Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Een erg nare verrassing voor Super73-eigenaren. Door een update is het niet meer mogelijk om 45 kilometer per uur te gaan met de bijzondere e-bike. De ene na de andere klant zegt zijn geld terug te willen, omdat het bedrijf nu een mogelijkheid verwijderd die werd beloofd tijdens de aankoop.
Super73-update
Normaliter is het op een Super73 mogelijk om 45 kilometer per uur te rijden op het ding. Het is slechts een kwestie van een optie aantikken in de app en je bent zover. Het mag op de Nederlandse weg officieel niet: je mag maar 25 kilometer per uur zonder kenteken, maar hier en daar werd de functie natuurlijk wel gebruikt. Een Super73 heeft zelfs een duimgas, waardoor je zonder trappen puur op electriciteit keihard over het fietspad kunt scheuren.
Het is dus eigenlijk een verkapte brommer. Nou ja: was. De fietsen zijn niet meer in de ‘unlimited modus’ te zetten door een update in de EU. Het gaat om een serverside-update en dat betekent dat je er niet zomaar onderuit komt. Althans: er is een workaround voor mensen met een iPhone. Die kunnen hun internet uitschakelen en op die manier zorgen dat de fiets die andere modus kan blijven gebruiken. Voor Android-gebruikers geldt die workaround niet, omdat zij internet nodig hebben om met de fiets te verbinden.
Fiets-eigenaren boos
Eigenaren van zo’n toffe fiets zijn niet blij met de update. Zeker omdat er geen enkele uitleg is gekomen vanuit Super73 zelf. Moest het door Europese regelgeving? Was er een ongeluk gebeurd en heeft het dit uit voorzorg gedaan? In ieder geval willen klanten er niets van weten. “De unlimited modus was de enige reden dat ik 4.500 euro heb gespendeerd. Super73, rot op!”
En “Niemand wil toch een fiets van 30 kilogram kopen die maar 25 kilometer per uur gaat met een slechte pedaal-assistentie waarmee elke heuvel al onmogelijk is”? Iemand anders zegt: “Het is te zwaar om de fiets ook daadwerkelijk 25 kilometer per uur te laten rijden: in de praktijk redt hij die 25 kilometer per uur niet eens. Dit is belachelijk!”
Eerdere problemen
Eerder waren er ook al problemen met de fietsen, die toen ze wat nieuwer in Nederland waren tijdelijk dom moesten blijven. De fiets was niet te vinden in de app en gaf daarom een foutmelding bij koppelen: ‘Bike not registered: code 400’ stond er dan in beeld. Heb je dit euvel alsnog, dan ben je genoodzaakt om de klantenservice te bellen, die dan belooft dat de fiets na 48 uur wel koppelbaar is (nadat je eerst diverse codes hebt doorgegeven). Je kunt er wel meer gaan fietsen maar je kunt niet nagvigeren, reparaties registreren en andere zaken bijhouden. Ook kon je eerst dan ook niet de optie om 45 kilometer per uur te rijden inschakelen, maar goed: dat kan nu blijkbaar überhaupt niet meer.
Super73 komt uit Californië en is -niet geheel verrassend- geïnspireerd door de oldschool motorfietsen uit de jaren ’70. Sinds 2016 brengt het e-bikes op de markt met dikke banden van 20 inch en een low-rider-achtige zit. De motor van de gemiddelde Super73 is begrensd op 250 Watt, maar heeft een peak output van 1350 Watt. De Fietsbond is daar niet over te spreken en wilde de fietsen zelfs verbieden omdat ze harder dan 25 kilometer per uur kunnen. Nu lijkt de bond zijn zin te krijgen.
Reactie Super73
Inmiddels is het bedrijf zelf ook met een reactie naar buiten getreden. Het schrijft dat het hierin fout zit en dat het de boel wil terugdraaien. Dit is echter nog niet op alle fietsen voor elkaar.
Verder lezen over Consument
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Nieuws02.10.2023
Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps
Verder lezen over e-bike
Gadgets12.04.2024
VanMoof is terug: maar nog niet met een echt nieuwe fiets
Gadgets25.01.2024
Fatbike kopen? Je kunt hem gewoon verzekeren
Gadgets16.01.2024
Domino’s DxB: een e-bike met ingebouwde pizza-oven
Het is wel nog een demo-modelGadgets09.11.2023
De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go
Gadgets03.11.2023
Wel of niet kopen? Zo zit het nu met fatbikes in Nederland
Lifestyle23.10.2023
De kracht van een elektrische bakfiets!
Nieuws31.08.2023
VanMoof heeft een koper: e-stepfabrikant Lavoie neemt het over
Nieuws25.08.2023
Gazelle organiseert eigen Sprintrace tijdens Dutch Grand Prix
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024