Mobile15.03.2013

Mobiele apps vs mobiele websites – wie is de winnaar?


Consumenten wereldwijd maken liever gebruik van mobiele apps dan van mobiele websites. Zo blijkt uit een onderzoek van Compuware naar de verwachtingen en ervaringen met mobiele applicaties van gebruikers wereldwijd.

Mobiele applicaties maken het leven eenvoudiger, stroomlijnen zowel kalenders als boodschappenlijstjes, bieden entertainment terwijl de consument moet wachten en maken het eenvoudig samen te werken met collega’s. Consumenten associëren apps inmiddels met productiviteit. Gebruikers kunnen met mobiele applicaties hun bankrekening beheren, rekeningen betalen, winkelen en zowel hotels als reizen reserveren. Ook helpen mobiele applicaties consumenten productief en verbonden te blijven met zowel kantoor als thuis.

Maar liefst 85% van de consumenten geeft aan een voorkeur te hebben voor mobiele applicaties boven mobiele websites aangezien apps handiger, eenvoudiger en sneller te gebruiken zijn. 

mobiele-apps-vs-mobiele-websites-wie-is-.jpg
mobiele-apps-vs-mobiele-websites-wie-is-.jpg

Van de gebruikers die tegen problemen aanlopen meldt:

– 62% met een crash, bevriezing of foutmelding te zijn geconfronteerd;
– 47% met langzame laadtijden te maken heeft;
– 40% een app te zijn tegengekomen die simpelweg niet werkte.

De antwoorden op de vraag waarom zij voor mobiele apps kiezen lopen in het rapport ‘Mobile Apps: What Consumers Really Need and Want’ sterk uiteen. Een aantal basisregels gelden echter wel. Consumenten willen:

– Eenvoudig toegang tot product- en winkelinformatie;
– Hulp bij het plannen en navigeren van hun reizen;
– De mogelijkheid om in real-time te communiceren.

Consumenten willen een app downloaden die een pakket met belangrijke functionaliteiten en mobiele diensten levert door een intuïtieve en vermakelijke interface waar de gebruiker eenvoudig zijn weg kan vinden. Zij verwachten dat een app het apparaat waarop zij werken herkent en hen het juiste pakket met mogelijkheden en functies aanbiedt voor dit specifieke apparaat. Consumenten willen op ieder gewenst moment proactieve en relevante informatie en diensten gebruiken binnen de context van hun locatie.

Gepersonaliseerde content
Een app moet gepersonaliseerde content, aanbiedingen en voordelen bieden op basis van de interesses van de consument. Tegelijkertijd moeten apps de mogelijkheid bieden aanbiedingen, nieuws en productaanbevelingen op sociale netwerken te delen. Dit heeft als risico dat ook negatieve ervaringen door consumenten worden gedeeld. Dit is dan ook reden genoeg om ervoor te zorgen dat apps op een zo’n hoog mogelijk niveau presteren.

Nu consumenten steeds hogere verwachtingen hebben voldoen mobiele apps niet langer zo maar aan deze eisen. In iedere fase van het ontwerp- en ontwikkelproces moet bewust moeite worden gedaan om aan deze verwachtingen te voldoen,” aldus Stephen Pierzchala, technologiestrateeg bij het Compuware APM Center of Excellence. “Performance is cruciaal om mobiele gebruikers een betrouwbare gebruikservaring te leveren. Prestaties moeten dan ook worden gezien als een belangrijke drijfveer in het ontwerpproces. Mobiele applicaties moeten de nadruk meer leggen op een kernactiviteit en moeten zowel snel als betrouwbaar opereren om waardevol te zijn.

Verder lezen over Apps

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie

Vroeger moest je landkaarten mee, Lonely Planet-gidsen en liep je met een spoorboekje op zak om maar te weten hoe je ergens kwam of waar je lekker kon eten. Tegenwoordig pakken we dat anders aan, want we hebben een smart...

Online30.03.2024

10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

Spotify introduceert weer iets nieuws: na een medium dat antwoord geeft op je levensvragen en muziekvideo’s, begint de muziekstreamingdienst nu met videocursussen waarmee je bijvoorbeeld kunt leren muziek maken. Maar h...

Online25.03.2024

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt

Het is vandaag de eerste maandag van de maand en dat betekent dat we om 12:00 uur weer kunnen genieten van een wieee-oeeehhh-geluid dat door de straten schalt. Voor sommige toeristen is dat even schrikken, dat testmoment...

Nieuws04.03.2024

​Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt

​Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt

Terwijl Bumble net bekend heeft gemaakt dat het AI gaat inzetten om nep-accounts op te sporen, heeft Tinder duidelijk een heel andere richting gekozen. Het wil dat gebruikers een beetje normaler met elkaar praten en komt...

Online06.02.2024

​Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

RSS-feeds zijn een beetje zoals X/Twitter. Soms zijn ze weer even in trek, soms niet, maar journalisten en nieuwsjunkies gebruiken ze altijd. Echter kan het best nu weer aantrekken, want YouTube heeft besloten om podcast...

Online10.01.2024

​2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?

​Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig

Epic Games, de studio achter Fortnite, heeft gewonnen. Het heeft drie jaar geleden Google aangeklaagd omdat het niet zijn eigen betaalsysteem mocht gebruiken in zijn eigen app, waardoor het alsnog commissies van 30 proce...

Mobile12.12.2023

​Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig