​Iedereen focust op de Metaverse, behalve Apple

​Iedereen focust op de Metaverse, behalve Apple

Vorig artikel Volgend artikel

Nike maakt er schoenen voor, Disney maakt er augmented reality-attracties voor en Meta, dat maakt er vanalles en nogwat voor. Het Metaverse moet de nieuwe manier zijn waarop we het internet benaderen, maar niet alle bedrijven lopen volledig weg met dat idee. Apple wil niet dat zijn AR- of VR-bril toegang heeft tot de Metaverse.

Virtual Reality-headset van Apple

Apple schijnt een Virtual Reality-headset in de maak te hebben, maar dat heeft het niet zodat je ermee op de Metaverse kan. Volgens Bloomberg is het techbedrijf niet van plan om hun technologie open te zetten voor het Metaverse. Dat komt omdat Apple niet wil dat je de headset te lang achter elkaar gebruikt, terwijl de Metaverse juist is gemaakt om wel veel tijd in te steken.

Het is een interessant standpunt dat Apple hier inneemt en dat ergens op een mooie manier teruggrijpt naar hoe Apple-topman Steve Jobs in het leven stond. Zijn filosofie was onder andere dat Apple een positieve invloed moest hebben op de wereld, en hoe kun je dat doen door je met een VR-bril af te sluiten van diezelfde wereld?

Denk anders

Of dat voor Apple ook de reden is om hiervoor te kiezen, dat is niet duidelijk. De kans is wel groot, want Apple is een bedrijf dat betekenisvolle producten wil maken en dat erg inzet op persoonlijke gezondheid en connectie. Hoewel je zeker in een virtuele wereld betekenisvolle connecties met anderen kunt maken, mis je daarbij wel het fysiek menselijke dat zo bij onze aarde hoort. Het zal ons niet verbazen dat Apple mede hierom kiest voor een andere insteek dan de meeste andere bedrijven. De slogan is bovendien niet voor niets: Think Different.

Bronnen van Bloomberg hebben gezegd: “Virtuele werelden waarmee gebruikers ontsnappen aan de realiteit? Dat is voorlopig niet waar het zich op concentreert.” Dat is veelzeggend. Immers is ontsnappen aan de realiteit niet per se een heel positieve insteek. Niet dat CEO Tim Cook augmented of virtual reality volledig aan de kant schuift: het maakt immers niet voor niets een VR-bril. Cook heeft zelfs gezegd dat hij denkt dat augmented reality de volgende grote ontwikkeling is. Misschien wordt het net zo belangrijk als smartphones nu zijn.

Metaverse

In ieder geval houdt Apple de lippen stijf op elkaar als het gaat om de Metaverse of virtual en augmented reality. Volgens de geruchten zou de Apple VR-bril nog voor het einde van dit jaar verschijnen. Het zou een licht apparaat zijn met een M1-processor erin met ondersteuning voor de sensoren op het apparaat. Ook zou er Lidar worden gebruikt om de handen van de gebruiker te volgen. Begin ook vast met sparen als je hier ondanks het uitblijven van de Metaverse interesse in hebt, want de bril zou 1.000 tot 3.000 euro gaan kosten. Niet direct een gadget voor de massa dus.

De Metaverse moet juist wel iets voor de massa worden, waardoor er nu al gigantisch veel in wordt geïnvesteerd. Er is grote interesse, maar er zijn nog niet voldoende 3D-werelden om het al een Metaverse te kunnen noemen. Het hangt er vanaf of je bijvoorbeeld games meerekent, want dit zijn ook grote online ontmoetingsplaatsen in een digitale omgeving. We moeten nog zien hoe het zich verder ontwikkelt, maar waarschijnlijk is dat ook precies het plan van Apple: eerst toch even de kat uit de boom kijken voor het zelf met uitvindingen komt.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan zweeft ze ergens in de wondere wereld van entertainment of in een vliegtuig naar een toffe plek in de echte wereld. Mario...