EU wil een goed Europees laadpaal netwerk

EU wil een goed Europees laadpaal netwerk

Straks elke 60 kilometer een snellader op alle Europsese snelwegen

Vorig artikel Volgend artikel

In Nederland hoeven we bepaald geen laadstress meer te hebben als je met een elektrische auto van Delfzijl naar Vlissingen of van Maastricht naar Den Helder rijdt. Ons land telt inmiddels meer dan 125.000 laadpalen en het netwerk van snellaadstations, zoals Fastned en Shell Recharge, is zo goed dat je vrijwel nooit meer dan 50 kilometer van een ‘fastcharger’ verwijderd bent. Sommige andere Europese landen hebben daar nog wel wat werk voor te verzetten. Volgens de EU gaat dat niet snel genoeg. Daarom wil Brussel regels gaan invoeren om de beschikbaarheid van (snel)laadstations rap uit de breiden.

Elke 60 kilometer een laadpaal

De Europese lidstaten hebben afgesproken dat binnen nu en ruim vier jaar, eind 2027, de dichtheid van laadpalen op alle Europese snelwegen vergroot wordt. Tegen die tijd moet dan minimaal elke 60 kilometer een (snel)laadpaal staan. Daarnaast wil de EU ook dat we in 2030 minimaal elke 200 kilometer waterstof kunnen tanken, langs de snelwegen. Waar die laadpalen en H2-tankstations geplaatst worden, is een zaak van de verschillende lidstaten zelf.

Het akkoord dat nu in Brussel bereikt is, moet nog officieel bekrachtigd worden – in regelgeving gegoten worden zogezegd, maar het is een eerste stap op weg naar het einde van de laadstress in alle landen van de EU. Voor sommige landen, met name die in het oostelijk deel van de Unie, wordt het uitbreiden van het aantal laadpalen ongetwijfeld nog een hele kluif.

ev-laden-buitenland
Eind 2027 moet de afstand tussen laadpalen op alle snelwegen in de EU beperkt worden tot maximaal 60 kilometer.

Geen laadstress naar de bekende vakantiebestemmingen

Hier in het westen van Europa, en dus niet alleen in Nederland, zijn we al een heel eind op weg. Wij hebben al meerdere keren getest en aangetoond dat je met een EV redelijk probleemloos de zuidelijke zomer- en wintervakantie bestemmingen kunt bereiken.

Met de juiste planning, mindset en voldoende verschillende laadpassen is dat heel goed te doen. Zo reden we zelfs al naar de Alpen, zowel in de zomer als de winter, de Cote d’Azur, Spaanse Costa’s en het meest zuidwestelijke puntje van Europa, Cabo Sao Vicente in Portugal.

Toch zijn er ook nog heel wat EV-rijders die tijdens de vakanties besluiten hun elektrische bolide tijdelijk om te ruilen voor een auto op benzine of diesel. Dat moet straks, als je in heel de EU altijd binnen 60 kilometer langs de snelweg een laadpaal kunt vinden, verleden tijd zijn. Uiteraard is het wel te hopen dat ‘een laadpaal’, in veel gebalen niet ook letterlijk één laadpaal betekent, want dat zou de wacht-, en daarmee reistijden, geen goed doen.

Behalve de dichtheid van het aantal laadpalen wil de EU ook het betalen makkelijker maken. Dat moet straks, naast de bekende laadpassen, ook overal mogelijk worden met een bankpas of creditcard.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...