Na de aftrap van Ronnie Overgoor is het Peter van der Graaf die het volle Media Plaza toespreekt onder de titel Zoekmachine Up-date. Uit een inventarisatie van het publiek is het duidelijk dat het 50/50 is m.b.t. het ‘soort’ aanwezigen: Bureaus of zelfstandige ondernemers.
Peter geeft tijdens zijn drie kwartier een uiteenzetting van
Na de aftrap van Ronnie Overgoor is het Peter van der Graaf die het volle Media Plaza toespreekt onder de titel Zoekmachine Up-date. Peter begon met een inventarisatie van het publiek en het is duidelijk dat het 50/50 is m.b.t. het ‘soort’ aanwezigen: Bureaus oen zelfstandige ondernemers.
Peter geeft tijdens zijn drie kwartier een uiteenzetting van wat zoekmachinemarketing is en wat het voor een bedrijf kan betekenen. Een goede basis voor de aanwezige ondernemers die SEM nog in-house doen.
De overige spreektijd is besteed aan een onderzoek, uitgevoerd door Peter van der Graaf zelf, naar de SEM trends voor 2008. Het onderzoek is uitgevoerd d.m.v. het interviewen van een 20-tal mensen uit de SEM-branche. Hieronder een samenvattng van de trends:
Veranderde klant:
– Toenemende betrokkenheid
– Hoger kennisniveau
– Geïntegreerde marketingaanpak
– Meetbaarheid van inspanning en resultaat
Nieuw marktpotentieel:
– Buitenlandse klanten
– Kleinere partijen met grotere budgetten
– Lokale ondernemers
– Integratie bijzondere resultaten (maps, video, afbeeldingen, nieuws, enz)
Veranderende rol bureaus:
– Verschuiving van techniek naar marketing
– Webbouwer begint search te snappen
– Opleiding en begeleiding (inhouse SEM)
Veranderende marktverhouding:
– Top-500 kiest ook voor kleinere bureaus (aandacht, service en maatwerk)
– Meer vraag naar volledige online marketing
– Meer samenwerking (bureaus onderling en overnames door mediabedrijven)
– Nieuwe bureaus met bestaande experts
Tekort aan goede mensen:
– Groeiende vraag in 2008
– Geen specifieke opleidingen
– Detachering
– Kennis is zeer waardevol
Ontwikkeling in SEA
– Afschaffng van Best Practise Funding (BPF)
– Hogere biedprijzen
Ontwikkeling in SEO
– Meer volgens zoekmachine richtlijnen
– Betere herkenning van natuurlijke tekst door zoekmachines
– Optimalisatie voor search verticals
Wat brengt 2008???
– Mobiel zoeken?
– Betere personalisatie?
– Audio search?
Duidelijk een enorme lijst met mogelijke trends voor 2008. Erg interessant om eind 2008 nog eens terug te kijken naar deze lijst.
Straks meer over de toekomst van SEM door Google.