Metaverse13.04.2022

​Wat het metaverse verandert voor modemerken


Een fashion week in een metaverse, een online winkel in Roblox en miljoeneninvesteringen in Nederlandse, virtuele modemerken: het metaverse en mode zijn in een rap tempo onlosmakelijk met elkaar verbonden geraakt. Dat betekent dat modemerken toch iets anders te werk moeten gaan.

Mode in het metaverse

Zoals we bepaalde personalities volgen op social media zoals Instagram en TikTok, volgen we straks in het Metaverse waarschijnlijk ook bepaalde nieuwe beroemdheden. Beroemd betekent dat iedereen wil weten wat je draagt, welke merken je waardeert en het is dan ook belangrijk dat je dat niet alleen in het echte leven kunt laten zien, maar ook in de virtuele wereld. Modemerken moeten dus hun best doen om hun ontwerpen ook virtueel uit te brengen.

Niet alleen zodat hun merk wordt gepresenteerd, maar ook om geld mee te verdienen. Zeker als die virtuele mode ook nog in virtuele winkels verkrijgbaar is, zodat andere mensen in het metaverse het ook kunnen kopen en dragen. Modemerken zien dat: Gucci heeft vorig jaar al gezegd dat het slechts een kwestie van tijd is voordat belangrijke modehuizen ook non-fungible tokens gaan maken.

Dolce & Gabbana NFT’s

Sterker nog, Gucci is (net als Ralph Lauren) al begonnen met kleding in de virtuele wereld te maken (via de avatar-app Zepeto). Met fashion-NFT’s voert echter Dolce & Gabbana de boventoon. Het merk heeft in oktober een digitale collectie van negen NFT-kledingstukken uitgebracht onder de naam Genesis Collection. De opbrengst? 5,7 miljoen dollar.

Waarschijnlijk zien we de komende jaren dan ook steeds vaker dat kleding in het echt uitkomt en in de virtuele wereld: dezelfde kleren, zodat je er in het echt uit kunt zien als je avatar (of andersom natuurlijk). Zoiets hebben we al gezien, want Balenciaga heeft bijvoorbeeld in Fortnite kleding te koop dat gebaseerd is op echte Balenciaga-kleding. Nu is Fortnite een game, maar ook eigenlijk een metaverse: mensen komen erin samen, praten met elkaar, kopen dingen: in die zin iets dat altijd als game bekend stond nu toch ook wel een metaverse gebleken.

The Fabricant uit Nederland

Ook in Nederland heeft de mode wel iets met het metaverse, want we hebben al een digitaal modemerk dat hoge ogen gooit. Het heet The Fabricant en het wil mode in de echte wereld duurzamer en technologischer maken.

Het heeft net een investeringsronde gedaan waarin er 13 miljoen euro werd binnengeharkt, dankzij onder andere investeringen van de voormalig manager van Madonna en acteur Ashton Kutcher (die ook een bekende is van bijvoorbeeld tv-programma Shark Tank). Hiermee wil het bedrijf een collectie maken voor de metaverse, die ongetwijfeld te koop moet komen te staan op The Fabricant Studio, zijn eigen ‘OpenSea’, waar het ook mogelijk is om eigen kledingstukken te ontwerpen voor in de metaverse.

Fashion Week in Decentraland

Nog meer mode? Decentraland hield een paar weken geleden de eerste fashionweek en daarin kon je aan de catwalk plaatsnemen en zag je allerlei avatars in de nieuwe virtuele kleding voorbij paraderen. De modeshow van modehuis Etro toonde kleding van Roberto Cavalli, Tommy Hilfiger en Dolce & Gabbana. Schoenlabel Giuseppe Zanotti heeft die week ook NFT’s uitgegeven van zijn cobra-sneakers. Decentraland heeft zelfs een Fashion District waar de grond voor miljoenen wordt verkocht. De verwachting is dan ook dat mode in het metaverse uiteindelijk een industrie van 1 biljoen dollar per jaar wordt. Niet miljard: biljoen.

Hoewel je zou denken dat mensen voor mode toch wel echt de stoffen in hun handen willen voelen, zijn modehuizen er tegelijkertijd over te spreken om mode te maken in de virtuele wereld. Dat komt omdat je hier veel meer vrijheid hebt: in de virtuele wereld zou je een jurk met allemaal stroken kunnen maken die naar boven zweven alsof iemand constant onder water is: dat krijg je in de echte wereld niet voor elkaar. Niet realistisch tenminste.

Trendsetter gezocht

Het is nog afwachten in hoeverre modehuizen daar ook mee aan de haal gaan, of dat ze hun designs toch vooral wat eenvoudiger houden, zodat er een echte-wereld-variant kan worden gemaakt die er exact hetzelfde uitziet. Voor nu is dat prima en begrijpelijk, maar uiteindelijk zal virtuele mode waarschijnlijk uitgroeien tot iets wat in de virtuele wereld net zo trendsetting is als in de echte wereld. De vraag is alleen: wie maakt die Ugg of dat Canada Goose-equivalent in de digitale wereld?

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Games

Dit zijn de vier ‘gemene’ emotes die je kunt uitschakelen in Fortnite

Epic Games wil dat de goede vibes in Fortnite bewaard blijven en maakt het daarom mogelijk om vier wat minder leuke emotes niet meer te tonen.

Gaming23.04.2024

Dit zijn de vier ‘gemene’ emotes die je kunt uitschakelen in Fortnite

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

De AI-hype brak pas echt uit met modellen als ChatGPT. Kunstmatige intelligentie is echter geen nieuwe rage op de markt! In 1996 gebruikte de schaakcomputer “DeepBlue” bijvoorbeeld zijn veldstukken om de koning van toenmalig wereldkampioen Garry Kasparov schaakmat te zetten.

Gaming17.04.2024

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt

De trailer van Grand Theft Auto 6 is al een tijdje uit. Er is nu een imitatie van de trailer die zo spot-on is, dat je hem moet zien.

Gaming15.04.2024

Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt

Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore

Netflix komt met een extra uitgebreide versie van Dead Cells. Alsof de game niet al genoeg tijd opslokte. Maar met plezier hoor.

Gaming11.04.2024

Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore

​Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty

Is een van je grootste frustraties over Call of Duty dat je in drukke games wordt geplaatst, terwijl je het liever wat rustiger en overzichtelijker hebt? Daar zijn oplossingen voor. We lichten er eentje uit: een VPN gebr...

Gaming28.03.2024

​Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty

Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party

Fall Guys is een geweldige game, Sonic is een geweldige gamereeks: het is dus niet zo heel gek dat de makers van het aankomende spel Sonic Toys Party zich hevig hebben laten inspireren door Fall Guys. Het wordt een mobie...

Gaming26.03.2024

Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party

Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film

Ze is een vergeten actrice die er een nogal heftige levensstijl op nahoudt: Marissa Marcel (gespeeld door Manon Gage) en jij moet natuurlijk volledig in het leven van deze gevallen ster duiken, want er is wat mysterie om...

Gaming20.03.2024

Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film

De Steam Deck-introductie was gefilmd met.. Steam Deck-belichting

De introductievideo van de Steam Deck OLED gaf het al een beetje weg: het nieuwe apparaat werd aangelicht door... zijn eigen broers en zussen. De videomakers van Valve hadden een soort bol gemaakt van Steam Decks en die...

Gaming20.03.2024

De Steam Deck-introductie was gefilmd met.. Steam Deck-belichting

Verder lezen over Merken

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Vanaf 1 januari 2023 gaat LifeHunters een aantal nieuwe activatiecampagnes voor Maaslander ontwikkelen. De samenwerking komt voort uit een ‘proefperiode’ in 2022, waarin LifeHunters een aantal campagneconcepten heeft...

DC Business19.12.2022

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Verder lezen over Social Network

Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?

'Look between T and O on your keyboard': je ziet het heel vaak op socials voorbijkomen, maar wat betekent het?

Social Media24.04.2024

Look between X and Y on your keyboard: wat betekent de viral trend?

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Twitch gaat de social media kant op. Het kopieert een functie van TikTok waarmee je waarschijnlijk aanzienlijk meer streams ontdekt.

Social Media18.04.2024

Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Wil je geld verdienen met TikTok, maar wil je niet zelf video's maken? Dat hoeft ook niet. Mogelijk komt binnenkort de TikTok Coin-app naar Nederland, waarmee je 0,36 euro kunt verdienen voor 1 uur kijken.

Social Media17.04.2024

TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Soms zijn we als mensheid enorm dom, maar gelukkig ook regelmatig enorm creatief. En vooral dat laatste zien we graag voorbij komen, bijvoorbeeld in de Deze Week Viral.

Social Media13.04.2024

Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren

Instagram wil je beschermen tegen ongewilde dickpics. Je ontvangt ze misschien nog wel: ze worden geblurd.

Social Media11.04.2024

Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren