Impact Winter laat ons in de kou staan

Impact Winter laat ons in de kou staan

Potentie niet waargemaakt

Vorig artikel Volgend artikel

De Aarde is geraakt door een meteoriet en gedoemd tot een nieuwe ijstijd. Een groot deel van de mensheid is gestorven, maar een dapper groepje overlevenden houdt stand in een kerk, wachtend op hulp. Dat is in een notendop het verhaal van survival-game Impact Winter. Het is een populair genre geworden met mooie titels, maar ook veel troep ertussen. Impact Winter is wel een game die me aansprak dus ik ben er met goede moed ingedoken. Overleeft de game de Apocalyps?

De game is ontwikkeld door developer Mojo Bones, die we vooral kennen van mobiele games en van de 3DS titel Siesta Fiesta. Nog nooit eerder maakte ze een game in dit genre, maar de studio is op zoek naar een groter en breder publiek en vandaar de gok met Impact Winter. In de game speel je als overlever Jacob Solomon. Het verhaal start in een verlaten kerk die door Jacob en zijn teamleden is geclaimd als veilige haven in de woestenij van sneeuw en ijs. Het vooruitzicht is triest, totdat Ako-Light (een soort robot hulpje) een signaal ontvangt dat er over dertig dagen hulp komt. Aan jou de taak om Jacob en de rest die dertig dagen in leven te houden.

De game laat je redelijk vrij in de manier waarop je dit dan dient te gaan doen. Hoofdzakelijk zul je wel veel moeten gaan rondlopen in de wereld om voorraden en materialen te verzamelen om in leven te blijven. Voedsel en drinken, hout en andere brandstoffen om het vuur in de kerk aan te houden, bouwmaterialen, noem maar op en je moet het verzamelen. Je vindt deze op diverse plekken zoals verlaten huizen, supermarkten of gestrande vrachtwagens. Uiteraard zijn er ook overlevenden die iets minder vriendelijk zijn dus ondertussen moet je wel een beetje opletten waar je spullen gaat zoeken en of dit dus wel veilig kan. Om het nog wat erger te maken kunnen je voorraden ook nog geplunderd worden uit de kerk als je deze niet voldoende bewaakt of afschermt.

image

Om het nog wat moeilijker te maken kunnen je teamleden ook nog eens gedood worden of boos weglopen als ze niet voldoende eten krijgen. Je krijgt dan een bericht dat je heel snel terug naar de kerk moet om dit te voorkomen. In het begin ben je echter te voet en is haast geboden en ben je vaak te laat. Het vervelende hiervan is dat elk teamlid aparte skills heeft om iets te bouwen, koken of repareren. Als een van hen wegvalt heb je dus best wel een probleem. Later in de game krijg je gelukkig wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld sneeuwscooters te gebruiken zodat je jezelf sneller kunt verplaatsen, maar in het begin is de game niet echt vergevensgezind helaas. Dat is ook direct het eerste “minpuntje” van de game dat de eerste twee tot drie uur echt heel erg traag aanvoelen. Je bent met Jacob constant heen en weer aan het lopen tussen de kerk en de voorraadplaatsen, omdat je ook nog niet veel spullen kunt dragen en het lopen dus zo traag gaat. Je moet hier even doorheen bijten, want de game wordt dus echt wel beter. Het is alleen een wat moeizame introductie die wellicht een verkeerd beeld van de game geeft.

Door het ontdekken van nieuwe gebieden in de game of het uitvoeren van opdrachten verdien je RP-punten. Elke keer als je voldoende punten hebt behaald en je in level stijgt zal er een deel van de dertig uur afgaan en zul je dus sneller gered worden. Handig, maar sommige opdrachten zijn dermate gevaarlijk dat je moet afwegen of het dit wel waard is. Sterven in de game is namelijk een reële kans en doordat er een brakke autosave functie is en je niet handmatig kunt saven kost dit je vaak een dik uur speeltijd die je overnieuw mag gaan doen. Ik dacht dus wel twee keer na voordat ik een onbekende grot ging verkennen.

Zoals gezegd hebben al je teamleden specifieke vaardigheden, maar kun je ze, als je deze eenmaal vrijgespeeld hebt, ook nog taken toebedelen. Deze taken geven vaak een positieve, maar ook negatieve boost. Zo kan een teamlid bijvoorbeeld sneller bepaalde materialen craften, maar zal hierdoor sneller honger krijgen en door zijn rantsoen heen zijn. Het is namelijk de bedoeling dat je voor elk teamlid zelf het rantsoen opstelt. Op deze manier kun je hun gemoedstoestand proberen te beïnvloeden door iemand blij te maken met chocola of een appel (die schaars zijn) waardoor ze meer voor je over zullen hebben. Als je te weinig rantsoen geeft of zaken die ze vies vinden dan zullen ze minder voor je willen doen of in het slechtste geval zelfs vertrekken uit de kerk. Het is dus van wezenlijk belang de wensen en gemoedstoestand van je teamleden in het oog te houden. Zeker omdat je van je teamleden ook de nodige tips ontvangt en je sommige upgrades enkel via hen kunt krijgen.

Grafisch vind ik de game wel een heel sterk sfeertje hebben. Het is een soort aparte tekenstijl die gebruikt wordt die het er heel 'kleurvol', maar tegelijkertijd heel deprimerend uit laat zien. De stijl past heel goed bij het genre en wordt bijzonder goed aangevuld door de soundtrack. Deze geeft je echt het gevoel dat je door een eenzame wereld heen loopt en zet je soms op het puntje van je stoel bij de wat spannendere momenten. De soundtrack neemt je echt mee door het verhaal als het ware, wat erg knap gedaan is.

Wel was duidelijk te zien dat Mojo Bones nieuw was in dit genre en vooral ook nieuw op het PC platform. Hier waren toch best wat technische problemen met vastlopers en waren de laadtijden soms bijzonder lang te noemen. Als je de game met het toetsenbord en de muis wil besturen zul je wat irritante hindernissen moeten overwinnen, omdat de layout raar is ingesteld en sommige knoppen soms niet reageren. Ik ben gewisseld naar een controller op de PC en dan werkt het prima. De developer belooft alles te zullen patchen, maar dit gaat toch wel even tijd in beslag nemen vrees ik.

In basis is Impact Winter een game waar je best wat plezier mee kunt beleven. De opzet is prima, de sfeer is goed, maar het kent wel zijn problemen. Het systeem van de teamleden en hoe je hun taken kunt gebruiken is wel leuk opgezet en zorgt elke keer voor een ander soort verhaal en uitkomst. De leercurve is voor deze game best hoog in vergelijking met andere survival games en dat ligt hem meer in dat het gewoon niet goed wordt uitgelegd door de developer. Hou je van zelf veel zaken uitzoeken dan is dit echter een game voor jou. Wat zeker aangepast moet worden is het autosave-systeem, want dit is echt een frustratiepunt. Het had zeer zeker de potentie om een verborgen pareltje te zijn, maar hiervoor kent het dus iets teveel cosmetische foutjes.

Robin Sprokkereef

Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies