Inzet mobiele apps leidt tot efficiencywinst

Vorig artikel Volgend artikel
Inzet mobiele apps leidt tot efficiencywinst

Bij de inrichting van hun werkplekomgeving denken veel zorginstellingen nog vaak vanuit het traditionele model, oftewel een desktop, laptop of thin client met een Windows-bureaublad. Voor de mogelijkheden en de voordelen van het gebruik van apps op mobiele apparaten, zoals tablets, is vooralsnog weinig aandacht.

Ook softwareleveranciers zijn erg terughoudend als het gaat om het inzetten van mobiele apps binnen de zorg en benadrukken vooral de nadelen ervan. Want hoe ga je bijvoorbeeld om met de hygiëne van zo’n tablet? En waar leg je hem neer als je even beide handen voor iets anders nodig hebt?

Stuk voor stuk praktische bezwaren, waarvoor natuurlijk altijd wel een oplossing te bedenken is. Liever benaderen we mobiele apps vanuit de voordelen die deze zorginstellingen kunnen opleveren. Want die zijn niet gering.

Zo is er een enorme efficiencywinst te behalen als zorgverleners administratieve processen via een app kunnen afhandelen. Zij kunnen hun tijd dan besteden aan patiënten of cliënten in plaats van aan administratieve rompslomp. Bovendien is de kans op fouten aanzienlijk kleiner als zorgverleners vanaf een tablet direct toegang hebben tot (delen) van patiënten- of cliëntendossiers en niet afhankelijk zijn van handgeschreven aantekeningen. En, eerlijk is eerlijk, een tablet is ook nog eens heel wat makkelijker mee te nemen op de ronde dan een COW of laptop!

Het is voor zorginstellingen dan ook zeker de moeite waard om de mogelijkheden van mobiele apps nader te onderzoeken. Maar het is wel zaak om daarbij kritisch te blijven, want niet alles is op te lossen met een app. Zo is het van groot belang dat een app volledige processen ondersteunt, en niet slechts delen ervan. Als een gebruiker de ene stap in het proces via een app kan doen, maar voor de volgende toch weer een desktop nodig heeft, dan verliest die app zijn toegevoegde waarde.

Bovendien is niet iedere gebruiker gebaat bij apps. Voor een administratief medewerker die de hele dag achter zijn of haar bureau zit, voegt een mobiele app weinig toe. Maar voor medewerkers die voortdurend onderweg zijn van de ene patiënt of cliënt naar de andere kunnen mobiele apps heel waardevol zijn en heel veel tijd besparen.

Een extra punt van aandacht binnen de zorgsector is daarnaast de beveiliging van gegevens die vanuit mobiele apps benaderd worden: de veiligheid van data moet eigenlijk al in de ontwikkelfase geborgd worden.

Kortom, mits met beleid ingezet, kunnen mobiele apps zorginstellingen legio voordelen opleveren.

Deze blogpost is geschreven door Marcel Lucker, Winvision.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies