Lewis Hamilton probeerde een stoeltje bij Red Bull te scoren

Lewis Hamilton probeerde een stoeltje bij Red Bull te scoren

Red Bull baas Horner onthult contacten met de Britse coureur

Vorig artikel Volgend artikel

Dit weekend staat alweer de laatste Formule 1 Grand Prix van het jaar op de kalender. Over een echte traditie kunnen we nog niet spreken, maar de afgelopen jaren, en dat is ook het plan voor de komende jaren, wordt de laatste race altijd in Abu Dhabi gereden. Daar waar Max Verstappen in 2021 tijdens een enerverende race met een nogal controversiële slotfase, in de laatste ronde zijn eerste WK-titel veroverde. Nog steeds wordt daar door veel fans van Hamilton schande over gesproken en her en der duiken langs circuits ook nog steeds fans op met spandoeken waarop staat dat zij vinden dat die eerste WK-titel van Max eigenlijk de achtste van Lewis is. Goed, die discussie is inmiddels wel passé.

Team Hamilton benaderde Red Bull al meerdere keren

In aanloop naar de laatste Grand Prix van dit seizoen heeft Red Bull baas Christian Horner in een interview met de Daily Mail een bijzondere onthulling gedaan. Hij zegt namelijk dat het management van Lewis Hamilton in de loop van dit jaar, voordat de Brit zijn contract bij Mercedes met twee jaar verlengde, meerdere keren contact hebben opgenomen met Red Bull. Niet omdat ze nog steeds verbolgen waren over het slot van het WK in 2021, maar omdat ze een poging wilden doen om Lewis bij Red Bull onder de pannen te krijgen. Horner zegt tegen de Britse krant ook dat het niet de eerste keer was, dat er contact was tussen Red Bull en het team rondom Hamilton.

“We hebben regelmatig gesproken over de mogelijkheden om Lewis te contracteren”, aldus Horner. “Zij (Hamilton’s management, red.) hebben de afgelopen jaren meerdere keren contact met ons opgenomen. Ook eerder dit jaar nog, om te vragen of wij interesse hadden.” Daarnaast weet Horner ook te melden dat het team van Hamilton dit jaar ook met John Elkann van Ferrari enkele serieuze gesprekken gevoerd heeft om de coureur aan een stoeltje bij dat team te helpen.

Over de kans dat Hamilton naar Red Bull zou komen is Horner ook duidelijk. ‘Ik zie Max en Lewis niet in één team samenwerken. En wij zijn 100 procent tevreden met de coureurs die we nu hebben.”

UPDATE (07u05): Lewis Hamilton werd gisteravond in Abu Dhabi gevraagd naar de onthullingen van Horner. Hamilton gaf daarin aan dat hij al jaren niet meer met de Red Bull baas gesproken heeft. Ook zou dit jaar niemand van zijn management contact opgenomen hebben met Horner. Tijdens de traditionele pre-race persconferentie werd ook Verstappen om een reactie gevraagd. "Het heeft toch geen zin om dit soort verhalen te verzinnen", doelend op de uitspraken van Horner.

Hamilton
“We hebben regelmatig gesproken over de mogelijkheden om Lewis te contracteren”, aldus Red Bull baas Christian Horner.

Goed voor de sport?

De kans is dus voorlopig nihil dat Max Verstappen en Lewis Hamilton ooit als teammates in de Formule 1 actief zullen zijn. Op zich is dat voor de sport wel jammer, want het zou toch geweldig zijn wanneer de twee beste coureurs van de afgelopen tien jaar in dezelfde auto tegen elkaar zouden racen. Dan kon de discussie wie nu de betere van de twee is, voor eens en voor altijd, beslecht worden.

In de praktijk is het echter precies zoals Horner zegt. ‘Dat zou niet werken omdat de dynamiek niet zou kloppen.’ Het is een cliché, maar twee kapiteins op één schip, dat kan gewoon niet. Dat is ook precies de reden dat vrijwel alle Formule 1 teams een duidelijke eerste en een tweede rijder hebben. Natuurlijk, die krijgen op papier beiden hetzelfde materiaal en, zeker aan het begin van het seizoen, dezelfde kansen, maar als puntje bij het paaltje komt dan zal er altijd een nummer 1 en een nummer 2 zijn.

De geschiedenis heeft daarvoor al vele keren het bewijs geleverd. De vader van Max, Jos Verstappen, ervoer dat zelf aan den lijve toen hij naast Michael Schumacher bij Benetton reed. Meer recentelijk zagen we dit ook bij Valtteri Bottas, die jarenlang de tweede viool moest spelen bij Mercedes. En op dit moment hebben we natuurlijk Max en Checo waar ook een hele duidelijke hiërarchie geldt.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...