Events12.03.2010

SXSW: Margot Bloomstein over de waarde van een content strategie


sxsw-margot-bloomstein-over-de-waarde-va.jpg
sxsw-margot-bloomstein-over-de-waarde-va.jpg

Volle bak, duidelijker kan de situatie in Ballroom F op de vierde verdieping van het Austin Convention Center niet worden omschreven. De sessie van Margot Bloomstein over content strategie kan op veel belangstellig rekenen. Nadat ze haar eigen gemaakte koekjes had uitgedeelt, begon Bloomstein aan haar verhaal.

Margot Bloomstein is een van de bekendere namen als het gaat om content strategy. Ze sprak eerder op het eerste Content Strategy consortium tijdens het IA Summit en schreef diverse artikelen over het onderwerp. Merken als Timberland, Philips en Staples maakte recent nog gebruik van haar kennis en kunde.

Volgens Bloomstein is het nog altijd erg onduidelijk wat een content strategy nou eigenlijk is en voor wie het relevant is. En dat is volgens haar gek, want het is voor iedereen van toepassing. Van account-manager tot developer, allen hebben zij voordeel bij een gedegen content strategy. Allen streven zij naar hetzelfde:

– op tijd leveren
– binnen budget blijven
– gebruikers geven wat zij nodig hebben
– klanten tevreden maken en houden

-759.jpg
-759.jpg

In de kern komt het neer op een gedeeld vocabulair: vertaal de wens van de klant naar een universeel geheel zodat zowel designers, developers, managers als de klant weten wat er moet worden verteld. Bloomstein noemde het een heuse “message architecture”: “Make sure you break down the clients ‘a bit more like Apple’ in a message architecture and ensure you fully understand what they mean by those words”.

Een message architecture maakt een project behapbaarder,toegankelijker en voorspelbaarder voor klanten. Designers kunnen immers werken met realistische content in plats van pseudo-latijn in hun mock-ups, zodat visuele concepten concreter worden, designers beter weten “waarop” ze ontwerpen en dus designs in minder revisies zullen worden goedgekeurd. Bloomstein: “Face it, words are cheaper then Photoshop-compositions. A good message architecture ensures the client get’s your concept and will approve it much faster, keeping the pace in the project”.

Ook voor Interaction Designers en projectmanagers ziet Bloomstein de voordelen van een goede message architecture. Het geeft beide disciplines namelijk inzicht in wat er nou precies moeten komen. Bloomstein vroeg zich hardop af hoe men in dit vakgebied momenteel hun werk inschatten; is het natte vingerwerk of een standaard mal die op elke klant wordt toegepast? Met een goede message architecture kunnen ook deze disciplines beter anticiperen op de wens van de klant.

Is een content strategy dan niets meer dan “eerder-beginnen-met-copywriten-met-gezond-verstand”? Nee, zeg Bloomstein: “copywriting is an important part of any content strategy as to photography is important in a design. However, they do remain two completely different tasks.”

Vervolgens wees Bloomstein op het belang van een lange termijn visie in de content strategy. Er gaat teveel van de boodschap verloren op de lange termijn. Daarom zweert zij dan ook bij een Content Audit. Daarbij wordt er door een content strateeg gekeken naar de content die er nu beschikbaar is en beoordeelt hij deze op een aantal factoren:

– Hoeveelheid
– Continuiteit (structuur, lengte)
– Kwaliteit (is de content actueel, gepast en relevant?)

Afsluitend gaf Bloomstein nog een paar tips voor de “hyped” social media strategen en SEO-experts, want ook voor hen biedt een content strategy toegevoegde waarde. Er voor zorgen dat de copy van SEO-campagnes overeenkomt met de copy op de site en het mappen van de meta-content zorgt ervoor dat een site nog beter gevonden wordt door de gebruiker. Overeenstemming tussen je content op je corporate platform en je boodschap op sociale netwerken zorgt niet alleen voor meer transparantie, het zorgt er ook voor dat je de juiste mensen aanspreekt.

Hoewel de presentatie van Bloomstein wellicht niet wereldschokkend was, is het wel duidelijk dat een gedegen content strategy een positieve invloed kan hebben op een project. De aanwezigen in de zaal hadden, ook gezien de vragen achteraf, wellicht liever wat meer handvaten gehad om dit ook echt te kunnen gaan verkopen. Aan een klant, intern dan wel extern.

Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer