Events14.03.2010

SXSW: 10 basisstappen voor een goed designproces volgens Chris Fahey


sxsw-10-basisstappen-voor-een-goed-desig.jpg
sxsw-10-basisstappen-voor-een-goed-desig.jpg

Tijdens de tweede dag op SXSW konden ook de vroege vogels al terecht bij een brede selectie aan sessies, workshops en panels. Wij besloten om plaats te nemen bij Chris Fahey’s workshop “Reinventing The Wheel: Sketching Your Own IA Process”. Fahey’s verhaal zat goed in elkaar en vooral zijn persoonlijke tips voor een designproces bleven kleven.

Chris Fahey is mede-oprichter en praktiserend Information Architecture-designer bij Behaviour. Dit prijswinnende bureau uit New York werkt onder andere voor HBO, Comcast en The New York Times.

Fahey’s presentatie toonde op veel vlakken gelijkenis met de presentatie van Margot Bloomstein gisterenmiddag. Ook Fahey onderstreept het belang van een gedeeld vocubalair, zowel intern in het project team als extern, met de klant.

Het blanco vel papier dat de start van een project visualiseert is vaak een tikkeltje beangstigend voor designers: wat verwacht de klant? Maar vaak is het ook voor de klant een spannend moment, ook zij weten vaak niet wat hen te wachten staat. Fahey gaf hierop een aantal tips om het proces naar een gedegen interaction design te versoepelen.

Wat is het?
Krijg een helder beeld van alle betrokken partijen wat zij denken dat het project inhoud. Van projectmanager tot developer, designer tot de klant, probeer doormiddel van een aanta sessies duidelijk te krijgen at zij denken dat het is.

Wat is het niet?
Eenzelfde vraagstelling, vanuit de andere kant bekeken. Vaak geeft het andere insights dan te vragen wat het project wél zou moeten zijn.

Verzamel de ruwe data
Een veel vergeten vraag voorafgaand aan een project is: “voor wie maken we het en waarvoor gaan zij het gebruiken”? Het inzichtelijk maken van ruwe data als verwachtte bezoekers en toepassingen geven designers weer meer handvaten voor hun design.

Doe een “user persona flash mob”
Volgens Fahey met voorsprong de beste manier om je gebruikers “een gezicht te geven” voor het designteam. Door gebruikersinformatie te verzamelen (middels interviews en martkonderzoeken) en gebruiker-types te brainstormen kan men zogenaamde “micro-persona’s” maken. Deze grove persona’s kun je vervolgens filteren op terugkerende patronen zodat er een aantal persona-groepen ontstaan. Deze zijn behapbaarder voor je designers.

Geef je product een persoonlijkheid
Er voor zorgen dat je product niet een set met specificaties is, maar een persoonlijkheid heeft, zorgt voor toegankelijkheid bij het project team, de klant en uiteindelijk de eindgebruiker. Hierin heeft Fahey een medestander in Margot Bloomstein, die het zelfs een onderdeel maakte van de content strategy in haar workshop gisteren.

Maak gebruik van design thema’s
Door thema’s te gebruiken in alle stappen van het designproces (van moodboard tot IA) kan er goed worden ingespeeld op de diverse wensen van een klant. Als voorbeeld toonde Fahey een aantal moodboards die hij had gebruikt voor een klant, waarbij ze het project hadden opdeeld in het thema “emotie”. De verschillende emoties toonde verschillende moodboards en leverde dus een nieuw voorstel op.

Metaforen
Volgens Fahey is het belangrijk om metaforen te gebruiken voor veelgebruikte termen in je ontwerp. Baseer deze metaforen op hun focuspunt, bijvoorbeeld “content-centric” of “user-centric”.

Verzin je eigen woorden
Een tweede overeenkomst met de sessie van Bloomstein, op jacht naar een gedeeld vocubalair. Geef dingen een eigen naam of bedenk je eigen woorden voor functionaliteiten, activiteiten of onderdelen. Een gedeeld vocubalair zorgt voor meer begrip bij designers én de klant.

Sketching
Laat elke deelnemer aan het project schetsen. Maak er een plezierig ervaring van en betrek de klant er ook bij. Bekende interface-expert Bill Buxton gebruikt vaak de techniek waarbij iedereen 15 seconden schetst, het blad weglegt en vervolgens weer een nieuwe 15-seconden-schets maakt. Een andere techniek die steeds vaker toepast wordt is de “totale user experience”. Hierbij worden niet alleen de schermen en hun interactie geschetst, maar ook alle interactie eromheen, vaak in comic-style.

Luister naar je criticasters
Discussie rond je ontwerp is uitermate belangrijk, aldus Fahey, maar: “critisism is not data”. Blijf kritiek dus altijd in perspectief plaatsen. Fahey gebruikte een mooie quote van Diego Rodriguez om de juiste attitude te omschrijven: “Prototype as if you are right, listen as if you are wrong”

Overall had Chris Fahey een goede presentatie met schitterende voorbeelden van creatieve wireframes. Rond het ontwerpen van een goed IA is gelukkig meer dan genoeg te vertellen.

...

Verder lezen over Design

Apple’s App Store Awards 2024: dit zijn alle winnaars

Apple heeft alle winnaars bekendgemaakt van de App Store Awards 2024. 17 apps en games zijn uitverkozen die het makkelijker maken om nieuwe dingen voor elkaar te krijgen, creatief aan de slag te gaan en van dagelijkse momenten te genieten. Met hun apps en games maken de bekroonde ontwikkelaars het leven van gebruikers een stuk gemakkelijker en trekken ze wereldwijd de aandacht.

Mobile12.12.2024

Apple’s App Store Awards 2024: dit zijn alle winnaars

Wat kost een verkeersbord eigenlijk?

Je hoort wel eens dat verkeersborden of straatnaambordjes worden gestolen. Vaak door dronken jongeren, die het dan als een trofee op hun kamer hangen. Eigenlijk helemaal niet nodig, want je kunt zo’n verkeersbord ook gewoon zelf kopen.

Lifestyle05.12.2024

Wat kost een verkeersbord eigenlijk?

Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie

Een goed binnenklimaat is belangrijk voor je gezondheid en comfort. Voldoende frisse lucht en natuurlijke ventilatie zijn erg belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor dat je huis goed geventileerd blijft zonder te veel energie te verspillen? VELUX biedt een slimme oplossing met hun dakramen die niet alleen licht binnenlaten, maar ook zorgen voor optimale ventilatie.

Lifestyle29.10.2024

Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

De zomer is nu wel echt op zijn einde aan het lopen en dat betekent dat er bladeren naar beneden komen, vaker een spatje valt en het ook weer kouder wordt. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je naar binnen moet gaan en je tuin weer moet laten overnemen door de natuur. Op deze 3 manieren kun je ook in de herfst genieten van een buitenhuiskamer in je tuin.

Lifestyle23.10.2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

Apple heeft een nieuwe iPad mini onthuld, die beschikt over de A17 Pro-chip. Dit nieuwe model heeft uiteraard een compact design, komt beschikbaar in 4 kleuren en beschikt over een 8,3‑inch Liquid Retina-display. De A17 Pro-chip werkt een stuk sneller en efficiënter, zodat je zelfs de meest veeleisende dingen kunt doen. Deze chip bevat een snellere CPU en GPU, heeft een Neural Engine die twee keer sneller is dan die in de vorige iPad mini en is geschikt voor Apple Intelligence.

Gadgets15.10.2024

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch

Huawei presenteerde vorige maand vanuit Barcelona een vernieuwde line-up aan smartwatches en andere devices. Het vlaggenschip, zeker voor de Europese markt, is de Huawei Watch GT5 Pro. Een premium smartwatch die opvalt door zijn stijlvolle ontwerp en robuuste functionaliteit.

Gadgets13.10.2024

Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer