CD Projekt Red werkt aan de opvolger van Cyberpunk 2077. Het is officieel geen concept meer, het gaat in pre-productie: Cyberpunk 2. Een gedurfde keuze van de Poolse studio, die met Cyberpunk 2077 de geschiedenis op een minder positieve manier inging: de game zat zo vol met bugs toen hij verscheen, dat het zelfs mensen hun geld moest teruggeven. Maar er is meer om te wensen in een nieuwe Cyberpunk 2. Dit zijn die van ons.
We gaan er natuurlijk vanuit dat ze bij CD Projekt Red niet gek zijn en wel rekening houden met hoe de lancering van de eerste game verliep, maar we noemen het toch maar. Wat we het liefste willen is een game met zo min mogelijk bugs. Natuurlijk kan het wel eens gebeuren dat er een bug in de game sluipt, maar zoveel als bij die af en toe onspeelbare eerste game, dat mag echt niet. Daar zullen ze echt wel rekening mee houden bij dit vervolg, maar dat is uiteraard wel de belangrijkste wens, kijkend naar deel 1.
De eerste Cyberpunk 2077 werd in de markt gezet als een spel met een gigantische open-wereld waarin je keuzes enorm veel invloed hadden op de rest van de game. Dat bleek het in de realiteit niet te zijn. De gameplay was alsnog vrij lineair en de keuzes die je maakt hadden ook helemaal niet zoveel invloed op het verdere verloop van de game en dat was een teleurstelling. Het zou tof zijn als de opvolger een veel rijkere game werd waarin je volop keuze hebt en ook nog ziet dat die keuzes invloed hebben op het spel.
We weten dat AI inmiddels al vaker zijn intrede maakt in games en we hopen dat CD Projekt Red dit ook toepast. Niet voor het hoofdpersonage per se, maar wel voor de vijanden. Het is tof als die dankzij AI net allemaal een ander uiterlijk kunnen hebben, andere stemmen en je er andere gesprekken mee kunt voeren. Maar bovenal, en dat hopen we voor veel games, dat ze slimmer worden en dat je dus van tevoren niet altijd weet wat je kunt verwachten als je een vijand tegenkomt.
De character creator van de eerste game was al heel uitgebreid, maar we zouden graag zien dat de uiterlijke mogelijkheden die je voorgeschoteld krijgt ook iets meer invloed in het spel hebben. Dat je uitrusting ook echt een groot verschil maakt. Het zou tof zijn als het verhaal zelfs anders wordt of een dialoog, op basis van hoe je eruit ziet.
Tot slot hopen we voor de ontwikkelaars dat ze meer tijd krijgen om hun game te maken, in plaats van dat ze lange werkweken moeten maken en eigenlijk geen mens meer zijn tegen de tijd dat de game uitkomt. Ze verdienen die focus en die normale manier van werken. Is het een keer 50 of 60 uur, a la, maar die hevige crunch die de eerste game met zich meebracht is toch hopelijk niet nodig dit keer.