Gadgets29.11.2022

​Waarom je je elektrische stepje beter even thuis kunt laten


Je kunt er lekker op loscrossen op je elektrische stepje en dat wordt ook veel gedaan, maar het komt wel met bepaalde risico’s. Je voelt je toch een beetje een wettenbreker als je op dat ding stapt (of nou ja, dat zou moeten). Dat ben je immers ook. Waar je eerder nog kon denken: ach, de politie gaat me heus geen boete geven, is de conclusie nu dat het aantal boetes voor het gebruik van een e-step op de openbare weg nu wel degelijk flink stijgt.

Elektrische steps

Volgens Beslist (gebaseerd op CJIB-informatie) werden er in 2021 349 boetes uitgeschreven voor rijden op een elektrische step, terwijl dat in 2019 nog maar 68 boetes waren. Kortom, er worden vijf keer zoveel boetes uitgeschreven voor e-steprijders. Dat heeft waarschijnlijk met meerdere factoren te maken, want enerzijds hebben meer mensen nu een elektrische step, omdat ze breder beschikbaar zijn. Anderzijds zie je dus ook vaker iemand rijden op een elektrische step (veel middelbare scholieren gebruiken ze) en daardoor denk je: ‘oh, het kan wel’.

Hoewel het zeker kan en je er ongetwijfeld veelvuldig zonder problemen mee van punt A naar B komt, moet je er toch echt rekening mee houden dat je een boete kunt krijgen. Dat is bovendien geen misselijk bedrag: een boete voor elektrische step rijden is 410 euro. Daar kun je inmiddels een nieuwe elektrische step voor kopen. Hoewel je vaak eerst wel een waarschuwing krijgt, is het echt een boete die je niet wil krijgen. Dan beter de fiets pakken, toch?

Veel meer boetes

Zeker als je in Zuid-Holland of Noord-Brabant woont dan is dat een goede optie, want daar schijnen de boetes vooral te stijgen. In Zuid-Holland was het 73 procent meer dan in het jaar ervoor, terwijl in Noord-Brabant de stijging 56 procent was. In Amsterdam bleken vorig jaar al wat minder boetes te worden uitgeschreven, maar of dat ligt aan een soort acceptatie, andere prioriteiten van de politie of ander gebruik door bewoners en bezoekers van die stad, dat is onbekend.

In principe mag je niet met je elektrische step op de openbare weg, waardoor het ook niet te verzekeren is. Dat betekent dat wanneer je in een ongeluk terechtkomt, alles zelf moet betalen. Dat kan flink in de papieren lopen. Je kunt bij de RDW wel een goedkeuring vragen voor een e-step, maar dat is vaak maar moeilijk te regelen omdat de regels enorm streng zijn. Je e-step moet grote banden hebben bijvoorbeeld. Daarnaast moet het apparaat ‘step-ondersteuning’ hebben. Ook moet je sowieso 16 jaar of ouder zijn om het apparaat (dat ook nog eens niet harder dan 25 kilometer per uur mag) te mogen besturen.

Stepjes in Europa

Enorm veel regels, maar daar komt mogelijk verandering in. Eerst was de hoop dat die er al begin 2023 zou zijn, maar inmiddels noemen veel mensen ook 2024 als jaar voor de aangepaste regelgeving voor elektrische steps. Je moet er dan wel een kenteken op gebruiken. Nederland is erg laat met de wetgeving, want ga naar Parijs, Antwerpen of Athene en je ziet de stepjes overal staan. Het gaat dan om deelstepjes, al zijn er ook steeds meer EU-burgers die een eigen exemplaar hebben. Nederlanders dus nog even niet: en als ze het hebben, dan moeten ze oppassen als ze de weg opgaan. Die e-steps worden namelijk zeker niet gedoogd.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

Verder lezen over Elektrisch rijden

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Tesla heeft problemen. Het verlaagt al een tijdje zijn prijzen op zowel auto's als abonnementen en nu komt daar ook nog een vrij ernstige ontslagronde bij.

Automotive16.04.2024

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

​Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen

Hoewel tientallen Chinese merken de automarkt volstorten met nieuwe modellen zijn er ook nieuwe merken die niet uit het land van de lange muur komen. Neem het Zuid-Koreaanse bedrijf KG. Dat kocht het eveneens Koreaanse S...

Automotive14.03.2024

​Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen

Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril

Het Amerikaanse autobedrijf Rivian heeft drie nieuwe elektrische bolides geïntroduceerd. De Tesla-concurrent komt met een elektrische SUV genaamd R2, maar ook met twee crossovers die in een lager prijssegment zitten: R3...

Automotive08.03.2024

Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril

​De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV

Als er een autotype is dat wel als laatst geassocieerd wordt met elektrisch rijden, dan is het wel een muscle car. Die moeten grommen en veel power hebben. Nu kunnen elektrische auto’s ook heel veel power hebben, dat i...

Automotive06.03.2024

​De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV

Hey, het is de General E!
​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto

Apple stopt met het maken van zijn eigen elektrische auto. Het bedrijf zou al meer dan tien jaar werken aan een auto die zelfrijdend is, maar dat is nu voorbij. Meerdere bronnen laten weten dat Apple met Project Titan st...

Automotive27.02.2024

​Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto