Gadgets25.01.2024

Sharp KS2: een robuuste en stijlvolle e-step


De populariteit van e-steps (of e-scooter zoals Sharp hem beschrijft) is de afgelopen jaren flink toegenomen. Dit ondanks de moeizame manier waarop wij in Nederland omgaan met het goedkeuren van het gebruik.

Officieel zijn alleen e-steps waarbij een stepbeweging moet worden gemaakt nu toegestaan. Het is eigenlijk de wereld op zijn kop want ervaring leert dat die step beweging eerder gevaarlijker is dan wanneer je je concentreert op de omgeving terwijl je op een e-step staat.

De perfecte oplossing voor het last-mile probleem

Een ander punt is dat juist een e-step een perfecte oplossing is voor het last-mile probleem. Misschien niet voor iedereen even vanzelfsprekend, maar het gaat over het gebruik van transport na het gebruik van het primaire vervoersmiddel (auto, bus of trein). Specifiek voor een afstand die net te lang is om te wandelen of omdat stadscentra zijn afgesloten van verkeer. Ook dan kan een e-step heel handig zijn.

E-steps zijn daarbij energiebesparend en zijn een ideale vervanger voor een elektrische scooter of de niet altijd handige opvouwbare fiets. Hij is daarbij voordeliger dan het openbaar vervoer en is makkelijk in het dagelijks gebruik. Ze zijn er inmiddels in vele soorten en maten en als consument is het niet eenvoudig kiezen. Het gaat te ver om ze ook allemaal te ervaren. Sharp, misschien niet het eerste merk dat je direct weet te verbinden met een e-step komt naar de markt met twee opvallende nieuwe modellen en wil hiermee inspelen op wereldwijde e-mobiliteitstrend.

Sharp KS1 en KS2

Het technologie en elektronicabedrijf heeft afgelopen zomer de KS1 AEUB en de KS2 AEUB geïntroduceerd. Beide e-steps ogen niet alleen goed dankzij het minimalistische en strakke ontwerp, ze zijn ook robuust. En dat is bij het gebruik direct merkbaar. Met een gewicht van respectievelijk iets meer dan 14,5 kg en 18,8 kg zijn ze hierdoor ook nog eens makkelijk te vervoeren.

De verschillen tussen beide e-steps zijn minimaal maar wel relevant. Beide hebben een USB oplaadpoort en een maximum draagvermogen van 120 kg. De echte verschillen zitten in de wielen en de accu. De KS1 heeft 8.5 inch honingraatbanden tegenover 10 inch pneumatische banden op de KS2. En dan maakt nogal wat uit want deze banden zorgen een veel betere stabiliteit van de Sharp.

De batterij in de KS1 is 36V met 6,6Ah, de KS2 heeft een batterij van 36V 10,4Ah. En dat verschil heeft alles te maken met het rijbereik van respectievelijk 25 km en 35 km op een volle accu. Dat moeten we wel nuanceren want natuurlijk speelt het gewicht van de gebruiker ook mee. Meer gewicht betekent meer vermogen.

Veiligheid en IPX4-certificering

Het belangrijkste veiligheidsconcept van de KS1 en KS2 is de dubbele achterwielophanging, die zorgt dat deze e-step uiterst stabiel aanvoelt, ook als het wegdek even minder vlak is. Daarbij spelen bij de KS2 zeker de grotere wielen een belangrijke rol. Standaard zijn de dubbele remmen met zowel een achterste mechanische schijfrem als een extra elektrische rem die de veiligheid van de e-step aanzienlijk verbetert.

De IPX4-certificering garandeert dat je dat de KS1 en KS2 ook bij regen kunt blijven gebruiken en je zonder schade door kleine plassen kunt rijden. Bij gladheid of andere winterse omstandigheden kun je hem beter niet gebruiken. En hoewel het een taboe is in Nederland zouden wij toch iedereen aanraden een helm te dragen. Gewoon voor je eigen veiligheid.

De 10 inch pneumatische banden zorgen voor een veel betere stabiliteit
De 10 inch pneumatische banden zorgen voor een veel betere stabiliteit

Unboxing Sharp KS2 AEUB

E-steps worden geleverd in een grote kartonnen verpakking, wees daarop voorbereid. Het ‘unboxen’ stelt niet zoveel voor. De KS2 zit veilig verpakt en heeft de stang van het stuur ingeklapt. Het stuur zelf zit er los aan vast. Wees daar wel voorzichtig mee want anders beschadigen de kabels. Deze kun je het beste eerst even omlaag duwen in de stand en daarna het stuur in de stang plaatsen.

Wat rest zijn twee schroeven die je met de meegeleverde inbussleutel vast zet. Verder zit in de verpakking een handleiding (lezen we die nog?) en een lader. En eigenlijk hoef hem nu alleen maar aan te zetten en is je Sharp KS2 klaar voor gebruik.

Design

Wat betreft design is een e-step best een uitdaging. Voor Sharp lijkt dat echter niet echt een onderwerp te zijn. De KS2 heeft in ieder geval een opvallend design. Hij oogt robuust en stijlvol. Alles lijkt bij deze e-step in de juiste verhouding te zijn. De stuurhoogte, altijd een onderwerp, lijkt op de ideale hoogte zijn want de Sharp KS2 stuurt bijzonder gemakkelijk. De matzwarte kleur met de rode accenten geeft hem ook nog eens een cool uiterlijk.

Rode details geven de KS2 een cool uiterlijk
Rode details geven de KS2 een cool uiterlijk

Rijden of steppen

Het is een beetje duaal want rijden met een e-step heeft niets te maken met steppen al wil de overheid (op dit momente) e-steps pas goedkeuren als je een ‘step beweging’ moet maken. Complete kolder en verzonnen door mensen die nog nooit op een e-step hebben gestaan. Zouden ze dat wel hebben gedaan, en dan zeker op deze KS2, dan zouden ze er zeker anders over denken.

De KS2 is een beetje als ‘plug & play’ want zodra de e-step in elkaar is gezet kun je gelijk op weg. Hij manoeuvreert ongekend gemakkelijk. Dit komt met name door de stuurhoogte, het lage gewicht en de grotere wielen. Het voelt allemaal vertrouwd aan. De remmen werken veilig en efficient. Het beste is om gelijk even een flink rondje te rijden om aan het het gebruik te wennen. Daarna is de KS2 meer da waarschijnlijk gelijk je beste vriend.

De noodzaak om een smartphonehouder aan te schaffen is een must! Dat maakt het rijden een stuk veiliger en is daarnaast gewoon handig. Op een e-step gaan staan met een smartphone in je hand is gewoon not-done!

Het in en uit klappen gaat eigenlijk vanzelf. Hoewel de KS2 nou ook weer niet superzwaar is moet je nog steeds wel bijna 19 kg optillen en in de auto leggen. Met een hoge achterbak zoals bij traditionele sedan uitvoeringen kan dit wel wat ongemak geven. Met een SUV of stationwagon en een gladde laadvloer is het geen enkel probleem. Ook hebben wij de KS2 met succes geprobeerd mee te nemen op een geavanceerde Thule fietsendrager. Dat ging dus eveneens zonder problemen al vraagt het enige creativiteit.

Sharp Life App

Sharp heeft een eigen Life app die het mogelijk mogelijk maakt om naast deze e-step ook andere Sharp-consumentenproducten te bedienen. De meest nuttige functies zijn de huidige status van het batterijniveau en de mogelijkheid jouw KS2 op afstand te vergrendelen en ontgrendelen. Verder houdt de app je ritten bij en kun je je koplamp- en deklichtinstellingen aanpassen, dit naast de gekozen versnelling.

Verder heeft de app ook een snelheidsmeter. Opmerkelijk is dat de je houder voor je smartphone apart moet aanschaffen. Deze had mede gezien het nuttige gebruik van de app, standaard moeten worden meegeleverd. #aanrader

De Sharp KS2 is eenvoudig in te klappen voor vervoer
De Sharp KS2 is eenvoudig in te klappen voor vervoer
Het batterijpakket wat zorgt voor een rijbereik van 35 km
Het batterijpakket wat zorgt voor een rijbereik van 35 km
Onmisbaar accesoire, een houder voor een smartphone waarvoor ook een app beschikbaar is
Onmisbaar accesoire, een houder voor een smartphone waarvoor ook een app beschikbaar is

Duurzaam en stil en goedkoop in onderhoud

Deze nieuwe e-steps van Sharp zorgen voor een groenere ecologische voetafdruk. Dit komt met name doordat bij het productieproces geen CO2-uitstoot of andere verontreinigende stoffen te produceren. Verder zijn e-steps muisstil en voorkomen zij extra geluidsoverlast. Omdat de KS-modellen bestaan uit slechts een beperkt aantal onderdelen en gemakkelijk kunnen worden gedemonteerd, zijn ze tevens duurzaam en betaalbaar om te onderhouden.

Beschikbaarheid en prijzen

De e-steps zijn in Nederland online en in de winkel verkrijgbaar. De advies verkoopprijzen in Nederland zijn 499 euro voor de KS1 en 629 euro voor de zwaarder uitgevoerde KS2. Deze laatste heeft niet alleen gezien het bereik maar zeker ook van vanwege de grotere wielen, absoluut onze voorkeur. Beide e-steps zijn verkrijgbaar bij lokale retailers en online bij bol.com. Meer informatie is te vinden op www.sharpconsumer.nl.

e-Step of e-Scooter

Sharp kiest ervoor om de KS2 als een e-scooter te omschrijven. Dat blijft verwarrend omdat een die omschrijving ook past bij een conventionele scooter die wordt aangedreven door een elektrische motor in plaats van een verbrandingsmotor. Een e-step heeft doorgaans twee kleine wielen, een platform om op te staan en een stuur met handgrepen voor balans en besturing.

Een e-scooter is een traditionele scooter met een zadel en geschikt voor langere ritten. Een e-step is meer gestroomlijnd en ontworpen voor kortere afstanden en heeft meer wendbaarheid en tevens een typisch last-mile product.

Sharp KS2 ook in het donker bruikbaar
Sharp KS2 ook in het donker bruikbaar
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Duurzaamheid

De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom

Ben jij ook alweer op zoek naar leuke cadeaus voor de feestdagen? Het vinden van een cadeau dat zowel origineel als passend is, kan best een uitdaging zijn. Om je te helpen, hebben we een lijst samengesteld met de 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom. Deze cadeaus zijn veelzijdig en gegarandeerd een succes!

Lifestyle09.12.2024

De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Je krijgt van je provider een berichtje dat je kunt verlengen. Leuk! Misschien ga je, omdat je dat nu eenmaal zo gewend bent, meteen op zoek naar een mooi nieuw toestel. Maar is een Sim Only niet eigenlijk iets beter? Dit is waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is.

Mobile02.12.2024

Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

Je kunt straks nog langer met bepaalde dieselbedrijfswagens in het zero-emissiegedeelte van de stad rijden. 

Automotive25.11.2024

Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

Ericsson gaat met zijn Nederlandse hoofdkantoor naar Breda. Na 100 jaar in Rijen verhuist het bedrijf in het eerste kwartaal van 2025 naar het moderne 5Tracks-gebouw in Breda. De nieuwe locatie in de buurt van het centraal station Breda is gekozen vanwege de bereikbaarheid, duurzaamheid en de mogelijkheid om jong talent aan te trekken. Hoewel de verhuizing het einde van een tijdperk betekent, blijft Ericsson’s screening en logistiek centrum in Rijen.

DC Business14.11.2024

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

voor groei, innovatie en duurzaamheid
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Het imago van de thuisbatterij is juist dat het een heel duurzame oplossing is, maar toch is er negativiteit: hoe zit dat?

Technology04.11.2024

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Verder lezen over mobility

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar

Nu de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen om alleen fatbikes te belasten met extra regels, zoals een minimumleeftijd en helmplicht, zien fabrikanten van legale fatbikes zich genoodzaakt direct fietsen te ontwikkelen die net buiten de regels vallen.

Gadgets25.09.2024

Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid

Lucid is van plan om nieuwe standaarden te zetten voor luxe elektrische voertuigen. Tijdens de Geneva International Motor Show in Zwitserland toont de fabrikant drie voor Europa nieuwe elektrische voertuigen. Het in Cali...

Automotive05.02.2024

Dit zijn de 3 nieuwe EV’s van Lucid

Te zien tijdens de Geneva International Motor Show 2024
Citroën ë-C3 nu in de winkel

Het klinkt bijna als een kassakoopje maar de Citroën ë-C3, de nieuwe 100% elektrische troefkaart van het Franse merk is vanaf nu te bestellen. Het is de auto die zeker gezien zijn prijs vol de concurrentie aan moet gaa...

Automotive25.01.2024

Citroën ë-C3 nu in de winkel

Kia gaat speciale PBV’s leveren aan Uber-chauffeurs

Kia en Uber hebben tijdens de CES deze week in Las Vegas een memorandum of understanding (MoU) getekend. Deze nieuwe samenwerking heeft als doel om de wereldleider op het gebied van ride-hailing met speciaal ontwikkelde...

Automotive11.01.2024

Kia gaat speciale PBV’s leveren aan Uber-chauffeurs

Kia PV5: een modulair voertuig