Mobiele gamemarkt goed voor 41 miljard dollar dit jaar

Mobiele gamemarkt goed voor 41 miljard dollar dit jaar

Vorig artikel Volgend artikel

Dat er op mobieltjes veel gespeeld wordt is inmiddels een algemeen geaccepteerd feit. Uit de cijfers van onderzoekers SuperData in hun 'year in review'-onderzoek blijkt dat het inmiddels ook al een heel groot deel uitmaakt van de complete wereldwijde gamemarkt. Die complete markt is goed voor 91 miljard dollar (87 miljard euro) en als je kijkt waar dat geld verdiend wordt zijn mobiele games met 41 miljard dollar (39 miljard euro) het lucratiefste. De cijfers zijn van januari tot en met november, dus de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de toch nog steeds belangrijke decembermaand daarin niet eens is meegenomen.

Freemium scoort

Mobiele freemium games (gratis games met in-app aankopen) zoals Clash of Clans en Clash Royale doen het enorm goed: die brachten samen bijna 2,5 miljard dollar op voor uitgever Supercell. Het Japanse Monster Strike haalde in zijn eentje 1,3 miljard dollar op, terwijl er hier nauwelijks iemand van gehoord heeft. Je zou verwachten dat Pokémon Go ook hoog zou eindigen qua opbrengsten, maar die haalt de top vijf net niet vanwege het late verschijnen: Pokémon Go kwam pas in augustus uit en heeft weliswaar in korte tijd bijna 800 miljoen dollar opgebracht, maar bijna al de rest van de knallers harkte al vanaf 1 januari 2016 het geld binnen. Ook op de pc werkt het genre, met (niet verrassend) League of Legends als koploper met 1,7 miljard dollar opbrengst. Opvallend is dat wereldwijd games als Dungeon Fighter Challenge en Crossfire allebei meer dan een miljard opbrachten dit jaar en we daar in Europa letterlijk nog nooit van gehoord hebben.

Consumers increasingly download games directly to their consoles, spending $6.6 billion in 2016. The move improves margins across the board, and allows publishers to generate revenue through the sales of add-on content, expansion packs, and micro-transactions.
- SuperData

Consoles

Consoles worden ook steeds meer digitaal gebruikt en de bovenstaande quote geeft aan dat dit niet per se in het voordeel van ons als gebruikers is: games worden voor dezelfde prijs verkocht, je wordt aangespoord om alsnog micro-transacties en extra content te kopen maar de fysieke distributie is niet meer nodig voor de uitgevers. Een zin als "The move improves margins across the board" is in die zin veelbetekenend. Toppers dit jaar waren Call of Duty: Black Ops 3, FIFA 17 en GTA V. Dat zijn dus twee games die vorig jaar zijn uitgekomen én eentje die pas in september gelanceerd is.

VR, no thanks

Er is afgelopen jaar 2,7 miljard dollar omgezet in de VR-markt, maar dat betekent nog niet dat de markt heel groot is. De Playstation VR heeft net zoveel stuks verkocht als de HTC Vive en de Oculus Rift samen (driekwart miljoen). Google is nog niet echt begonnen met een opmars in de VR-wereld, want hun Daydream View werd ook slechts een kwart miljoen maal verkocht. Lijken goede cijfers, maar ze steken schril af tegen Samsung's Gear VR. Daar zijn er zelfs voor de kerst al 2,3 miljoen van verkocht, dus 'dure' VR heeft duidelijk het nakijken. Of dat volgend jaar beter wordt? We zullen het zien...

[Afbeeldingen © Drobot Dean - Fotolia]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies