De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het is niet voor niets dat Nederland een echt Tesla-land is geworden: in ons relatief kleine land is elektrisch rijden nog aantrekkelijker dan in landen waar de afstanden groter zijn. Elektrisch laden kan bij de veelheid aan laadpalen in ons land. Maar hoe kun je thuis zo’n laadpaal regelen?
In tegenstelling tot benzine tanken is het voor je afrekent wat je aan stroom hebt getankt bij een openbare laadpaal niet helemaal helder wat de prijzen zijn. Als je via je eigen laadpaal (thuis of op kantoor) laadt, dan betaal je altijd hetzelfde tarief. Vaak is dat een lager tarief, omdat openbaar laden gemiddeld wel drie keer duurder is dan particulier laden.
Laadpaal voor de deur
Elektrische auto’s worden steeds vaker gezien als deel van een smarthome of smartoffice, dus waarom niet een eigen laadpaal voor de deur? Een privé of zakelijke laadpaal kun je gemakkelijk laten installeren. Als er bijvoorbeeld zonnepanelen op je dak liggen dan kan er bovendien (gedeeltelijk) worden geladen met die stroom. Hierdoor wordt elektrisch laden steeds aantrekkelijker. Bovendien is het in 90 procent van de gevallen zo dat de werkgever betaalt voor de laadpaal, ook als je die bij je thuis laat installeren.
Het klinkt allemaal wat ingewikkeld, zo’n elektrische laadpaal. Veel mensen weten niet hoe ze werken, laat staan dat ze ook financiële voordelen kunnen opleveren. Weten hoe ze werken in installatie, dat hoef je als consument niet te weten, maar welke financiële voordelen er zijn, dat kan je best eens over de streep trekken te investeren in een laadpaal.
Overheid
Dat terwijl de overheid zich al meerdere malen positief heeft uitgelaten over elektrisch rijden. Er zijn zelfs al subsidies toegezegd van 5 miljoen euro om gemeenten een financieel steuntje te geven om voor in totaal 472 slimme laadpunten te zorgen. Volgens Staatssecretaris Van Veldhoven wordt elektrisch rijden het nieuwe normaal en moeten er meer slimme laadpalen komen.
Deze slimme laadpalen benutten groene stroom op een betere manier en maken het uiteindelijk voordelig om je auto op te laden. Het idee is om de auto als buffer te gebruiken: elektrische voertuigen nemen niet alleen elektriciteit uit het net, het levert ook terug aan dat net. De gekoppelde auto slaat het overschot van zelf opgewekte stroom op en levert dit terug aan de laadpaal. Op dit moment staat dit nog in de kinderschoenen, maar als je straks net stroom laadt als het minder duur is, en de vraag neemt toe, dan zal je hier waarschijnlijk een aantrekkelijke vergoeding voor krijgen. Voorbeelden van auto’s die op deze manier stroom kunnen opslaan en eventueel terugladen zijn Nissan Leaf en Renault Zoe.
Het is alleen niet alleen de overheid die financieel steunt: het legt ook wet- en regelgeving op. Zo moet je als bedrijf met 10 of meer parkeerplaatsen vanaf dit jaar op minimaal 10 procent daarvan een laadpunt hebben. Dat geldt op dit moment alleen voor nieuwbouw en grootschalige renovatie, maar vanaf 2025 is dat ook het geval bij oudere panden.
Dat is op zich niet erg: het is goed om bezoekers en werknemers een oplaadlocatie te bieden. Bovendien is het een investering waar je uiteindelijk rendement uit kunt halen. Als je investeert in milieuvriendelijke opties, dan kun je tot 75 procent investeringskosten afschrijven. Je maakt dan gebruik van de investeringsaftrek.
Laadstation
Een laadstation installeren, dat is niet iets dat je even zelf doet. Het is ook niet iets dat je even op Werkspot uitzet. Ze gaan gepaard met hoge spanning en dat betekent dat je een elektrotechnicus nodig hebt om de installatie goed en veilig te laten verlopen en te zorgen dat het veilig blijft als je klanten en medewerkers er straks mee gaan laden. Als je bij bekende adressen gaat voor een totaaloplossing, wat betekent dat je zowel het laadstation als de installatie aanschaft, kun je rekenen op ongeveer 1.500 tot 2.500 euro. Je kunt al vrij snel een laadpaal aan huis of kantoor hebben: je hebt er soms na een maand al eentje voor de deur. Maar dat zal ook per gemeente verschillend zijn.
[Fotocredits © chesky – Adobe Stock]
Verder lezen over Duurzaam
Technology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticNieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Nieuws22.03.2024
Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandTechnology20.03.2024
Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden
Marketing16.03.2024
Het gaat niet goed met het vertrouwen van Nederlanders in duurzaamheid
Tony Chocolonely nog steeds op éénNieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024
De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV
Hey, het is de General E!Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive19.03.2024
Fisker zit in zwaar weer: legt productie elektrische auto’s stil
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Verder lezen over Nederland
Entertainment09.04.2024
Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Nieuws04.03.2024
Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt
Verder lezen over Toekomst
Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology17.04.2024
AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024
Technology15.04.2024
Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje
Dit is HyperScout H.Technology15.04.2024
Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek
Quantum wordt de volgende techrevolutieTechnology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticTechnology27.03.2024
Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit
DC Business21.03.2024