Mobile15.03.2013

Mobiele apps vs mobiele websites – wie is de winnaar?


Consumenten wereldwijd maken liever gebruik van mobiele apps dan van mobiele websites. Zo blijkt uit een onderzoek van Compuware naar de verwachtingen en ervaringen met mobiele applicaties van gebruikers wereldwijd.

Mobiele applicaties maken het leven eenvoudiger, stroomlijnen zowel kalenders als boodschappenlijstjes, bieden entertainment terwijl de consument moet wachten en maken het eenvoudig samen te werken met collega’s. Consumenten associëren apps inmiddels met productiviteit. Gebruikers kunnen met mobiele applicaties hun bankrekening beheren, rekeningen betalen, winkelen en zowel hotels als reizen reserveren. Ook helpen mobiele applicaties consumenten productief en verbonden te blijven met zowel kantoor als thuis.

Maar liefst 85% van de consumenten geeft aan een voorkeur te hebben voor mobiele applicaties boven mobiele websites aangezien apps handiger, eenvoudiger en sneller te gebruiken zijn. 

mobiele-apps-vs-mobiele-websites-wie-is-.jpg
mobiele-apps-vs-mobiele-websites-wie-is-.jpg

Van de gebruikers die tegen problemen aanlopen meldt:

– 62% met een crash, bevriezing of foutmelding te zijn geconfronteerd;
– 47% met langzame laadtijden te maken heeft;
– 40% een app te zijn tegengekomen die simpelweg niet werkte.

De antwoorden op de vraag waarom zij voor mobiele apps kiezen lopen in het rapport ‘Mobile Apps: What Consumers Really Need and Want’ sterk uiteen. Een aantal basisregels gelden echter wel. Consumenten willen:

– Eenvoudig toegang tot product- en winkelinformatie;
– Hulp bij het plannen en navigeren van hun reizen;
– De mogelijkheid om in real-time te communiceren.

Consumenten willen een app downloaden die een pakket met belangrijke functionaliteiten en mobiele diensten levert door een intuïtieve en vermakelijke interface waar de gebruiker eenvoudig zijn weg kan vinden. Zij verwachten dat een app het apparaat waarop zij werken herkent en hen het juiste pakket met mogelijkheden en functies aanbiedt voor dit specifieke apparaat. Consumenten willen op ieder gewenst moment proactieve en relevante informatie en diensten gebruiken binnen de context van hun locatie.

Gepersonaliseerde content
Een app moet gepersonaliseerde content, aanbiedingen en voordelen bieden op basis van de interesses van de consument. Tegelijkertijd moeten apps de mogelijkheid bieden aanbiedingen, nieuws en productaanbevelingen op sociale netwerken te delen. Dit heeft als risico dat ook negatieve ervaringen door consumenten worden gedeeld. Dit is dan ook reden genoeg om ervoor te zorgen dat apps op een zo’n hoog mogelijk niveau presteren.

Nu consumenten steeds hogere verwachtingen hebben voldoen mobiele apps niet langer zo maar aan deze eisen. In iedere fase van het ontwerp- en ontwikkelproces moet bewust moeite worden gedaan om aan deze verwachtingen te voldoen,” aldus Stephen Pierzchala, technologiestrateeg bij het Compuware APM Center of Excellence. “Performance is cruciaal om mobiele gebruikers een betrouwbare gebruikservaring te leveren. Prestaties moeten dan ook worden gezien als een belangrijke drijfveer in het ontwerpproces. Mobiele applicaties moeten de nadruk meer leggen op een kernactiviteit en moeten zowel snel als betrouwbaar opereren om waardevol te zijn.

Verder lezen over Apps

De dramatische Sonos-app lijkt weer de goede kant op te gaan

Wat heeft Sonos toch met zijn app gedaan? De meest basic mogelijkheden zijn er al twee maanden uit. Maar, ze komen terug.

Gadgets19.07.2024

De dramatische Sonos-app lijkt weer de goede kant op te gaan

AI-app Claude is nu beschikbaar op je smartphone 

Claude. Niet de zanger van dat catchy half-Franse nummer, maar de kunstmatige intelligentie-tool.

Online17.07.2024

AI-app Claude is nu beschikbaar op je smartphone 

TikTok komt met nieuwe app Whee: alleen voor je belangrijkste vrienden

TikTok introduceert Whee. Maar het is geen mogelijkheid via TikTok: het is een heel nieuwe app. Origineel is het alleen niet.

Social Media19.06.2024

TikTok komt met nieuwe app Whee: alleen voor je belangrijkste vrienden

Thuiswerkers, pas op als je af en toe doet alsof je werkt

Thuiswerkers hangen nu bedrijven ontdekken dat sommige mensen ‘als de kat van huis is dansen de muizen op tafel’ wel heel serieus nemen.

Online17.06.2024

Thuiswerkers, pas op als je af en toe doet alsof je werkt

5 signalen om datingfraude te herkennen

Ze verschijnen uit het niets en laten je sprakeloos achter. Plotseling ontmoet je de meest perfecte persoon die je je maar kunt voorstellen: lief, attent, charmant, en intelligent. Ze lijken altijd precies te weten wat te zeggen.

Cybercrime14.06.2024

5 signalen om datingfraude te herkennen

Alles dat je moet weten over iOS 18

iOS 18 bevat gloednieuwe aanpassings­mogelijkheden, een compleet vernieuwde Foto’s-app, een nieuwe verbindingsoptie en Apple Intelligence, het persoonlijke intelligentiesysteem van Apple.

Mobile11.06.2024

Alles dat je moet weten over iOS 18

Leica’s nieuwe app is voor wie de oude cameralook terugwil

Leica heeft een nieuwe app die heel geschikt blijkt te zijn voor wie terugverlangt naar oude camera’s. Het is de Leica Lux-app en je vindt in deze app verschillende kleurprofielen waarmee je de oldschool camera-looks kunt recreëren.

Mobile06.06.2024

Leica’s nieuwe app is voor wie de oude cameralook terugwil

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt

Temu is een populaire app, maar de winkel blijft maar onder vuur liggen door security-experts.

Gadgets06.06.2024

Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt