'Peugeot Unboring the Future' is veel meer dan alleen een belofte

'Peugeot Unboring the Future' is veel meer dan alleen een belofte

Vorig artikel Volgend artikel

De slogan 'Just Do It' kent iedereen, die hoort bij Nike. Bij Philips was het ooit een doel: Let’s make things better. Ook Peugeot heeft er inmiddels eentje: Unboring the Future. Dat is echt een ander soort belofte dan de quote "No more boring cars" van Akio Toyoda, CEO van een van de grootste autofabrikanten ter wereld. Die willen in hun ogen gewoon geen saaie auto’s meer maken. Of de massa echter de lading van Peugeot’s belofte naar de markt begrijpt is maar de vraag - waarschijnlijk ook niet het ultieme doel van Unboring the future.

Voor Peugeot (eigenlijk moet je zeggen PSA) is één ding heel duidelijk: morgen is alles anders en als je mee wil in de vaart van hoe mobiliteit en logistiek zich op dit moment ontwikkelt, kom je er niet meer met een mooi design of met alleen een auto met een hoge wow-factor. Want of die gaat verkopen, zeker als je volumes wilt scoren, hangt vandaag af van heel veel andere factoren.

Unboring the Future

Bij het bedenken van het thema 'Unboring the Future' kon niemand weten dat ergens onderweg, noem het maar zelfs in de ‘opstartfase’ een virus uit China de wereld op z’n kop zou gaan zetten. Deze Covid-19 heeft inmiddels meer impact op ons leven dan alles hiervoor. En ook al is het volstrekt onvoorspelbaar, de uiteindelijke impact moet nog zichtbaar worden. Voor de auto-industrie zijn de rapen gaar. Het koopgedrag is in de afgelopen tijd zwaar aangetast, dat geldt ook voor de zakelijke lease.

Private lease lijkt echter daarvan weer te profiteren. Een groter effect is vandaag de toenemende roep om duurzaamheid. Dat betekent voor de auto-industrie een toename van elektrische auto’s en alternatieve mobiliteit-oplossingen. Daarvan lijkt de e-Bike nu al de grote winnaar want die markt is letterlijk geëxplodeerd. In de spin-off hiervan komen ook e-steps, al struikelen overheden (beleidsmakers met een eigen chauffeur in een e-segment auto) hierover. Niet overal is deze vorm van mobiliteit al wettelijk toegestaan. Ook de in Azië razend populaire e-scooters lijken toe aan een wereldwijde doorbraak.

e-Steps, e-Steps en e-Scooters

Als je ze achter elkaar plaatst, lijkt het ineens een nieuwe categorie. Tweewielers die iets te maken hebben met Unboring the Future. Zij zijn een oplossing, een nieuwe manier van transport, zekere in stedelijke omgevingen en raken de autoindustrie harder als dat ooit was voorspelt. Ze remmen zelfs de verkoop van nieuwe auto’s, zorgen voor een heel ander soort van bewustzijn, misschien zorgen ze zelfs voor een nieuwe (gemuteerde) consument en pushen developers en innovators om nog twee stappen verder te denken. Ook oliemaatschappijen worden geraakt want elektrische transportmiddelen dempen de verkoop van fossiele brandstoffen. Unboring the Future heeft hierdoor bijna een maatschappelijke betekenis gekregen.

Peugeot_e-Scooter_e-Ludix
Peugeot e-Ludix, elektrische scooters voor een nieuwe doelgroep
Peugeot-eF01-eBike
Peugeot eF01 elektrische vouwfiets
peugeot-mountainbike
Peugeot Mountainbike

Peugeot

Terug naar Peugeot, het trotse Franse automerk met die leeuw. Groot geworden met comfortabele limousines maar ook met uiterst populaire kleine auto’s. Het merk dat wereldwijd meer pepermolens heeft verkocht dan de gehele concurrentie bij elkaar. Dat merk heeft de afgelopen jaren een keuze gemaakt. Bijna radicaal, want alle nieuwe modellen krijgen sowieso een stekker en zijn hybride of elektrisch. Al blijven nieuwe auto’s ook nog steeds verkrijgbaar met een benzinemotor of voor kilometervreters is er een dieseluitvoering.

Is Unboring the Future dan hikken op twee gedachten? Vanuit de technologie gezien nogal, maar economisch en ook op het gebied van werkgelegenheid zeker niet. Daarbij blijft de markt voor mild-hybrid en fossiele brandstof echt nog wel even bestaan. Gewoon omdat we bij-lange-na wereldwijd niet genoeg energie kunnen opwekken om die hele huidige CO2-karavaan te voorzien van battery-power, laat staan dat we een masterplan hebben om die energie ergens vandaan te toveren.

Belofte naar de markt

Het Unboring the Future van Peugeot is een belofte naar de markt. Dat betekent onder andere dat een groot gedeelte van je toekomstige vloot van auto’s een stekker gaat krijgen maar ook dat je met een aantal alternatieve mobiliteitsoplossingen op de markt moet gaan komen. Als transport verandert ontkom je er gewoon niet aan om bijvoorbeeld ook e-steps, e-bikes en e-scooters te gaan produceren. Al was het alleen maar om je ooit opgebouwde merkwaarde te beschermen en ook een nieuwe generatie van consumenten aan je te binden. Overigens zal het niet ophouden bij het produceren van elektrische vervoersmiddelen.

Zo zal er in het verlengde hiervan ook gekeken moeten worden naar steeds slimmere software (apps) die al je logistieke mogelijkheden gaan managen en je de voor jou meest comfortabele logistieke mogelijkheden gaat adviseren. Als je echt de toekomst een beetje leuker wil maken dan komt er waarschijnlijk op dit punt een app die slimmer is dan jijzelf.

De grootste uitdaging voor Peugeot (maar ook voor andere automerken) is daarom om nog dichter tot je klant te komen. Gaat de toekomstige generatie die opgroeit met misschien wel een e-step of e-bike van Peugeot ook kiezen voor een 'voiture' van het merk? Als je dat voor elkaar weet te krijgen, dan is je missie op dat punt geslaagd. En dan is 'Unboring the Future' echt veel meer dan alleen een boodschap, dat is het een lifestyle.

Unboring_the_Future_Peugeot
Unboring the Future
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies