​39 procent van de Nederlanders heeft een gameconsole

​39 procent van de Nederlanders heeft een gameconsole

Vorig artikel Volgend artikel

Vier op de tien Nederlanders heeft thuis een gameconsole. Het gros ervan is een PlayStation (60 procent), maar Nintendo blijft met 53 procent niet ver achter. Xbox blijft ondanks de populariteit van Game Pass minder in trek met slechts 23 procent.

Nederlanders houden van gamen

In Nederland houden we dus wel van gamen, kun je uit het onderzoek opmaken. In elke straat is wel een gameconsole te vinden. Telecompaper deed onderzoek naar het fenomeen games onder 1.750 Nederlanders, waarbij de uitkomsten in principe niet heel verrassend waren als je kijkt naar hoe de verdeling van de merken wereldwijd is. Sony heeft met zijn PlayStation 4 en 5 enorm sterke consoles neergezet, terwijl Microsoft met zijn vorige Xbox, de Xbox One, een flater sloeg.

Inmiddels weet het veel goed te maken met de Xbox Series X, zeker in combinatie met Xbox Game Pass. Sterker nog, het streamingabonnement van deze ‘Netflix’ van games is binnenkort zelfs op Samsung-televisies te spelen zonder dat er een console nodig is. Het kan dus zomaar zijn dat er stiekem veel meer Nederlanders gamen, maar dat we dit niet terugzien in verdere onderzoeken. Tegelijkertijd gaat dit onderzoek vooral om consolegames, terwijl er nog steeds veel mensen zijn die op de PC gamen.

Games kopen

Overigens is gamen vooral bij de mensen die hier ook mee zijn opgegroeid populair. Onder mensen van 25 tot 35 jaar heeft één op de zes mensen een gameconsole in huis (59 procent), terwijl dat bij mensen van 18 tot 24 56 procent is. We houden dus wel van een spel, al geven we eigenlijk niet heel veel geld uit aan games: het is in ieder geval niet standaard om elke maand een nieuw, groot spel te kopen. 75 procent van de respondenten zegt maandelijks minder dan 20 euro uit te geven aan games.

Toch is het niet heel duidelijk: wordt er onder die 20 euro bijvoorbeeld ook een gamestreamingdienst verstaan, zoals PlayStation Plus (dat recent is gewijzigd) of Xbox Game Pass. Hiermee heb je maandelijks heel veel nieuwe games om te spelen, dus dan is het veel logischer dat je niet elke maand een game koopt. Sowieso komen op Game Pass veel gloednieuwe Xbox-games al op hun releasedag uit, waardoor gamers niet nog apart die game hoeven te kopen.

Gameconsoles

Er is nog iets wat dit onderzoek wat ‘instabiel’ maakt, namelijk het feit dat er nu eenmaal moeilijk aan consoles te komen is. Door de pandemie zochten veel ouders een oplossing voor hun aandacht vragende kinderen, waaronder consoles van Nintendo vooral weer populair zijn (ook de oude, tweedehands exemplaren). Dat terwijl bij Sony en Microsoft al vanaf releasedag anderhalf jaar geleden een probleem is met het aanleveren van Xbox Series X-consoles en PlayStation 5’s. Veel mensen die dus wel een console willen, hebben er geeneen kunnen bemachtigen.

Sony hoopt dat het beter wordt in de komende tijd, maar het is niet zeker of dat wel gaat gebeuren. Lukt het om de chipfabrikage flink op te schroeven? Zeker nu corona weer volop woedt is dat nog maar de vraag. Ook zullen andere fabrikanten mogelijk voorrang krijgen wanneer er weer chips zijn, omdat gamen nu eenmaal vooral een luxe hobby is, in plaats van een essentieel iets zoals bijvoorbeeld auto’s of medische apparatuur.

Nederlandse influencers

Toch is het tof om te zien hoeveel Nederlanders zich met hun console in huis wel een gamer mogen noemen en dat ook doen. De game-community leeft namelijk ook enorm, wat je onder andere terugzit in de faam van Kwebbelkop en andere YouTubers en streamers die hun publiek in het Nederlands bedienen. Echter is het natuurlijk pas echt leuk om naar de video’s van een influencer te kijken als je vervolgens de game die hij of zij speelt op je eigen console kunt doen.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven,...