Spotify gaat lekker: flinke groei in abonnees

Spotify gaat lekker: flinke groei in abonnees

Vorig artikel Volgend artikel

Streamingdienst Spotify doet het goed. Het heeft maandelijks gemiddeld 433 miljoen actieve gebruikers. Dat is een groei van 19 procent vergeleken bij een jaar geleden. Het gaat hierbij om algemene gebruikers.

188 miljoen betalende abonnees

Qua betaalde gebruikers heeft de muziekdienst nu 188 miljoen appgebruikers, maar de rest luistert gratis. Dat laatste wordt je ook vrij makkelijk gemaakt: je kunt gewoon luisteren, alleen hoor je af en toe een reclame tussendoor. Nu zijn die reclames natuurlijk niet geweldig en willen ze wel eens in herhaling vallen, je hebt wel toegang tot miljoenen nummers van de grootste en kleinste artiesten.

Daarnaast heb je met een gratis account minder keuze in wat er wordt geluisterd en in het aanmaken van playlists. Hierdoor is een betaald account een populaire keuze: zo kun je je perfecte sportplaylist maken en luisteren zonder daarbij te worden gestoord door commerciële boodschappen.

Veel gebruikers voor Spotify

In de kwartaalcijfers over het tweede kwartaal geeft Spotify aan dat het nog nooit zoveel gebruikers nieuw kon verwelkomen in het tweede kwartaal. Vooral in Europa is Spotify een populaire keuze gebleken: 32 procent komt uit dat werelddeel. Gevolgd door Noord-Amerika en Latijns-Amerika, die beiden 22 procent zijn. De overige 24 procent is de vertegenwoordiging van de rest van de wereld.

Het is logisch dat Spotify in Europa zo populair is: het vindt er zijn oorsprong. Het bedrijf begon ooit als een kleine startup in Zweden en wist al gauw te zorgen voor een gigantische verandering in de muziekwereld. Sowieso heeft het internet hierin veel veranderd, zoals we laatst al schreven over nummers die viral gaan op TikTok en vervolgens artiesten groot maken op Spotify.

Luisterboeken en podcasts

Spotify wil meer gaan doen met luisterboeken en focust daarom nu op die tak van sport. Ondertussen breidt het ook nog steeds zijn podcastaanbod uit. Zo heeft het 4,4 miljoen podcasts in zijn aanbod en dat is een goudmijntje voor de Zweden. Hierin zitten namelijk wel advertenties, ook als je een premium-account hebt. Hoeveel mensen er dan toch naar die podcasts luisteren, daarover doet het wat geheimzinnig. Wel zegt het dat het percentage dubbele cijfers heeft, wat eigenlijk vrijwel niets zegt.

In ieder geval harkte het bedrijf in totaal 360 miljoen euro binnen met advertenties in slechts één kwartaal tijd. Ook dat is een fikse groei: 31 procent meer dan het tweede kwartaal van 2021. Dit alles had een goede invloed op de omzet: die steeg tot 2,9 miljard euro (een kwart meer op jaarbasis). Toch gaat niet alles over rozen: het verlies van Spotify was 194 miljoen euro, wat vooral te wijten is aan hoge personeelskosten en flinke advertentiekosten. Dat laatste is vooral bedoeld om de familieabonnementen aan te prijzen en de duo-abonnementen voor koppels (soms tot irritatie aan toe).

Publiciteit

Een verlies, maar ook flinke winst en groei en dat moet uiteindelijk goed voelen voor het bedrijf, dat de afgelopen tijd toch veel onder vuur lag om onder andere de Joe Rogan-podcast. Het is echter de vraag of dat ze wel zo negatief heeft beïnvloed. Het lijkt een kwestie van: even bad publicity is good publicity te zijn.

Car Thing is niet meer

Even los van de abonneecijfers heeft Spotify nog iets anders bekendgemaakt, namelijk dat zijn apparaatje om in de auto een betere Spotify-luisterervaring te krijgen zal verdwijnen. In ieder geval stopt de productie omdat er simpelweg niet genoeg vraag naar was. Niet heel verbazingwekkend: veel mensen gebruiken bijvoorbeeld Android Auto of Carplay om naar muziekvan de app te luisteren in de auto.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven,...