Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Zoals al een tijdje bekend zijn vorig jaar, onder druk van het chiptekort en, eind van het jaar, de stijgende energieprijzen, veel minder nieuwe auto’s verkocht dan het jaar daarvoor. Met 323.000 exemplaren lagen die verkoopcijfers in 2021 ruim 9 procent lager. Van elke auto die in 2021 op naam gezet werd, was een op de vijf een EV, ofwel ruim 64.000. Het leeuwendeel van de elektrisch aangedreven auto’s was bedoeld voor de zakelijke markt. Dat is al jaren zo. Echter, het aandeel EV’s voor particulieren steeg vorig jaar flink. Waar in 2020 nog maar iets meer dan een op de tien (12%) elektrische auto’s naar een particuliere autorijder ging, was dat in 2021 al meer dan een op de vijf (21%). Dat blijkt uit een analyse van de RAI en BOVAG.
EV’s worden goedkoper
Een van de redenen dat steeds meer particuliere autorijders voor een elektrisch aangedreven bolide kiest is volgens die analyse het feit dat EV’s in aanschaf gemiddeld steeds goedkoper worden. In 2020 lag die gemiddelde prijs nog op 79.000 euro. In 2021 was dat nog ‘maar’ 51.000 euro. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de komst van steeds meer ‘kleinere’ of compacte EV’s.
Een andere reden is de subsidie die de overheid voor de aanschaf van een elektrisch aangedreven voertuig geeft. In 2021 was dat bedrag nog 4000 euro. Dit jaar is het weliswaar verlaagd naar 3350 euro, maar de overheid heeft het totaal beschikbare budget wel fors verhoogd, naar 71 miljoen euro. Ter vergelijk, de totale subsidiepot was in 2021 binnen enkele maanden al opgesoupeerd. Dit jaar zijn in de eerste twee maanden 12.000 subsidieaanvragen, ter waarde van 40 miljoen euro, binnengekomen. Ofwel, er is nog ruim 30 miljoen subsidie te vergeven.
Nu al 180% meer EV’s verkocht in 2022
De verwachting is dat dit jaar weer fors meer elektrisch aangedreven voertuigen verkocht zullen worden dan vorig jaar. Met de huidige brandstofprijzen hebben veel autokopers er bovendien een extra argument bij, al liggen de stroomprijzen nu natuurlijk ook fors hoger.
Hoe dan ook, BOVAG en RAI hebben becijferd dat in de eerste twee maanden van dit jaar al meer dan 6700 nieuwe EV’s geregistreerd zijn. Een stijging van meer dan 180 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar geleden, toen 2375 nieuwe EV’s op de weg kwamen.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024
De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV
Hey, het is de General E!Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024