04.07.2025
Automotive

Firefly Firefly: eyecatcher en flycatcher voor een prachtige zomer

By: Laura Jenny

BlogAutomotive

Nio’s zustermerk Firefly heeft recent zijn eerste auto aangekondigd: de Firefly. Zoals zijn naam doet vermoeden springt hij in het oog. Om zijn kleur, om zijn brede uiterlijk en om zijn opvallende koplampen. Maar achter al dat vertoon is er meer te ontdekken in deze nieuwe elektrische auto uit China. Dit zijn onze eerste ervaringen met de Firefly.

Firefly Firefly

Er is Nio, Onvo en nu ook Firefly. Sinds een maand is de Firefly-auto uit in China en vanaf aanstaande maandag kun je er een proefrit in maken in Nederland. Grappig detail: deze auto is niet ontwikkeld voor de Chinese markt, maar juist de Europese. Echter waren de Chinezen er zo van gecharmeerd, dat de bolide nu ook in het thuisland van Firefly is verschenen.

De Firefly valt in het B-segment van elektrische auto’s en is dus wat minder groot dan de rest, toch verwacht Firefly ook wel wat mee te snoepen van mensen die op zoek zijn naar een C-segment-auto, omdat het niet per se voelt als een kleine auto. Een van de missies van het bedrijf is om de perceptie dat het een kleine auto is te veranderen en dat doet het op meerdere manieren. Dat merken we ook in onze rij-ervaring met de auto. 

Stadsauto

Ten eerste biedt deze auto aanzienlijk meer range dan een auto waar hij erg op lijkt, de Honda E: die biedt een range van 220 kilometer, ten opzichte van de Firefly die met zijn LFP-accu maximaal 330 kilometer haalt. Uiteindelijk bereiken deze auto’s op papier minder: over de Honda wordt vaak 160 kilometer genoemd, terwijl wij bij een 100 procent opgeladen auto zagen dat hij na bij een vrij pittige rijstijl 210 kilometer range schat. 

Het is alsnog geen vetpot, maar tegelijkertijd is deze stadsauto ook niet per se bedoeld om heel lange ritten mee te doen. Wel heeft de auto een wisselbare batterij, dus mochten er in de toekomst ooit accuwisselstations komen waar ook de Firefly gebruik van kan maken, dan zou je binnen een paar minuten weer en route zijn. Handig: je kunt de auto gebruiken om stroom te leveren aan je e-bike.

Letterlijk en figuurlijk lekker breed

Daarnaast valt meteen iets op als je de auto ziet: hij is lekker breed. Zijn wegligging is ook erg goed en je kunt er dus lekker mee door de bocht gaan. Dat de stoelen ook voorzien zijn van wat versteviging aan de zijkanten, zorgt dat je goed blijft zitten als je de bocht door scheurt of op de weg wil draaien (dat is niet moeilijk met deze auto, omdat hij een vrij kleine draaicirkel heeft). De auto weegt 1.500 kilo, maar ook door een stevig stuur en knoppen te kiezen voelt deze auto erg robuust en daardoor minder klein. Hij is 1.557 meter hoog, 4 meter lang en 2.615 meter breed.

Iets anders dat deze auto niet klein doet voelen, is de enorme ruimte die hij biedt. Daarbij doel ik niet alleen op de ruimte in de cabine als je zit (al is die ook heel goed als je lang bent en even achterin moet plaatsnemen), maar ook de opbergruimte. Onder de bijrijdersstoel zit een geheim vakje waar je makkelijk een tas met laptop erin kwijt kunt, onder de bank achter de bijrijdersstoel kun je nog meer opbergen en de achterbak biedt 404 liter opbergruimte, met een achterbank die naar beneden kan. 

Feestje in de frunk

En dan is er ook nog een frunk van 92 liter. Een frunk met een superkracht, want je kunt hem vullen met ijsklontjes of koud water om je drankjes koud te houden. Dankzij een stopje wat erin zit kun je de frunk zo laten leeglopen. En nu we het toch over opvallend toevoegingen hebben: net als de BMW I3 kun je de armsteun omhoog doen waarmee je makkelijk doorschuift naar de bijrijdersplek. En als je je hond in de auto laat omdat je even een ijsje gaat halen, kun je de huisdiermodus aanzetten. Het zijn kleine dingen, maar toffe toevoegingen aan deze auto: er wordt meegedacht.

