Events22.11.2008

Chris Anderson Free is gratis


chris-anderson-free-is-gratis.jpg
chris-anderson-free-is-gratis.jpg

Chris Anderson, de hoofdredacteur van Wired Magazine en auteur van de bestseller ‘The Long Tail’, mocht deze week het tweedaagse Creativity World Forum 2008 afsluiten in de Antwerpse Lotto Arena. Anderson brengt midden 2009 een nieuw boek op de markt onder de titel ‘Free’, waarin hij uitlegt hoe bedrijven vandaag grof geld kunnen verdienen aan het gratis weggeven van producten. Uiteraard zal ook dat boek “gratis” te krijgen zijn.

Anderson weerlegt de wereldberoemde quote van de onlangs overleden Amerikaanse Nobelprijswinnaar en econoom Milton Freedman. Die beweerde dat ‘There is no such thing as a free lunch’, maar volgens Anderson zat Friedman er op tenminste twee vlakken naast.

Gratis betekent niet altijd ‘voor niets’. Soms is het een derde partij die de rekening betaalt, zoals de talloze websites op het internet die van reclame leven terwijl de bezoeker geen factuur krijgt voorgeschoteld. Verder wordt de kostprijs van digitale activiteit steeds geodkoper. Hij noemt het voorbeeld van Yahoo, dat zijn mailgebruikers onbeperkt breedbandcapaciteit ter beschikking stelt.

Opslag, processen, bandbreedte… het wordt alleen maar goedkoper. De marginale kost om zaken op het internet te produceren en te verdelen is ongeveer nul. Of je nu één bezoeker hebt of een miljoen, je kosten blijven ongeveer gelijk. Dat betekent dat je nu kan experimenteren door zaken gratis weg te geven in de hoop er andere zaken door te kunnen verkopen. Kijk maar naar Ning, een sociaal netwerk dat 95% gratis gebruikers heeft, maar 5% die graag voor extra diensten betalen. ‘Freemium’, noemt Anderson deze formule. Bijkomend voordeel: die 5% die wel betalen zijn meestal ‘price insensitive’, dwz. De prijs is voor hen van ondergeschikt belang omdat de waarde die ze ervoor in de plaats krijgen belangrijker is.

Dan is er de ‘gift economy’, een model waarbij mensen bereid zijn gratis een bijdrage te leveren in ruil voor naamsbekendheid, reputatie en zelfexpressie. Wikipedia bijvoorbeeld, draait uitsluitend op dit soort vrijwilligers.

Uiteindelijk legt Andersonn de link naar het gamen en komt hij met 5 redenen waarom mensen wél bereid zullen zijn om voor producten te betalen:

1. om tijd te besparen
2. om risico’s te verminderen
3. voor zaken waarvan ze houden
4. voor status
5. wanneer je ze verplicht, omdat ze niet meer zonder je product kunnen

Op een vraag uit het publiek of het einde van de printmedia in zicht is, komt Anderson – die zelf een magazine uitgeeft- met een interessante analyse:

Kranten zullen verdwijnen, ik denk niet dat mijn kinderen (Anderson is 47) nog kranten zullen lezen. Papieren kranten hebben geen toekomst; ze zijn minstens 18 uur te laat en laten inkt na op je vingers. Weekbladen krijgen het moeilijk, omdat ze vaak door de actualiteit worden ingehaald. Maandbladen blijven bestaan, omdat ze lange artikels kunnen brengen en vooral een visuele taak hebben te vervullen (foto’s, design). Boeken blijven sowieso bestaan omdat het emotionele producten zijn. Niemand leest Harry Potter op zijn computer uit.’ (foto: Flickr/by Luc Van Braekel)

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Creativiteit

Disneyland Paris komt met nieuwe avondshow: Disney Tales of Magic

Disneyland Paris heeft Disney Tales of Magic aangekondigd, een gloednieuwe avondshow die vanaf 10 januari 2025 gasten meeneemt naar de meest betoverende verhalen van Walt Disney Animation Studios en Pixar Animation Studios.

Entertainment04.12.2024

Disneyland Paris komt met nieuwe avondshow: Disney Tales of Magic

Met ook Disney Music Festival
Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

Google kondigde tijdens het Cannes Lions Festival een reeks nieuwe en baanbrekende AI-tools aan die de manier waarop marketeers en creatieven werken fundamenteel kunnen gaan veranderen. Deze tools stellen marketeers in staat om nog sneller en efficiënter te werken, campagnes op maat te maken en resultaten in realtime te meten.

Technology19.06.2024

Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

Je hebt het waarschijnlijk niet door, maar YouTube gaat nu meerdere thumbnails per video testen. Het is een optie voor creators om zo meer kijkers te trekken.

Video12.06.2024

YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen

​5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen

OpenAI heeft met Sora heel interessante AI gelanceerd, hoewel het nog niet voor iedereen beschikbaar is. OpenAI heeft het wel aan verschillende visuele artiesten en filmmakers gegeven om hun ding te doen. En hun ding ded...

Online26.03.2024

​5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
Begin vast te tekenen: WK doodlen dit jaar in Amsterdam

Teken je altijd gekke poppetjes tijdens het bellen? Of steek je heel veel tijd in je tekeningen, maar dan vooral omdat ze heel groot zijn? Wat je stijl ook is, Red Bull zoekt je. Het WK doodlen strijkt dit jaar neer in A...

Events10.02.2023

Begin vast te tekenen: WK doodlen dit jaar in Amsterdam

Kunstenaars protesteren op social media tegen werkinpikker AI

We hebben allemaal veel plezier met de algoritmes van apps als Lensa en Dall-E, die nieuwe ‘foto’s’ en kunstwerken maakt geheel op basis van een paar woorden of een paar selfies. Indrukwekkend, maar niet iedereen i...

Technology26.12.2022

Kunstenaars protesteren op social media tegen werkinpikker AI

​6 AI-websites om je leven en werk veel makkelijker te maken

Heb je een foto van slechte kwaliteit die je verbeterd wil zien? Heb je iets in je handen maar geen idee hoe het heet? Wat jij niet weet, dat weet kunstmatige intelligentie wel. Nadat we vorige week al een heel fijne ses...

Online15.08.2022

​6 AI-websites om je leven en werk veel makkelijker te maken