Het wil nog niet zo vlotten met 'cord-cutting'

Het wil nog niet zo vlotten met 'cord-cutting'

Er worden, ondanks de groei van het aantal sVOD-abonnees, nauwelijks tv-abonnementen opgezegd.

Vorig artikel Volgend artikel

Ik hoor al jaren mensen roepen dat ze niet, of nauwelijks, nog naar lineaire tv kijken. Netflixen en kijken wanneer je dat zelf wilt, via een Video on Demand dienst, heeft de toekomst. ‘Ik zeg mijn tv-abonnement op’, is een ‘belofte’ die ik al honderden keren gehoord heb. Best vaak, als je bedenkt dat ik een relatief kleine vrienden- en kennissenkring heb. Toch blijkt uit marktcijfers dat nog niet iedereen, of beter gezegd bijna niemand, in Nederland zijn of haar tv-abonnement ook écht opzegt. Althans, als je kijkt naar de ‘televisie-cijfers’ in de Telecommonitor (pdf-link) van de ACM. In de praktijk wordt dus nog maar weinig aan, ‘cord-cutting’ – het opzeggen van je (kabel) tv-abonnement – gedaan.

Totaal aantal tv-aansluitingen daalt nauwelijks

Op dit moment (Q2 2021) telt Nederland ruim 7,35 miljoen tv-abonnementen. Anderhalf jaar geleden waren dat er nog 7,46 miljoen. Een daling van amper 110.000 abonnementen. Niet echt de mate van ‘cord-cutting’ die je op basis van de hype rondom alle streaming diensten, zou mogen verwachten, toch?

Dat is ook te zien als we kijken naar de verhouding tussen opzeggingen en nieuwe abonnementen. Tussen Q1 2020 en Q1 2021 lag het percentage opzeggingen maar net, enkele tienden procentpunten, boven dat van de nieuwe abonnementen. Sterker nog, in het tweede kwartaal van dit jaar waren er zelf meer nieuwe tv-abonnees dan opzeggingen.

Voor de duidelijkheid, de cijfers over tv-abonnementen die de ACM publiceert houden geen rekening met de sVOD diensten. Het is dus niet zo dat in die cijfers ook de abonnementen op Netflix, Amazon Prime, NLZiet etc meegeteld worden.

TV-abonnementen
Het aantal TV-abonnementen daalt nauwelijks (Bron: ACM Telecommonitor Q2 2020)

We houden (voorlopig) ook het tv-abonnement

Hoewel we dus nog steeds niet massaal onze tv-abonnementen opzeggen, groeien de klantenbestanden van streaming diensten ook als kool. Het kan dus bijna niet anders dan dat verreweg de meeste mensen een abonnement op een of meerdere streaming diensten, zoals Netflix, Disney+, Videoland, Amazon Prime en Apple TV, afsluiten naast hun standaard tv-abonnement, en niet als vervanging. Of ga ik nu te kort door de bocht? Ik denk het niet.

Bovendien zijn er nog genoeg redenen om het ‘ouderwetse’ tv-abonnement nog niet op te zeggen. Ten eerste springen providers als Ziggo, KPN en T-Mobile ook steeds meer in op de trend dat we films, series en docu’s willen kijken op de momenten dat het ons uit komt, en niet omdat het op een bepaalde dag en tijdstip uitgezonden wordt. Daarnaast worden sVOD-diensten steeds vaker in een package-deal verkocht, waardoor ze voordeliger zijn. Denk aan live sport bij Ziggo en ‘gratis’ Eredivisie Live bij tv-abonnementen van sommige andere aanbieders. Om nog maar te zwijgen over de kosten waar je tegenaan loopt als je straks 5, 10 of misschien wel 15 sVOD-abonnementen moet afsluiten om alles te kunnen kijken. Daar zijn wel weer oplossingen voor – regelmatig switchen tussen de aanbieders – maar toch.

Ik denk overigens wel dat de lineaire tv zoals we die nu nog kennen uiteindelijk zal verdwijnen, maar dat betekent nog lang niet dat we dan ook allemaal ons tv-abonnement opzeggen. De nieuwe manier van tv-kijken betekent eerder het einde van het traditionele omroepbestel, maar dat is een compleet andere discussie.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies