Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
De streamingdienst Spotify heeft vandaag bekendgemaakt dat het 381 miljoen gebruikers heeft, waarvan er 172 miljoen betalen. Dat zijn gigantische aantallen voor een leuk idee uit Scandinavië. Maar dat dat aantal zo hoog is, komt niet omdat er ooit een goed idee was.
Disruptive dienst
Als je kijkt naar de oorsprong van Spotify, dan kun je stellen dat de app nog steeds veel in zich heeft wat het in eerste instantie zo populair maakte. Het werd opgericht in een tijd dat smartphones normaler werden én we nog steeds veel muziek (illegaal) downloadden. Ondertussen ontwikkelde de netwerktechnologie voor telefoons zich door en zo kon Spotify worden uitgevonden: niet meer downloaden maar streamen. Wel betalen, maar niet per nummer.
Dat was echter niet het enige wat Spotify zo succesvol maakte. Net als bij veel social media is het all about the algorithm. Spotify wist namelijk precies hoe het mensen hooked kon maken aan de streamingdienst: door veel mogelijkheden te bieden om nieuwe muziek en artiesten te ontdekken. Luister je dit? Dan vind je dit ook vast leuk. Het is er trots op: niet voor niets gaan de jaarlijstjes van Spotify, Wrapped, vaak over hoeveel artiesten je dat jaar weer hebt ontdekt.
Spotify en innovatie
Op zich is dit al een reden voor zoveel mensen om een abonnement op de streamingdienst te nemen, maar er is meer. Wat Spotify namelijk ook heel slim doet, dat is innoveren. Het organiseert speciale Spotify-sessions waarbij artiesten exclusief hun nummers vertolken op intieme wijze, het werkt de laatste tijd veel aan nog meer persoonlijke playlists om muziek te luisteren en te ontdekken waar je van houdt en het zet hoog in op podcasts, die al jaren weer flink aan terrein winnen. Het investeert in podcastplatforms en beroemdheden die hun podcasts exclusief voor Spotify opnemen.
Kortom, het succes van Spotify zit hem in zijn bereidheid om te investeren in meer mogelijkheden om nog meer klanten te binden. En juist omdat je gemakkelijk een hele playlist in elkaar zet, heb je er binnen de kortste keren een heleboel gemaakt. Perfect voor het streamingplatform, want hierdoor blijf je plakken. Je hebt immers geen zin om al die nummers weer te gaan zoeken en playlists te maken op een ander platform.
Wrapped-jaarlijst
Enerzijds trekt het dus mensen aan, anderzijds houdt het mensen bij zich. Het afgelopen kwartaal zijn er 16 miljoen abonnees bijgekomen, waarvan 7 miljoen betalende klanten. Als Spotify blijft doorinnoveren en de goede keuzes maakt, zal dat alleen nog maar groeien. Zeker nu het in Azië meer actief is, want juist daar laat het enorm veel groei zien. De komende tijd zal Spotify vaker voorbijkomen in de media, want het is met het einde van het jaar in zicht ook weer die tijd van het jaar voor de veelbesproken Wrapped-jaarlijsten die het altijd goed doen op social media.
Fotocredits: Leemurry01
Verder lezen over Music
Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Entertainment12.09.2024
8 momenten van de MTV VMA’s 2024 die je niet wil missen
Gadgets05.09.2024
Dit zijn de Bowers & Wilkins Pi6 en Pi8 True Wireless in-ear hoofdtelefoons
Entertainment04.09.2024
Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland
Entertainment03.09.2024
Mysteryland sluit af met een spectaculaire show: 600 drones verlichten de hemel
Eindshow met drones, vuurwerk, 3D-video, licht, muziek en zangOnline23.08.2024
Spotify Shuffle is bij sommige mensen stuk
Events22.08.2024
Zijn concertkaartjes die je niet kunt overdragen wel toegestaan?
Mobile19.08.2024
10 redenen om geen video’s te maken tijdens een concert
Verder lezen over Spotify
Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Entertainment04.09.2024
Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland
Online30.08.2024
Spotify Connect werkt niet meer goed op de iPhone
Online23.08.2024
Spotify Shuffle is bij sommige mensen stuk
Mobile15.08.2024
Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen
Online19.07.2024
Apple stelt dat Spotify niet meer innoveert
Online13.06.2024
Spotify HiFi kost waarschijnlijk 4 tot 5 euro extra per maand
Entertainment11.06.2024
Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify
Verder lezen over Streaming
Entertainment03.09.2024
16 september nieuwe Netflix Geek Week: dit kun je verwachten
Entertainment03.09.2024
Netflix komt met betere vertalingen voor zijn films en series
Entertainment02.09.2024
SkyShowtime toont nieuwe beelden van Yellowstone
Entertainment22.08.2024
Disney+ wordt fiks duurder in Nederland, maar er is hoop
Gaming22.08.2024
Twitch wordt duurder in de mobiele app
Entertainment26.07.2024
Amazon Prime Video wil je meer laten kopen op de streamingdienst
Entertainment17.07.2024
Disney wil Disney+ verslavender maken en doet Netflix na
Entertainment28.06.2024