A Way Out: een unieke game in veel opzichten

A Way Out: een unieke game in veel opzichten

PC review

Vorig artikel Volgend artikel

Het was nogal een gedurfde uitspraak, toen Josef Fares, oprichter van ontwikkelaar Hazelight zei dat zijn game uniek was in de gamewereld en ongekende vrijheid zou kennen. Hoewel ik wel al heel enthousiast was over de game, krijg je dan toch een soort van argwaan en wellicht een buigevoel om zijn stelling te weerleggen. Maar man, wat was ik blij dat ik daar absoluut geen reden toe kreeg.

Laat ik allereerst met de deur in huis vallen dat het hier een game betreft die je solo gewoonweg niet kunt spelen. Als er geen twee spelers aanwezig zijn start de game gewoon niet op. Je moet samen lokaal of samen online spelen (enkel met mensen uit je friendslist). Dat maakt de game op zich al vrij bijzonder. Mooi is wel dat de game geen volle prijs kost, maar voor rond de 30 euro te verkrijgen is. Het allermooiste is dat je als je samen speelt niet allebei de game hoeft te hebben. De persoon die de game gekocht heeft kan de ander namelijk uitnodigen voor de game en die hoeft dan enkel de gratis proef-versie te downloaden en kan dan de hele game meespelen. Wederom iets bijzonders en een hele toffe geste van de ontwikkelaar.

Maar het gaat natuurlijk om de game. Je speelt in de game als Vincent en Leo, tweegedetineerden, die door een naaistreek van hun partner in de bak zijn beland, die van plan zijn te ontsnappen en uit zijn op wraak. Je speelt het altijd in een splitscreenmodus dus je ziet ook altijd precies wat je partner aan het doen is. Dit werkt heel goed om zaken op elkaar af te stemmen, maar geeft soms ook hilarische momenten in de game. Hoewel je gezamenlijk naar een doel moet werken uiteindelijk is er best nog wat vrijheid om lekker rond te lopen terwijl je partner serieus aan het spelen is.

De vrijheid die ik benoem is uiteraard relatief, zeker in het begin van de game, gezien je wel beperkt wordt door de restricties van de gevangenis. Hier zul je samen een plan moeten bedenken om toch tot resultaat te komen. In het begin zul je ook veel cutscenes voorgeschoteld krijgen om de achtergronden van beide personages uit te leggen. Zoals gezegd passen de restricties bij de setting, maar toch kwam het gevoel van beloofde totale vrijheid in verkennen en gameplay toch niet helemaal lekker over tijdens de gevangenisperiode. Het voelde daar toch een beetje geforceerd aan, net alsof de game je toch heel graag aan het handje wil houden en niet het achterste van zijn tong wil laten zien. Wel zijn er echt toffe events geweest in de gevangenis tijdens de diverse fases van de ontsnapping die zeer memorabel waren.

Maar gelukkig kom je na een tijd dan weer in vrijheid terecht. Er komt plots veel meer variatie in de game en komt er voldoende afwisseling. Je kunt bijvoorbeeld samen een overval plegen, een auto of boot stelen om op de vlucht te slaan, etc. Het kan soms best even hectisch worden als je moet ontsnappen aan de politie of de game in rap tempo om beslissingen vraagt. Het is dan ook heerlijk om af en toe in een rustige flow te raken en te waarderen dat het echt een dijk van een game is qua verhaalvertelling, sfeer en grafische uitstraling. Je kunt tijdens het spelen met een hoop NPC’s praten voor informatie, maar soms ook simpelweg om humoristische situaties uit te lokken. Ook kun je in deze momenten bijvoorbeeld even een rustig potje gaan darten samen of gewoon weg rondlopen in de open wereld en gewoon ontdekken.

De game kent een gebalanceerde mix van spanning en ontspanning en dat werkt echt heel goed. Hoewel het misschien niet helemaal logisch is om ontspannen te zijn als je voortvluchtig bent, waren deze momenten toch stiekem wel de beste momenten in de game. Begrijp me niet verkeerd, de spanning en de actiescenes zijn echt nodig voor het totaalplaatje, maar de wereld zit zo vol ontdekkingen dat de rust af en toe echt heerlijk is. De samenwerking en diepgang tussen Vincent en Leo is zeer goed uitgewerkt en dit maakt de game echt weer tot een pareltje.

Wellicht is de game het best te omschrijven als een interactief, haast filmisch verhaal. Verwacht geen diepgaande gameplay, maar geniet van wat er zich voor je neus afspeelt. Het is een ambitieus project van een hoog niveau dat best weet te presteren. Ondanks de wat trage start waar je even doorheen moet kijken, brengt de game in een later stadium veel moois om van te genieten. Het is lang geleden dat een game me zo heeft weten te verassen op een positieve manier. Absoluut een game die je gespeeld moet hebben!

Robin Sprokkereef

Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies