Gaming03.02.2018

Preview Sea of Thieves

het verhaal hoe de Game Cowboys het ruime sop kozen

Ahoy Maatjes! Na veel tegenslag en uitstel was er dan onlangs eindelijk de gesloten bèta-test van Sea of Thieves, waar ook de Dutch Cowboys de game konden spelen. ‘Peg leg’ Patrick, ‘Bronze beard’ Robin en ‘Swashbuckle’ Martijn zijn de game ingedoken om te zien wat het geworden is en of deze piratengame eer doet aan het genre. Yaaaaaar!!

Zonder enige vorm van uitleg of onderzoek zijn we de game ingedoken, Hup, zo Davy Jones locker in. We begonnen onze reis op een leuk klein tropisch eilandje samen met een random toegewezen speler. (Je speelt met 4, 2 of solo, in de bèta althans). Op zich niet heel spannend, want de besturing van de game is relatief simpel en maakt gebruik van radials om keuzes te maken.

We zijn eigenlijk vrij direct onze boot opgestapt (nadat we natuurlijk eerst de nodige flauwe piratengrapjes hadden gemaakt) en hebben het ruime sop gekozen. In basis is het is de bedoeling dat je samen met je team op avontuur gaat en schatkaarten verzamelt om missies te volbrengen. Op deze kaart staat bijvoorbeeld een eiland afgebeeld met een schatlocatie. De locatie is niet exact, je moet dus wel nog echt zoeken en ook op de juiste locatie gaan graven. Deze schatkisten kun je hierna weer inleveren voor geld waarmee je weer betere schatkaarten kunt kopen.

Ook zijn er missies die je enkel hints op basis van tekst geven. Er schijnen ook meer verhaal gedreven missies met opdrachten te komen, maar in de bèta is dit even wat we gedaan hebben.
het werkt eigenlijk prima en soms is het vinden van de juiste locatie echt nog wel lastig, maar het voelde voor ons toch allemaal wat simpel aan als je weet hoe lang de game al in ontwikkeling is geweest.

Voor piraten is het natuurlijk ook niet onbelangrijk dat het leven op het schip niet te moeilijk is. Nou, dat is het ook niet, mits je goed samenwerkt. Om het schip te besturen dien je ankers, zeilen en je roer te bedienen. Dit kun je wisselend doen, maar als je ondertussen ook nog eens in gevecht raakt met andere piraten en je de kanonnen moet bedienen en ook reparaties moet doen voordat je schip zinkt, merk je dat communicatie echt belangrijk is. Wie niet luistert, verdient het om gekielhaald te worden dus! Nogmaals, de boot besturen in tijden van vrede is prima te doen, maar ook hier dien je wel te communiceren, want als je bijvoorbeeld met volle zeilen vaart dan ziet de stuurman eigenlijk niets anders meer en loop je binnen de kortste keren op een rif.

De grafische stijl van de game is het beste te omschrijven als cartoony, met wisselend effect. De watereffecten van de zee zijn bijvoorbeeld echt wel heel mooi gedaan terwijl de karakters er dan wat simpeler, maar toch passend uit zien. Het sfeertje van de game is wel prima gedaan en het ziet er echt wel onheilspellend uit als je met je schip een storm ziet naderen en er dwars doorheen vaart.

Van de uren die we tot nu toe hebben gespeeld samen werd dus duidelijk dat communicatie erg belangrijk is en dat het soms wel erg vervelend is als je tegen zeiksnorren in de game aanloopt die dit niets doen en maar wat staan te vogelen. De missies daarentegen waren vrij eenvoudig en de hoop is dus dat dit in de uiteindelijke game wel beter gaat werken en uitgebreid wordt, anders is het niets meer dan een sociaal samenkomen van wannabe Jack Sparrows die gezellig doelloos rondvaren. Maar uiteraard zullen we er in de echte review wat dieper op induiken of dit ook allemaal beter is geworden.

Robin Sprokkereef

Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen