Gaat Jinek het ook winnen van Netflix

Gaat Jinek het ook winnen van Netflix

En hoe gaat het straks met de concurrentie van Op1

Vorig artikel Volgend artikel

Het is dat wat niemand weet. Jinek versus Netflix, een stomme vergelijking of is het juist dat wat we niet mogen weten, en is Netflix misschien wel de grootste concurrent van iedere talkshow. Duidelijk is dat de late night talkshows een onderwerp zijn geworden. Humberto werd om welke reden dan ook af geserveerd, Twan Huys bakte er niets van, Art Rooijakkers leek ook niet geschikt en Beau mocht het proberen, Pauw leek nergens last van te hebben, Wilfred en Hélène Hendriks zakten ver door de ondergrens en dan is er Eva Jinek nog. Is zij de koningin en maakt het geen mallemoer uit op welke zender zij zit? Jinek is Jinek: snel, direct en kwetsbaar. Haar X-factor is gewoon hoger dan die van de concurrentie.

Maar even terug naar de vraag of Jinek het wint van Netflix. Er worden geen cijfers bekend gemaakt over hoeveel mensen er zijn afgestemd op de meest populaire betaalzender in Nederland (en waar nog meer op de wereld). En dan vooral later op de avond. De populariteit van betaalzenders snoept kijkers af van iedere zender in Nederland. We Netflixen en bingen er nu eenmaal op los. Kijkcijfers zijn er niet, net als je niet mag weten wat op dit moment de meest bekeken series zijn. Maar als gisterenavond tegelijkertijd met Jinek het vierde seizoen van de Spaanse hitserie La Casa de Papel was geprogrammeerd, zou dit wel degelijk van invloed zou zijn geweest op de kijkcijfers van Jinek.

Het is te makkelijk om te roepen dat dat nergens op gebaseerd is maar iedereen kan zijn meting doen door te vragen: Waar keek jij gisterenavond naar later op de avond? Vier streepjes zijn voldoende: nergens naar, Netflix, Jinek, iets anders. Het aantal streepjes bij Netflix blijft het meest boeiend omdat de betaalzender waarschijnlijk de enige echte concurrent is van la Jinek.

Jinek: de eerste aflevering

Gisterenavond was het duidelijk warm draaien. En dat is spannend. Hoe is de eerste show en zijn er genoeg boeiende gasten? Ongetwijfeld zal Eva vanochtend uitkijken naar de kijkcijfers. Het is een fenomeen die cijfers. Alles is waarschijnlijk al geroepen op social media. Die tafel was veel te vol, Carlo Boszhard was een complete mismatch maar misschien was hij wel het wisselgeld voor een reclameloze uitzending. Martijn de Koning is niet leuk, zijn show was niet leuk dus was het ook niet leuk voor hem om hier te zitten. En daar is allemaal niets nieuws aan. Eva Jinek was als vanouds.

De eerste uitzending zal geen maatstaf zijn. Volgende week is het veel spannender, dan begint ook de concurrentie op de publieke omroep die ongetwijfeld zal worden geplugd door programma’s als DWDD.

Dat wat niemand weet, het aantal kijkers naar Netflix heeft geen podium op tv. Hier zijn het blogs, websites, Facebook-groepen, Twitter (sociale media) en de zender zelf die je persoonlijke kijkgedrag analyseert en adviezen geeft met kijktips. Jinek heeft geen concurrentie, Pauw is gone en alles wat daarna komt heeft het nakijken. Jinek heeft echt meer concurrentie van Netflix maar goed dat is slechts een aanname omdat niemand het weet, of toch.

Kijkcijferrecord 1e aflevering Jinek bij RTL

Update 4 januari: Het debuut van Eva Jinek bij RTL 4 heeft voor een absoluut kijkcijferrecord gezorgd. Maar liefst 1.7 miljoen mensen keken naar de eerste aflevering. Daarmee scoort ze zelfs beter als The Voice of Holland. De publieke omroep doet het waarschijnlijk duizelen.

Jinek verslagen door Op1, aantal kijkers nog net niet gehalveerd

Update 6 januari: De eerste dag waarop naast JInek ook de publieke omroep start met hun talkshow op de late avond. Iedere dag van de week gepresenteerd door een ander duo. Nu is het de beurt aan Jinek & Co om zich achter de oren te krabbelen. Het aantal kijkers is nog net niet gehalveerd maar er zijn wel ruim 700 duizend kijkers die niet hebben gekozen voor Jinek. De winnaar is de publieke omroep want naar de eerste uitzending van Op1, gisteravond gepresenteerd door het duo Willemijn Veenhoven en Erik Dijkstra, keken maar liefst 1.092.000 kijkers.

Het is voor de eerste keer dat zowel de NPO 1 als RTL 4 beide talkshows gelijktijdig uitzenden. Al na de eerste dag lijkt er nu ook een strijd te ontstaan wie als eerste start met de uitzending. Wordt vervolgd.

Photo credits William Rutten/RTL

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies