SiH 2008: Hoe gaat SEM zich volgens Google ontwikkelen

Vorig artikel Volgend artikel
SiH 2008: Hoe gaat SEM zich volgens Google ontwikkelen

Peter van der Graaf heeft zojuist al een flinke voorzet gegeven van de trends die we in 2008 kunnen verwachten. Daarna was het Google die met Carla Yarzagaray een beeld mocht scheppen van hoe zoekmachine marketing zich gaat ontwikkelen.

Online gedrag consument
Het aantal Internet gebruikers is de afgelopen jaren flink gestegen en daarbij ook zeker de breedbandgebruikers. Dit laatste heeft gezorgd voor een 5-tal belangrijke consumenten behoeften:

  1. Entertainment
  2. Community
  3. eCommerce
  4. Communicatie
  5. Informatie

Verandering mediaconsumptie
De consument gaat tegenwoordig zelf op zoek naar content. De consument wil zelf de controle houden en dit laatste is dus ook voor de marketeer een belangrijke omslag in denken en dus ook in uiten m.b.t. marketing. Waar moet mijn klant zo meten zichtbaar zijn? 

Oorzaken informatie revolutie

Technologische drijfveren:

o       Opslagcapaciteit vergroot

o       Toegang (breedband)

o       Productie (simpeler

Menselijke drijfveren:

o       Expressie

o       Communities (contact maken)

o       Kennis

Impact op Search
Google heeft Universal Search geïntroduceerd. Dus niet alleen een lijst met zoekresultaten, maar ook foto’s, videos, nieuws, etc. In de toekomst zal de lijst met zoekresultaten alleen maar kleiner, maar zeker ook relevanter worden. Dit wordt bijv. gedaan door Personalized Search te activeren en de plaats van waar de zoekopdracht (IP) gegeven is.
Google verwacht tevens dat 2008 het jaar wordt van de Mobile Search. De technologie is er klaar voor en daarom is het wachten op de consument.

Waar groeit Search Marketing naar toe?
Er zijn een groot aantal zaken te bedenken op deze vraag wanneer je de bovenstaande zaken in acht neemt. Hieronder de, volgens Google, 5 belangrijkste ontwikkelingen.

1. Search Marketing wordt breder met nieuwe platforms als YouTube en MarktPlaats.

2. Volledige integratie met andere media als TV, radio, billboard, direct mail, bioscoop, krant, mond-tot-mond, abri, e-mail en ga zo maar door. Google werkt daarom ook aan een geïntegreerd Google ad platform. Dus eigenlijk 1 platform van waaruit alle marketinguitingen gestart en gemonitord kunnen worden.

3. Search als volwaardig distributiekanaal

4. Volledig geautomatiseerd proces. Hierbij moet gedacht worden aan integratie van het advertentiesysteem met de website van de adverteerder. Dus feeds m.b.t. het productaanbod op de site en daarop volgend het automatisch aanpassen van de marketingcampagnes m.b.t. het productaanbod.

5. Allround Analytics & Optimalisatie: websitegebruik is erg interessant, maar het automatisch optimaliseren van een website vanuit de analytics resultaten is natuurlijk een volgende stap. Ook Google is zich hiervan bewust en werkt aan de systemen om dit te bewerkstelligen.

Carla heeft duidelijk aangegeven dat Google zich steeds meer begint te richten op de consument én hoe de marketeers daarop moeten reageren. Google probeert hierin de marketeers te helpen met de advertentie- en analyticssystemen die nu aangeboden worden en in de toekomst worden aangeboden. Maar goed het is natuurlijk altijd nog de vraag in hoeverre SEM, analytics en website optimalisatie zich laten automatiseren.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies