Automotive21.08.2020

Wat je weten moet als je elektrisch gaat rijden


Het is het dilemma voor de meeste autobezitters. Krijgt mijn toekomstige auto een stekker? En wat zijn dan de consequenties? Je eerste uitdaging heeft te maken met de keuze van het automerk. Heeft jouw zo geliefde automerk inmiddels ook al nieuwe modellen die voorzien zijn van een stekker? Of stap je af van je geloof en kies ja na al die jaren toch voor een ander automerk?

De keuze die je parallel maakt is of je volledig elektrisch wilt rijden of dat je een tussenstap maakt en kiest voor een plug-in hybride uitvoering. In beide gevallen heb je een stekker. De discussie gaat bij 100% elektrische auto’s helaas bijna altijd over de ‘range’. In goed Nederlands is er maar één vraag, ‘Hoeveel kilometers kent’ie rijden zonder op te laden?’. Die vraag lijkt te vaak zo belangrijk dat het alle andere overwegingen vrijwel tenietdoet.

Als de range iets is wat tussen je oren zit, dan kies je beter niet voor 100% elektrisch rijden. Dan is een plug-in Hybride het beste alternatief. Dit is immers al een stuk schoner dan fossiel rijden: een aanzienlijk lager brandstofgebruik en in sommige gevallen een groot deel van de dagelijks af te leggen afstand in volledig elektrische modus. Bij een Hybrid zonder stekker gaat het alleen om zuiniger rijden en een mogelijke een lagere aanschafprijs.

Hoeveel kilometer kun je rijden met een volle batterij?

Maar laten we eerst inzoomen op 100% elektrisch rijden. De range (bereik in aantal km’s) drukt de auto-industrie uit in WLTP-kilometers. Een neutrale meeting die een ideaal plaatje aangeeft hoeveel kilometers elektrische auto’s met een volle batterij kunnen rijden. Het is een getal waar je eigenlijk in praktijk weinig mee kunt en wat je al helemaal niet als normatief moet beschouwen. Bij normaal gebruik (inclusief met comfort, kachel, airco en meer) ga je bij lange na niet halen wat die WLTP-kilometers je willen doen laten geloven. Automerken hebben daar moeite mee en willen je graag laten geloven dat de werkelijkheid echt wel dicht in de buurt komt. Alsof dat ooit bij een benzine uitvoering (vergeet ook lpg-installaties niet) een issue was. De range is handig om te weten en kan je keuze in sommige gevallen bepalen. De basis is vooral je volle verstand gebruiken en je vooral niet laten leiden door emotie.

Laadmogelijkheden maken het verschil

De range lijkt normatief te zijn maar is dat niet. Wat eigenlijk veel belangrijker is, zijn de laadmogelijkheden vanaf je vertrekpunt tot aan je bestemming. Beide bepalen in grote mate het (on)gemak van het bereik van je elektrische auto. Wie vanaf huis altijd met een volle batterij kan vertrekken heeft sowieso het maximale bereik. En hier heb je misschien net zo’n relevante vraag met betrekking tot de aanschaf van een elektrische auto. Kun je thuis opladen, heb je een oprit of plaats je je lader (1-fase of 3-fase maakt ook nog een verschil) aan de muur? Woon je in een stedelijke omgeving en heb je de mogelijkheid niet om deze te plaatsen waardoor je afhankelijk bent van laadpunten in de buurt en zijn deze altijd vrij of is het dringen om een plaatsje. Als dit allemaal een big-issue is, dan lijkt de keuze om 100% elektrisch te rijden wellicht niet de meest verstandige keuze voor de korte termijn.

Een range van 340 km in de Peugeot e-208
Een range van 340 km in de Peugeot e-208

Beschikbaarheid van laadpalen

Hetzelfde geldt bij zakelijk gebruik en denk daarbij ook aan de plek waar je tijdens werktijd je auto kunt parkeren. Ook hier is de aanwezigheid van een laadpaal redelijk essentieel. Zeker als de afstand te groot is om met een volle lading op en neer te rijden. Laadpunten, snelladers en beschikbaarheid bepalen veel meer het gemak van elektrisch rijden dan die zo gewraakte range. Bedenk dat wij in een mini-landje wonen. In Noorwegen rijden relatief gezien de meeste elektrische auto’s: een uitgestrekt land met andere afstanden dan dat wij die kennen. Sowieso zorgt de overheid daar voor ondersteuning en zij stimuleren het duurzaam rijden. En dat is alleen maar mogelijk door een fantastische infrastructuur die ervoor zorgt dat je overal in ruime mate laadfaciliteiten hebt. In dat geval is de range al helemaal geen onderwerp.

Beschikbare laadpalen in Breda via Google Maps
Beschikbare laadpalen in Breda via Google Maps

Software en privacy

Ale je elektrisch gaat rijden krijg je nog met een ander fenomeen te maken. Noem het rijders intelligentie. Kun je zelf exact bepalen wat het meest efficiënte laadschema is voor jouw specifieke rijgedrag. Kun je op basis van je resterende batterijvermogen en de mogelijke beschikbaarheid van laadpalen vooraf bepalen waar je aan de stekker gaat. Er zijn nitwits die dat claimen. Maar in praktijk kan het net allemaal even anders zijn. Uiteindelijk denkt men vooral in slechts één dimensie. Kom ik thuis en kom ik op mijn bestemming. Wat daarna komt zie je dan wel weer.

Inmiddels hebben een aantal automerken steeds slimmere software die je helpen bij het zo efficiënt mogelijk laden. Dus altijd op tijd op je bestemming met een zo’n laag mogelijke laadtijd. En dan sowieso rekening houden met de dagen erna. Dit alles is voor slimme software die toegang heeft tot een bijgewerkte agenda, geen technisch hoogstandje. Je moet wel wat van je privacy inleveren, omdat je je agenda gaat delen. De pro’s zijn hier echter groter dan welke bezwaren ook. Het gaat hier om optimaal gemak en weer die efficiëntie bij het laden van je auto. De software leert ook van je rijgedrag, geeft juiste voorspellingen over aankomst inclusief laadtijd en adviseert vooraf al over je terugreis. Wie elektrisch gaat rijden moet zich echt overlaten aan dit soort nieuwe technologisch mogelijkheden.

Wat je moet weten als je elektrisch gaat rijden?

Het bovenstaande is geen wetenschap. Het zijn de feiten waar je mee te maken krijgt als je besluit over te stappen op elektrisch rijden. Er zijn gewoon nieuwe wetmatigheden waar je mee te maken krijgt. Net als dat je beter moeten nadenken over je reisschema en over de beschikbare laadmogelijkheden. Duidelijk is dat het bezitten van een 3-fase laadmogelijkheid aan huis een bijna een noodzaak is. Of in ieder geval de zekerheid dat je nabij je woning altijd kunt laden. Over onderweg laden, laadpassen, providers en roamingkosten, net als laden in het buitenland behandelen we binnenkort in een artikel wat specifiek hier dieper op in gaat.

Een eigen 3-fase laadmogelijkheid aan huis lijkt de meest ideale oplossing
Een eigen 3-fase laadmogelijkheid aan huis lijkt de meest ideale oplossing
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Elektrisch rijden

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Tesla heeft zijn nieuwe bolide gepresenteerd. Het is niet een gloednieuwe reeks, maar een nieuwe variant Model 3. De Model 3: Performance.

Automotive24.04.2024

Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Tesla heeft problemen. Het verlaagt al een tijdje zijn prijzen op zowel auto's als abonnementen en nu komt daar ook nog een vrij ernstige ontslagronde bij.

Automotive16.04.2024

Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

​Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen

Hoewel tientallen Chinese merken de automarkt volstorten met nieuwe modellen zijn er ook nieuwe merken die niet uit het land van de lange muur komen. Neem het Zuid-Koreaanse bedrijf KG. Dat kocht het eveneens Koreaanse S...

Automotive14.03.2024

​Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen

Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril

Het Amerikaanse autobedrijf Rivian heeft drie nieuwe elektrische bolides geïntroduceerd. De Tesla-concurrent komt met een elektrische SUV genaamd R2, maar ook met twee crossovers die in een lager prijssegment zitten: R3...

Automotive08.03.2024

Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril

​De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV

Als er een autotype is dat wel als laatst geassocieerd wordt met elektrisch rijden, dan is het wel een muscle car. Die moeten grommen en veel power hebben. Nu kunnen elektrische auto’s ook heel veel power hebben, dat i...

Automotive06.03.2024

​De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV

Hey, het is de General E!

Verder lezen over Hybride auto

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Verbeterde Jeep Avenger krijgt een e-Hybrid uitvoering

Jeep Avenger, de auto van het jaar. Het was een prachtige winnaar, Jeep. het merk met de 7 sleuven krijgt een stekker en wordt volledig elektrisch. Vooral dat bijzondere feit maakte de Avenger tot de onbetwiste winnaar...

Automotive26.01.2024

Verbeterde Jeep Avenger krijgt een e-Hybrid uitvoering

​Private lease? Je kunt ook dan voor een occasion gaan

Misschien heb je niet zo’n groot budget om in een keer een auto te kopen, of wil je omwille van duurzaamheid liever geen nieuwe auto kopen. Wat jouw reden ook is om voor een private lease te gaan: een occasion is zeker...

Lifestyle23.01.2024

​Private lease? Je kunt ook dan voor een occasion gaan

Dit is de speciale Tributo Italiano serie van Alfa Romeo

Alfa Romeo heeft vandaag een speciale Tributo Italiano serie aangekondigd. Deze Tributo Italiano-uitvoering komt er van de Giulia, Stelvio en Tonale PHEV. En het is een eerbetoon aan de oorsprong, Italiaanse uitmuntendhe...

Automotive23.11.2023

Dit is de speciale Tributo Italiano serie van Alfa Romeo

​Fleetmanagement 2.0: hoe digitalisering efficiënt wordt ingezet bij wagenparkbeheer

Wagenparkbeheer en bedrijfsvoertuigen efficiënt inzetten blijft een continue uitdaging. Gebruikmaken van de juiste software, aangevuld met andere slimme oplossingen, helpt om de veiligheid te vergroten en de productivit...

Automotive07.11.2023

​Fleetmanagement 2.0: hoe digitalisering efficiënt wordt ingezet bij wagenparkbeheer

en het volgen van bedrijfsvoertuigen