Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Toen Google het zo verkeerd aanpakte met Stadia en Amazon het vervolgens ook niet veel beter deed, dachten we dat andere bedrijven zich er niet aan wilden branden: gaming. Maar nu blijkt dat dat niet waar is. Nog geen jaar nadat Stadia stopte, komt YouTube met meer game-mogelijkheden. Doet Google toch nog iets meer met games dan slechts zijn Play Store.
YouTube games
Misschien is het geïnspireerd door het succes van Xbox Game Pass, misschien zelfs door hoe goed Netflix het aanpakt met Netflix Games: YouTube wil in ieder geval meer stappen gaan zetten. Maar wat is het dan precies van plan? Ten eerste lijkt het voor een slimme aanpak te gaan: het gaat namelijk niet meteen in de zesde versnelling. Het videoplatform start met een batterij aan mini-games.
Het voordeel aan mini-games is dat mensen niet meteen complete game-ervaringen verwachten, maar ook dat ze laagdrempelig zijn. Kijk maar naar een spel als Candy Crush: het geheim is dat iedereen het eigenlijk wel snapt en dus kan spelen. Vandaar dat je dit spel uit 2012 (!) nog steeds regelmatig door mensen gespeeld ziet worden. Het voordeel aan een mini-game is ook dat je het overal even kunt aanslingeren: lekker even in de trein, terwijl je een serie kijkt of gewoon even voor het slapengaan.
Playables
YouTube snapt het en begint met ruim 30 mini-games die alleen beschikbaar zijn voor Premium-gebruikers. Je moet dus wel betalen voor YouTube wil je de spellen kunnen doen. Je kunt de games spelen in de mobiele app of op de desktop en ze heten ‘Playables’. Het zijn er 37 en ze worden gespeeld in de cloud, dus je hoeft ze niet -zoals de games van Netflix- eerst te downloaden als aparte app. Ze zijn er tot 28 maart 2024: wat er dan precies mee gaat gebeuren, is onbekend, maar het zal nu om een wat uitgebreidere test gaan. Premium-gebruikers hebben mail gehad om ze op de hoogte te stellen over de aanwezigheid van deze Playables (die je kunt vinden onder de Explore-tab, mocht je er toegang toe hebben).
Het zijn spellen die we wel kennen, zoals Daily Solitaire en Angry Birds Showdown, maar ook spellen als een dagelijkse kruiswoordpuzzel en andere brein-uitdagers zijn van de partij. Het is een leuke toevoeging aan je Premium-abonnement en wat ons betreft was het ook wel eens tijd dat YouTube daar iets meer mee ging doen. Niet zozeer met gaming, maar wel met dat Premium-abonnement.
YouTube Premium pushen
Het doet er met reclames alles aan om mensen dit abonnement in te jagen, waaronder zelfs het stopzetten van het Lite-abonnement en het blokkeren van adblockers, maar het biedt voor een vrij hoge prijs (YouTube Premium kost 11,99 euro) eigenlijk vooral toegang tot YouTube Music, advertentievrije YouTube-video’s en de optie om offline video’s te kijken. Verder is het een niet al te uitgebreid abonnement, maar dat zou met een goede line-up aan leuke games best anders kunnen gaan voelen.
We vinden de toevoeging van games binnen bijvoorbeeld Netflix wel echt een goede extra, al komt dat mede omdat de rode N zelf ook investeert in studio’s. Net als op Netflix zal je niet op YouTube Premium gaan abonneren om de games, maar het abonnement voelt er wel een stukje rijker door. Dat kan voor sommige mensen wel net die factor zijn waardoor ze wel overgaan op zo’n abonnement. En ja, dat is uiteraard precies waarom YouTube dit doet. We verwachten namelijk niet dat het ineens gigantische AAA-games gaat uitgeven. En dat is maar goed ook, want kijkend naar Amazon, maar bijvoorbeeld ook ByteDance, maar dus ook Netflix, kun je het beter klein houden.
Verder lezen over Game
Gaming01.05.2024
Dumb Ways to Survive is de nieuwe Netflix-game gebaseerd op een meme
Gaming01.05.2024
Funko Fusion: er komt een game van de Funko-poppetjes
Gaming24.04.2024
Steam geeft je geen geld terug als je te lang early access speelt
Entertainment18.04.2024
The Witcher op Netflix stopt ermee na seizoen 5
Toss a coin to... straks niemand meerSocial Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Entertainment17.04.2024
Wordt Fallout net zo’n succes als The Last of Us?
Entertainment16.04.2024
Wat hoor je als je het telefoonnummer uit de Fallout-serie belt?
Gaming16.04.2024
Het nieuwe gamingmeubel van IKEA klap je gewoon weg
Verder lezen over YouTube
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video08.04.2024
10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Gaming18.03.2024
YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis
Video18.03.2024
Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Social Media30.01.2024
TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken
Online19.01.2024