Firefly 4

Dat meedenken doet ook de assistent Lumo, die je raampjes op commando opent en sluit, je vertelt hoeveel range je nog hebt (want dat staat niet standaard in beeld als je bijvoorbeeld navigeert) en je met meer zaken kan helpen. In onze testrit was het nog geen heel slimme ervaring, want ze weet echt alleen dingen over de auto. Wil je weten wat 5 x 5 is of in welke plaats je op dat moment bent, dan kan ze je dat niet (of nog niet) vertellen. Ook is Lumo alleen in het Engels beschikbaar. De menu’s op het infotainmentsysteem zijn wel allemaal in het Nederlands.

Hulp bij het rijden

Firefly gaat in 8,1 seconden naar 100 kilometer per uur en is begrensd op 150 kilometer per uur. Hij biedt rear wheel drive en verder heeft hij geassisteerd rijden, waarbij het stuur je binnen de lijnen houdt en kan hij zelf inparkeren, al ervaren we net als bij andere auto’s dat hij dat wel goed doet, maar wel erg dicht op zijn voorganger gaat staan. Een sociale ‘dot’ naar achteren is dus wel gewenst nadat je hem zelf laat inparkeren, maar het werkt verder als een zonnetje. Net als een Tesla ziet de auto tijdens het rijden dat er verkeer om je heen is en kan hij je helpen veilig te rijden. 

De rijervaring met deze Firefly is fantastisch. Het zit lekker op relatief zachte stoelen, het stuurt goed, mede dankzij die kleine draaicirkel, en afhankelijk van welke modus je kiest is het gaspedaal rap in zijn reactie. Sowieso is deze auto rap: hij rijdt snel en houdt het verkeer goed bij, het infotainmentscherm (13,2 inch retina) is snel van reactie, Lumo antwoordt snel en je kunt er dankzij een pasje snel mee wegrijden (al is het de bedoeling hiervoor de app te gebruiken, maar dit hebben we nog niet kunnen testen). Snel, snel, snel dus, daar is deze auto helemaal voor. Het enige wat iets minder snel is, dat is wanneer je 1-pedaalsrijden aanzet, maar dat heeft natuurlijk weer andere voordelen.

Comfy car

Wendbaar als een kleine auto, maar een rijgevoel alsof hij groter is: Firefly is een heel comfortabele auto, ook voor wie geen kleine kinderen achterin heeft maar volwassenen. Denk bijvoorbeeld aan collega’s die ergens naartoe gaan samen: deze auto leent zich namelijk ook goed als bedrijfswagen. Er zitten niet allerlei tierelantijnen op, het is aan de binnenzijde allemaal heel rechttoe rechtaan met vooral veel opbergruimte. Wel is er verlichting door de auto heen waarvan je zelf de kleuren kunt kiezen en is er een 14-speakersysteem met Dolby Atmos, waarvan wij het geluid vooral qua bas wel wat vonden tegenvallen.

De Firefly Firefly dus… Hoe dat met die naam straks gaat als de tweede komt, dat is van later zorg. Voor nu kunnen we in Europa de zomer vieren met een heel vrolijke, in het oog springende auto die meer biedt dan wat je op het eerste gezicht zou verwachten. En misschien wel meer dan je na het zien van zijn prijskaartje zou inschatten.

Firefly kosten en beschikbaarheid

De Firefly is standaard verkrijgbaar in de kleur lavendel, maar zwart, grijs, wit en zand zijn ook beschikbaar als kleur, tegen een meerprijs van 700 euro. De vanafprijs van deze auto is 29.900 euro. Wil je meer luxe in de auto, dan is er ook een comfort-editie met glazen dak, elektrische achterklep en massage-opties in de stoelen. Die is echter niet direct beschikbaar.

Firefly 3

Share this post