Events31.01.2008

SiH 2008: Zoekmachinemarketing up-date


sih-2008-zoekmachinemarketing-up-date.jpg
sih-2008-zoekmachinemarketing-up-date.jpg

Na de aftrap van Ronnie Overgoor is het Peter van der Graaf die het volle Media Plaza toespreekt onder de titel Zoekmachine Up-date. Uit een inventarisatie van het publiek is het duidelijk dat het 50/50 is m.b.t. het ‘soort’ aanwezigen: Bureaus of zelfstandige ondernemers.

Peter geeft tijdens zijn drie kwartier een uiteenzetting van

Na de aftrap van Ronnie Overgoor is het Peter van der Graaf die het volle Media Plaza toespreekt onder de titel Zoekmachine Up-date. Peter begon met een inventarisatie van het publiek en het is duidelijk dat het 50/50 is m.b.t. het ‘soort’ aanwezigen: Bureaus oen zelfstandige ondernemers.

Peter geeft tijdens zijn drie kwartier een uiteenzetting van wat zoekmachinemarketing is en wat het voor een bedrijf kan betekenen. Een goede basis voor de aanwezige ondernemers die SEM nog in-house doen.

De overige spreektijd is besteed aan een onderzoek, uitgevoerd door Peter van der Graaf zelf, naar de SEM trends voor 2008. Het onderzoek is uitgevoerd d.m.v. het interviewen van een 20-tal mensen uit de SEM-branche. Hieronder een samenvattng van de trends:

Veranderde klant:
 – Toenemende betrokkenheid
 – Hoger kennisniveau
 – Geïntegreerde marketingaanpak
 – Meetbaarheid van inspanning en resultaat

Nieuw marktpotentieel:
 – Buitenlandse klanten
 – Kleinere partijen met grotere budgetten
 – Lokale ondernemers
 – Integratie bijzondere resultaten (maps, video, afbeeldingen, nieuws, enz)

Veranderende rol bureaus:
 – Verschuiving van techniek naar marketing
 – Webbouwer begint search te snappen
 – Opleiding en begeleiding (inhouse SEM)

Veranderende marktverhouding:
 – Top-500 kiest ook voor kleinere bureaus (aandacht, service en maatwerk)
 – Meer vraag naar volledige online marketing
 – Meer samenwerking (bureaus onderling en overnames door mediabedrijven)
 – Nieuwe bureaus met bestaande experts

Tekort aan goede mensen:
 – Groeiende vraag in 2008
 – Geen specifieke opleidingen
 – Detachering
 – Kennis is zeer waardevol

Ontwikkeling in SEA
 – Afschaffng van Best Practise Funding (BPF)
 – Hogere biedprijzen

Ontwikkeling in SEO
 – Meer volgens zoekmachine richtlijnen
 – Betere herkenning van natuurlijke tekst door zoekmachines
 – Optimalisatie voor search verticals

Wat brengt 2008???
 – Mobiel zoeken?
 – Betere personalisatie?
 – Audio search?

Duidelijk een enorme lijst met mogelijke trends voor 2008. Erg interessant om eind 2008 nog eens terug te kijken naar deze lijst.

Straks meer over de toekomst van SEM door Google.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

...

Verder lezen over Trends

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent. Nederlanders omarmen daarbij unieke reistrends die we in 2025 steeds vaker gaan zien.

Online26.11.2024

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Verder lezen over Zoekmachine

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

Enerzijds omdat jongeren bijvoorbeeld al vaker zoeken via social media zoals TikTok en Instagram, maar binnenkort ook omdat AI-bonzen zich er nu mee gaan bemoeien.

Search01.11.2024

ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

Zoek jij ooit wel eens iets op een andere zoekmachine dan die van Google? We achten de kans klein. Google is zelfs een monopolist geoordeeld.

Search06.08.2024

Googles zoekmachine is een monopolie, oordeelt rechter

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie