Sommige mensen kunnen er niet tegen dat Spotify Wrapped maar over 10 maanden gaat: het ‘meten’ zou namelijk stoppen op 31 oktober. Voor die mensen, maar ook voor wie niet elke keer weer een jaar wil wachten op zijn Wrapped, komt de streamingdienst met een wekelijkse Wrapped.
Sommige social media-gebruikers vragen zich hardop af wat dan nog het idee van de jaarlijkse Wrapped is, maar over het algemeen zijn mensen er blij mee. Het plan van Spotify is om met een wekelijkse rapportage te komen van je favoriete nummers en artiesten van dat moment. Het is een mini-Wrapped omdat je te zien krijgt waar je het meest naar hebt geluisterd. Je krijgt overigens niet een overzicht van een week, maar van vier weken, al is wel uiteengezet hoe het per week verschilt.
Je kunt de resultaten op sociale media delen en dat is niet gek: het is een van de redenen waarom mensen Spotify nemen, ze zien tijdens Wrapped ineens allemaal leuke lijstjes en statistieken gedeeld worden op socials en willen dat ook. Nu kan dat dus nog vaker voorkomen. Je kunt er onder andere in zien welke nieuwe artiesten je hebt ontdekt, welke bijzondere momenten er te melden zijn en welke mijlpalen je hebt bereikt. Het voordeel is dat Spotify dit ook voor gratis gebruikers mogelijk maakt, in tegenstelling tot veel nieuwe opties die de laatste tijd juist alleen voor Premium-gebruikers beschikbaar kwamen.
Je komt bij je wekelijkse Wrapped via je profielpagina (door op je profielfoto te tikken linksbovenin de app). Het heet ook geen mini-Wrapped: Spotify noemt het Listening Stats, ook in de Nederlandse versie van de app. Op dit moment zien wij het wel al in onze app en valt het extra op door een blauw woordje ‘Nieuw’ erbij. Je kunt meteen zien wat je het meest hebt geluisterd tussen 3 en 9 november, tussen 27 oktober en 2 november en verder terug. Het gaat bij ons terug tot 6 oktober, wat klopt, want dat is 4 weken. Hieronder zie je hoe het eruitziet:
In ieder geval is het leuk om te zien wat je zoal hebt geluisterd in een bepaalde periode. Onder die bijzondere momenten die je ziet, is bijvoorbeeld dat je een van de eerste 10.000 mensen was die een bepaald nummer hebben geluisterd. Of dat je een bepaald nummer 12 keer hebt afgespeeld in een heel korte tijd. Je ziet ook dat je zoveel procent van de luistermomenten op Spotify een bepaalde playlist hebt geluisterd. Het zijn leuke dingen die Spotify ongetwijfeld verder zal uitbreiden, en die het de moeite waard maken om regelmatig een kijkje te nemen in deze Listening Stats.