond’ en landende toestellen. Om precies te zijn gaat het over storingen die de 5G frequentiebanden kunnen veroorzaken in de radar hoogtemeters van bepaalde vliegtuigen. Deze systemen worden gebruikt om deze vliegtuigen, en de piloten, te assisteren bij het uitvoeren van een geslaagde landing, met name bij slecht zicht.
Niet meer landen bij slecht zicht in 5G-gebieden?
In de VS leidde dat er enkele weken geleden toe dat telecomoperators AT&T en Verizon de activering van die frequentiebanden voor hun 5G-netwerken met twee weken uitstelden. Dat zou nu morgen, op 19 januari, moeten gebeuren. Naast dat uitstel, waar nu dus een einde aan lijkt te komen, besloten een groot aantal luchthavens en de FAA dat deze landingssystemen daar niet meer gebruikt mogen worden. Volgens de luchtvaartindustrie zou dat ertoe kunnen leiden dat bepaalde vluchten geannuleerd moeten worden, of moeten uitwijken naar andere luchthavens.
Een aantal Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben nu een brandbrief gestuurd naar de minister van Transport, Pete Buttigieg, de voorzitter van de Federal Communications Commission (FCC), Jessica Rosenworcel, de FAA-beheerder Steve Dickson en de directeur van de National Economic Council van het Witte Huis, Brian Deese. Een kopie van die brief is bij Reuters beland.
Groot deel van de vloot mogelijk aan de grond
In de brief waarschuwen de maatschappijen, waaronder, de American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines en Southwest Airlines, dat de geplande activering van de C-band 5G frequenties een ‘catastrofale verstoring’ kan veroorzaken voor vluchten in het hele land.
De luchtvaartmaatschappijen stellen dat zij door vliegtuigfabrikanten gewaarschuwd zijn dat de activering van de betreffende 5G-frequenties kan betekenen dat ‘enorme delen van de operationele vloot mogelijk voor onbepaalde tijd aan de grond moeten worden gehouden’. Daarbij lijken de verstoringen met name een impact te hebben op toestellen van fabrikant Boeing. In een verklaring benoemt United Airlines specifiek de 787, 777 en 737 modellen van Boeing. Dat zijn zo ongeveer de drie meest gebruikte toestel types.
Zij roepen de verantwoordelijke overheidsinstanties nu op om onmiddellijk in te grijpen. “Onmiddellijke interventie is nodig om aanzienlijke operationele verstoringen voor vliegtuigpassagiers, verladers, toeleveringsketen en levering van benodigde medische benodigdheden te voorkomen”, wat “chaos” zou kunnen veroorzaken en “tienduizenden Amerikanen in het buitenland zou kunnen stranden”, aldus de luchtvaartmaatschappijen in de brandbrief.
Opvallend is wel dat techneuten melden dat de betreffende C-band 5G-frequenties inmiddels al in 40 andere landen uitgerold zijn, ook in de buurt van luchthavens, zonder problemen te veroorzaken. Daarmee lijkt het probleem zich vooral voor te doen in de VS. Overigens hebben de telecomproviders in een eerder stadium al aangegeven dat zij het uitzendvermogen van 5G-masten in de buurt van vliegvelden, in ieder geval voor een periode van zes maanden, zullen verlagen.
Verder lezen over 5G
Mobile02.07.2024
VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum
Technology03.05.2024
Er is nog geen 6G, maar Japan heeft het wel al gebruikt
Mobile22.01.2024
Vodafone, test nieuwe 5G-technologie voor snellere uploads
Mobile28.12.2023
Waarom worden nog steeds antistralingsstickers verkocht?
Is na 30 jaar nog steeds niet duidelijk dat die niet werken?Mobile22.12.2023
Vier jaar later dan gepland kan het ‘echte’ 5G eindelijk los in Nederland
De 3.5GHz band is vanaf augustus 2024 beschikbaarMobile14.12.2023
5 redenen om voor een zakelijk sim only-abonnement te kiezen
Mobile12.12.2023
Gaat Huawei pogen om Europa via Frankrijk te heroveren?
Chinese fabrikant zou 'oude' plannen voor een fabriek in Frankrijk weer nieuw leven ingeblazen hebbenMobile05.12.2023
Apple werkt al aan 6G
De fabrikant zoekt een techneut die daarbij kan helpenVerder lezen over Storing
Cybercrime28.08.2024
Grote storing legt DigiD en Eindhoven Airport plat
Cybercrime19.07.2024
Let op: er is een grote, wereldwijde computerstoring gaande
Entertainment15.07.2022
Netflix down, en nu?
Flinke storing bij de rode NEntertainment20.06.2022
Viaplay gaat klanten mogelijk compenseren
De nieuwe F1 streaming dienst krijgt haar zaakjes maar niet op ordeEntertainment01.06.2022
Geen tickets voor Bruce Springsteen door storing bij Ticketmaster
Morgen een nieuwe pogingSocial Media26.05.2022
Instagram kampt met storing: DM’s zwart en vertragingen
Entertainment03.04.2022
NLZiet geeft een week compensatie voor storing
Nieuws23.03.2022
Apple diensten haperen voor tweede dag op rij
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024